nedeľa, 15 marec 2015 12:17

Miláčik

Pozrite, prichádza Miláčik! Milovaný ženami, uznávaný spoločnosťou a prefíkaný natoľko, že získa, čo chce. Mať moc, slávu a všetko, po čom zatúži srdce. Kto z nás by to nechcel? Kto by sa nepotešil titulu Miláčik?

Významné dielo francúzskej literatúry sa konečne po dlhom čase dostalo aj do mojich rúk. Miláčik sa stal aj mojím Miláčikom, no stal sa aj knižnou postavou, ktorá vo mne vyvoláva veľké množstvo rozporuplných pocitov. Skvelý základ pre skvelú knihu.

Ako naloží s touto situáciou človek, ktorý sa z u lice dostal do úplne nového sveta?

Guy de Maupassant vám vo svojom skvelom diele predstavuje Georgesa Duroya, obyčajného (ale šarmantného a charizmatického) muža, ktorý sa pretĺka parížskym životom. Žije od haliera k halieru, až kým mu jedno náhodné stretnutie starého priateľa nezmení život. Priateľ ho pozve na večeru a sľúbi mu miesto v redakcii, v ktorej pracuje aj on. Z Georgesa Duroya sa behom chvíle stáva novinár s oveľa väčšími vyhliadkami na budúcnosť. Má novú prácu, nových priateľov, ambície a taktiež obdiv každej ženy, ktorá sa s ním stretne. Stáva sa miláčikom spoločnosti, ale aj hrozbou pre množstvo ľudí. Ako naloží s touto situáciou človek, ktorý sa z ulice dostal do úplne nového sveta? Sveta možností, parížskej elegancie, no taktiež sveta intríg a podlostí?

Miláčik je dielom, ktoré by mal mať vo svojou čitateľskom zozname každý nadšenec kníh. Nielen mať, ale samozrejme aj prečítať. Toto dielo patrí ku knihám, kde je jednoduchý príbeh karieristu vykreslený zaujímavo, pútavo a svižne. Bežné problémy francúzskej spoločnosti, priemerné vydavateľstvo, ale hlavne skvelý štýl. Autor veľmi rozporuplne vykresľuje postavu Miláčika. Rovnako ako väčšina Duroyovho okolia, aj vy ho budete v istých chvíľach považovať za milovaného, ambiciózneho chlapa, no čochvíľa sa vaše pocity vedia razom zmeniť. Budete odcudzovať jeho správanie, budete ho preklínať a zaiste sa nebudete stotožňovať s jeho rozhodnutiami.

Pôvab, s akým Miláčik vystupuje voči ženám, ako si ich dokáže opantať, získať a vzápätí od seba odsotiť, je naozaj strhujúci.

Georges Duroy je postavou tak rozporuplnou, že sa stáva priam neodolateľným. Môžete ho nenávidieť, no budete ho aj milovať. Jeho príbeh príbeh Miláčika napriek svojej jednoduchosti prináša pútavé čítanie. Postrehy z prostredia francúzskej spoločnosti zachytávajú banálne problémy na ceste karieristu do vyšších kruhov. Honba za cieľmi, aj keď za cenu obetí, sklamania a zrady. Miláčika však nič z toho ani najmenej nezaujíma, pokiaľ ide o jeho záujmy. Tie sú pre jeho život najpodstatnejšie. Až potom všetko a všetci ostatní.

„Moja milá, láska nie je večná. Ľudia sa berú a rozchádzajú. Ale keď to trvá dlho ako medzi nami, stane sa z toho strašná príťaž. Ja už nechcem. Taká je pravda. Ak však vieš byť rozumná, ak ma budeš prijímať a brať ako priateľa, prídem ako kedysi. Myslíš, že toho budeš schopná?“

Pôvab, s akým Miláčik vystupuje voči ženám, ako si ich dokáže opantať, získať a vzápätí od seba odsotiť, je naozaj strhujúci. Je milovaný každou, ktorá sa s ním čo i len dá do reči. Dokáže ich presvedčiť o všetkom a dokáže ich naplniť tým, čo ich muži nedokážu. Čo stojí za úspechom tohto človeka, ktorý donedávna neznamenal absolútne nič? Čo je príčinou, že je neodolateľný a ako je možné, že získa všetko, čo si zaumieni? Možno je to šťastie a možno tá prefíkanosť, ktorou Georges Duroy oplýva. A možno sú to tie spomínané ženy, ktoré mu vďaka jeho chvíľkovej pozornosti či prejavenej sympatii, sú schopné zniesť aj modré z neba. To všetko pre jedného jediného chlapa. Pre Miláčika.

Ulicu vymenil za náruč žien a ženy zasa za úspech v spoločnosti.

„Slová lásky bývajú totiž vždy rovnaké, ale majú chuť úst, z ktorých vychádzajú.“

Jeho svet sa zo sivého stal očarujúcim. Stal sa milovaným a žiadaným, zatiaľ čo predtým nikdy nič podobné neokúsil.

Mal svoje priority a tie sa mu stali životným poslaním. Je možné súdiť všetky jeho rozhodnutia rovnakým metrom? Aké sú dôvody toho, že sa pre toľko ľudí stal Miláčikom a čo stálo za jeho spoločenským „úspechom“?

• Meno autora: Guy de Maupassant
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Tatran