utorok, 17 marec 2015 19:34

Doktor Živago

Zabudnite na všetko, čo ste sa o Pasternakovi učili na strednej a pustite sa do čítania Živaga tak, akoby ste o ňom ešte nikdy nepočuli. Nechajte sa uniesť do nekonečne veľkej, neuveriteľne rôznorodej krajiny, ktorou zmietajú veľké dejinné udalosti i malé osobné konflikty a napriek všetkému v nej kvitne láska, vášeň a sem-tam i poézia. Krásna knižka. Náročná.

Doktora Živaga som čítala kedysi dávno na gymnáziu a jediné, čo mi utkvelo v pamäti, je romantický vzťah Živaga a Lary a nekonečné cesty vlakom ruskou krajinou. Pasternakov román má však oveľa viac aspektov. Historický, politický spoločenský, filozofický, morálny, náboženský a, samozrejme, ľúbostný. Okrem toho si autor občas odskočí do tém medicínskych, výchovných, či dokonca poľnohospodárskych. Len tak, medzi rečou, aby príbehy a udalosti v nich dostali ešte väčšiu plasticitu, aby sme si tie zaprášené izby plné nábytku, ktorý už nikto nepotrebuje, mohli živo predstaviť, aby sme Lare mohli nakuknúť pri žehlení cez plece...

Vzťah Jurija a Lary je pre mňa jednou z najkrajších literárnych lások.

Vzťah Jurija a Lary je pre mňa jednou z najkrajších literárnych lások. Nie preto, že má trpkosladkú prichuť zakázaného ovocia, nie preto, že sa odohráva za takých búrlivých okolností, jednoducho preto, že Pasternak mu pomohol na svet a potom sa so svojimi hrdinami pohrával ako mačka s myšou, hoci vedel, že tí dvaja sú si súdení a mali by zostať spolu na veky vekov a ešte dlho potom.

„Nemilovali se z nevyhnutelnosti, ne proto, že je ,sežehla vášeň´, jak se to falešně líčí. Milovali jeden druhého proto, že tomu chtělo vše kolem nich: země pod nohama, nebe nad jejich hlavami, oblaka i stromy. Jejich láska se tomu, co ji obklopovalo, líbila možná víc než jim samým: neznámým na ulici, dálkám otevírajícím se před nimi na procházkách, pokojům, v nichž se ubytovávali a setkávali. A tohle, tohle přece bylo to hlavní, co je sbližovalo a spojovalo! Nikdy, nikdy, ani v okamžicích toho nejčarovnějšího, nejzběsilejšího štěstí je neopouštělo to nejvyšší a nejúchvatnější: rozkoš ze společného modelování světa, pocit vlastní příslušnosti k celému obrazu, pocit přináležitosti ke kráse celé podívané, k celému vesmíru."

Pasternak zaľudnil svoj román množstvom postáv a postavičiek...

Ale nie je to len Jurij a Lara, s ktorými čitateľ prežíva chaotickú Ruskú revolúciu a anarchiu, ktorá po nej zostala. Pasternak zaľudnil svoj román množstvom postáv a postavičiek, ktoré sú také živé, detailné a groteskné, že na ne musíš myslieť, aj keď už dávno román opustili a uvoľnili miesto ďalším charakterom. Môj najobľúbenejší z tejto plejády človiečikov bol profesor Gromeko, otec Živagovej manželky Tone. Intelektuál z vyššej vrstvy, ktorá sa po revolúcii stala nežiadúcou. A tak si pán profesor po úteku z hladom trýznenej Moskvy založil s rodinou záhradu, naučil sa pestovať zemiaky a kúriť v piecke.

Ale to by nebola správna ruská tragédia, keby na konci zazvonil zvonec.

Doktor Živago je román, ktorý by sa mal čítať na trikrát. Najprv kvôli strhujúcemu príbehu, potom kvôli opisu dejinných udalostí, kvôli ktorému si Pasternak narobil nemálo nepriateľov u mocných vtedajšieho usporiadania a ktorí ho donútili odmietnuť Nobelovu cenu, a nakoniec, ale nemusí to byť naposledy, kvôli nádherným výrazovým prostriedkom, rozprávaniu, ktoré plynie pomaly ako voda v rieke Volga, sem-tam rozbúrená nečakanými vodopádmi a osudovými krútňavami.

Doktor Živago nie je román, ktorý sa dá čítať len tak hocikde, vo vani či na pieskovisku. A nedá sa zhtnúť za jednu noc.

Nie je to literárny fast food, skôr lahôdka, z ktorej si každý deň odhryznete jednu či dve (stostranové) kapitolky.

Na Živaga si treba urobiť čas, nastaviť sa na jeho vlnovú dĺžku. A potom to príde. Dokonalý literárny pôžitok. Pasternak bol pôvodne básnikom a aj jeho epický román o lekárovi a hobby filozofovi Živagovi a jeho veľkej láske k Lare, je celý popretkávaný lyrickými metaforami, reflexiami a opismi. Neviem, či si Pasternak občas nehrkol pri písaní za pohárik alebo dva ruskej vodky, ja mám pocit, že keď som si pri čítaní jeho komplexného románu dala pohár vína, otvorili sa predo mnou úplne nové estetické roviny. Kombinácia hodná odporúčania.

• Meno autora: Boris Pasternak
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Odeon