utorok, 23 december 2014 21:29

Anna Elliotová

Zažiť lásku, ktorú na kolená nepoložia žiadne problémy, si praje asi každý – reálni ľudia aj fiktívne postavy z románov. Anna Elliotová medzi výnimky rozhodne nepatrí. Podarí sa aj jej oživiť dávno zabudnutú lásku?

Už tradične sa diela od Jane Austenovej čítajú veľmi dobre. V nie veľmi prekombinovanom príbehu nechýba zápletka ani zaujímavé rozuzlenie. Postavy veľmi vhodne zapadajú do deja a vytvárajú spoločnosť, akú by sme teraz už márne hľadali. Spoločnosť, v ktorej v prvom rade záležalo na rodokmeni a majetku a v rade druhom na správaní. Nie je totiž vhodné, aby sa prechádzala slobodná slečna po ulici sama, tiež je nutné, aby sa návštevy opätovali aj keď len zúžené na pár zdvorilostných fráz. Je to spoločnosť, v ktorej sa dvoriť niekomu hanba nie je, za to povedať svoj vlastný názor veruže je.

Spoločnosť, v ktorej v prvom rade záležalo na rodokmeni a majetku a v rade druhom na správaní.

„Byť požiadaný o pomoc, hoci aj nepatričným spôsobom, je prinajmenšom lepšie, ako byť odmietnutý ako niekto úplne neschopný. Anna, ktorá bola rada, že je užitočná a má nejakú povinnosť, a celkom iste neľutovala, že miestom tej povinnosti je vidiek, navyše jej drahý kraj, ochotne privolila, že zostane.“

V tomto románe je hlavnou postavou, ako už iste z názvu viete, Anna Elliotová. Pochádza zo zaujímavého rodu, ktorého meno je na okolí pomerne známe, preto by bolo skutočne obrovským problémom, keby si ona či jej sestry vzali za manžela niekoho, kto nezodpovedá predstavám príbuzných. Tak ju oddelili ešte v mladom veku od jej jedinej lásky od kapitána Wentwortha. Rozlúčka síce bolí, no život ide ďalej, a tak sa každý pobral svojimi cestami.

Rozlúčka síce bolí, no život ide ďalej.

Zhoda náhod ich cesty však po dlhých rokoch zvedie opäť k sebe. Anna sa stará o chorľavú sestru a Wentworth si hľadá nevestu aj medzi sestrinými švagrinami. Ani jeden z nich nedá najavo, či vôbec niečo ostalo po ich veľkej láske a zároveň sa venujú pátraniu po budúcom partnerovi. Je však možné, aby stará láska zhrdzavela? Zamúti vody pekná a bohatá dáma alebo pán Elliot, Annin bratranec a zároveň dedič rodinného majetku?

„,Prosím vás, pane (obrátila sa na čašníka), nepočuli ste, nehovoril jeho sluha, že patrí ku kellynchskej rodine?´ ,Nie, milostivá, nezmieňoval sa o žiadnej rodine, povedal však, že jeho pán je veľmi bohatý a iste raz bude baronetom.´“

Ak ste už mali tú česť s knihami od Jane Austenovej, tak viete, že svojim postavám život veru neuľahčila. Ženským hrdinkám, ktoré disponujú ako krásou, tak aj ozajstným intelektom, do vienka nevložila jednoduchý osud. Vždy si musia pretrpieť svoje a zaslúžiť si tak svoje šťastie, či už s vysnívaným gavalierom, alebo s niekým neočakávaným. Nedá tak oddýchnuť ani im, ani svojim čitateľom. Neľahký osud budete s vážnou mysľou prežívať s nimi a zároveň sa zabávať a prežívať svoj prvý ples, kde budete uvedení do spoločnosti.

Ženským hrdinkám, ktoré disponujú ako krásou, tak aj ozajstným intelektom, do vienka nevložila jednoduchý osud.

„Chudobnú vdovu, ktorá sa ledva uživí, vo veku medzi tridsať a štyridsať rokov – obyčajnú pani Smithovú, všednú pani Smithovú si zo všetkých ľudí a mien na svete vyvolí za priateľku slečna Anna Eliotová a dá jej prednosť pred vlastnou rodinou, pred príbuznými, ktorí patria k vznešenej šľachte Anglicka a Írska! Pani Smithová, to je ale meno!“

Klasika, akou romány anglickej spisovateľky bezpochyby sú, sa nikdy nezunuje. Môžete pri nej stráviť pekný večer či skrátiť si chvíle vo vlaku alebo v čakárni u lekára. Odtiahne vás od okolitého, a v porovnaní s románom, nudného sveta plného bežných ľudí s bežnými problémami a bežnými vzťahmi, do sveta, v ktorom vládne krásna reč, úctivé správanie a bezkonkurenčne najromantickejšie vzťahy.

• Meno autora: Jane Austenová
  • Knihu vydalo: Ottovo nakladatelství
  • Počet strán: 248