piatok, 06 február 2015 20:06

Dvanásť príbehov z cudziny

Ľudskosť je veľká cnosť. A vôbec nie je samozrejmá...

Gabriel García Márquez píše príbehy odohrávajúce sa najmä v Kolumbii, vo svojej domovine. Kniha Dvanásť príbehov z cudziny, ako už napovedá názov, sa odohráva mimo tohto územia. Avšak i tu, ako asi vo všetkých jeho dielach, sú postavy mimoriadne živé, napriek krátkosti poviedok vykreslené až plasticky. Ako píše on sám v prológu, do zbierky zahrnul 12 poviedok, ktorých náčrty vznikli v priebehu 18 rokov. Pôvodne to boli novinové príbehy, filmové scenáre a iné tvary, všetky však spája spaľujúca vášeň – písanie. Ako poviedky boli tieto krátke príbehy publikované v rozpätí rokov 1976 – 1982.

„Dospel som k presvedčeniu, že zo zamýšľanej knihy by nemal byť román, ako som si myslel na začiatku, ale zbierka krátkych poviedok, vychádzajúcich z príbehov uverejnených na stránkach novín, ibaže vyslobodených z ich smrteľnosti vynaliezavosťou metafory.“

v týchto poviedkach sa mi tí muži páčia, čo inak neplatí vždy

Hrdinami a rozprávačmi Márquezovych príbehov sú predovšetkým muži. No v týchto poviedkach sa mi tí muži páčia, čo inak neplatí vždy. Sú premýšľajúci, často už starí, majú čas na svoje myšlienky i na to, vypočuť si ženy okolo nich. Takí gentlemani dávnych čias. Rovnako i väčšina žien má v jeho príbehoch svoje najlepšie roky už za sebou. Staré ženy, ktoré už čosi zažili, neoplývajú telesnou krásou, no ponúkajú pôvaby ducha. Nezriedka s úžasným humorom.

„Po prvý raz v živote sa stala svedkom zázraku, že ju muž počúva s pochopením a s otvoreným srdcom a nežiada, aby s ním za to išla do postele.“

Šťastnú cestu, pán prezident
Prvá poviedka zaradená do výberu je rozsahovo najväčšia. Hovorí o zosadenom prezidentovi, ktorý sa síce lieči v Ženeve, no jedáva i býva vo štvrtiach chudobných. Aj napriek tomu sa na neho „nalepí“ dvojica manželov v presvedčení, že jeho deklarovaná chudoba je klamstvom a že oni z neho môžu niečo vyťažiť. Vo chvíli, keď pochopia, že to nie je hra ale realita, začnú mu, oni sami chudobní, pomáhať.

Svätica
Nešťastný muž. Zomrela mu žena aj maloletá dcéra. Kvôli presunu cintorína musel po čase nebohé, rovnako ako mnohí ďalší, vykopať. Vtedy zistil, že dievčatko nemá na tele ani 11 rokov po smrti žiadne známky rozkladu, navyše takmer nič neváži. To, čo obyčajní ľudia považovali za zázrak, chcel dať on vyhlásiť za zázrak aj Vatikánom. Celý svoj ďalší život následne obetoval tomu, aby jeho dcéru uznali za svätú.

Let so spiacou krásavicou
Krátky, no intenzívny príbeh muža, ktorý počas dlhého niekoľkohodinového letu pozoruje spiacu krásavicu na vedľajšom sedadle.

s pomocou bohatej fantázie dokážu loďou preplaviť a pokoriť nielen rieky a oceány, ale celkom pokojne aj byt na poschodí

Svetlo je ako voda
Príbeh chlapcov, súrodencov, ktorí s pomocou bohatej fantázie dokážu loďou preplaviť a pokoriť nielen rieky a oceány, ale celkom pokojne aj byt na poschodí bytového domu. Stačí im na to svetlo zo žiarovky.

Poviedky Gabriela Garcíu Márqeuza zjednotené do zbierky Dvanásť príbehov z cudziny sú veľmi ľudské, veľmi reálne, s prímesou fantázie a štipky tajomna. Veď my predsa ani nechceme, aby nám prezradil úplne všetko, radi si časť nevysloveného vysvetlíme po svojom a s úsmevom nad vypovedaným i nevypovedaným dumáme. Táto kniha je pôvabnou zbierkou krátkych poviedok, ktoré sa dajú čítať kedykoľvek a kdekoľvek. Občas stačí len pár minút, no výsledný dojem je mnohonásobný. G.G.Márquez je majstrom pera, dokázal to už mnohokrát a táto knižka veru nie je výnimkou. Oplatí sa siahnuť na ňu všetkým, ktorí tohto spisovateľa obľubujú, no nepochybne poteší i tých, ktorí od neho ešte nič nečítali a na romány nemajú trpezlivosť. Lebo po týchto príbehoch možno aj oni dostanú chuť prečítať si od Márqueza niečo objemnejšie...

my predsa ani nechceme, aby nám prezradil úplne všetko

„Napokon sa jej podarilo strčiť kľúče do zámky a potom počúvala, ako sa k nej v tme blížia mužské kroky, počúvala stále hlasnejší dych človeka, čo sa k nej blížil tmou, rovnako vystrašený ako ona, a vtedy pochopila, že sa jej vyplatilo toľko dlhých rokov čakať a tak veľmi trpieť v tme života, ak pre nič iné, tak aspoň pre tento jeden jediný okamih.“

• Meno autora: Gabriel García Márquez
  • Národnosť: kolumbíjska
  • Knihu vydalo: Odeon