utorok, 23 december 2014 21:22

Zimná rozprávka

Jedno z mnohých diel geniálneho Shakespeara doslova láme autorove zvyklosti. Aj v jeho divadelnej hre sa totiž môže všetko zlé zmeniť na dobré.

Poviete si: Shakespeare a rozprávkový koniec? Veď to vôbec nejde dokopy. Nuž, i keď sme viac zvyknutí na diela, v ktorých dramatický koniec musí byť, pričom najlepšie by bolo, keby nikto neprežil, v Zimnej rozprávke naozaj hlavného hrdinu tento veľkolepý autor nenechal spáchať samovraždu. Aj Shakespeare predsa môže byť umiernený a nemusí zakaždým nechať vyvraždiť celé rodiny či odsúdiť postavy na nekonečné utrpenie.

Shakespeare a rozprávkový koniec? Veď to vôbec nejde dokopy.

„Kráľ, hovoríš rečou, ktorej nerozumiem. Žiaľ, tvoje bludy ohrozujú môj život.“

Sicílsky kráľ Leontes nechá uvrhnúť do žalára vlastnú manželku kvôli tomu, že na ňu žiarli. Českému kráľovi sa pred jeho hnevom podarí utiecť. Kráľovnej sa v okovách narodí dievčatko Perdita, ktorú ale nemilosrdný kráľ rozkáže pohodiť na opustené miesto. Princezná však, ako to v takej dobrej rozprávke býva, rastie do krásy. Naopak v kráľovstve nemajú dôvod na radosť. Začína sa plniť veštba, že kráľ nebude mať dediča – princ zomiera a zdá sa, že aj múdra kráľovná. Leontovi neostáva žiadny dôvod na radosť.

Leontovi neostáva žiadny dôvod na radosť.

Perdita, ktorá vyrastá pri pastieroch, sa spozná so synom českého kráľa a ten sa do nej zamiluje. Aj napriek protestom jeho otca spolu utečú na Sicíliu, kde sa dozvedajú, že je princeznou. Ako to s nimi bolo ďalej? Nuž, to vám neprezradím, stačí, keď viete, že obaja prežili a kráľovná nakoniec tiež nie je mŕtva, akoby sa mohlo zdať.

„Lásku žien získa tým, že prevýši mužov, a lásku mužov tým, že bude kráľovnou všetkých žien.“

Nie je to rozprávka, akú by sme čítali deťom na dobrú noc. Vlastne, deťom by som ju určite nečítala. Rozprávkový je len motív, ktorý je primeraný dobe, v ktorej autor tvoril. Určite sa neodklonil od svojej dovtedajšej tvorby natoľko, aby sa podobala tým dnešným šťastným príbehom. Smrť, krutosť či žiarlivosť jednoducho do Shakespearových diel patrí, či sa nám to páči, alebo nie. Panuje v nej však niečo iné – ponaučenie. Nemáme totiž súdiť bez toho, aby sme si poriadne overili fakty, presne tak, ako to urobil Leontes a nechal za seba rozhodovať svoju žiarlivosť.

„Nespomínaj už, prosím ťa, tú prekliatu Sicíliu. Už pri jej mene ma trestá spomienka na môjho skrúšeného druha, na toho, ako vravíš, kráľa kajúcnika. Mal ženu, akú už viac nenájde. Jej strata, aj strata jeho detí, to aj mne zas a znova vháňa slzy do očí. Ale povedz, kedy si naposledy videl môjho syna, princa Florizela? Keď má kráľ nepodareného dediča, je to rovnaké nešťastie, ako keby stratil nádejného.“

...skutočne kvalitných spisovateľov je žalostne málo.

Aj keď Shakespearove diela nie sú čerstvými novinkami, bezpochyby majú čitateľovi čo ponúknuť, a to aj tomu najnáročnejšiemu. Vďaka jeho dokonalým veršom sa dostanete do úplne iného sveta ako je ten, v ktorom žijeme práve teraz. Prostredie kráľovstva, kde má hlavné slovo panovník a jeho rozhodnutia sú pevné, sa aj napriek častému výskytu nedá nazvať otrepaným. Slová a vety, ktoré vložil postavám do úst, sú v dnešnej dobe absolútne nepoužiteľné, no zato nenahraditeľné. Veď kto by sa už teraz dovolával tak vznešene pomoci bohov či vkusne vedel vyjadriť krásu ženy v toľkých obrazoch.

Táto divadelná hra nepatrí medzi najznámejšie Shakespearove diela, no o to skôr by ste si ju mali prečítať. Môžem ju totiž s čistým srdcom a bez zbytočného prikrášľovania nazvať brilantnou. Za také dielo sa veľký anglický autor hanbiť rozhodne nemusí a už vôbec nie teraz, kedy skutočne kvalitných spisovateľov je žalostne málo.

• Meno autora: William Shakespeare
  • Počet strán: 176
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011