sobota, 13 december 2014 15:47

Lady Susan, Watsonovci, Sanditon

Zbožňujete romány od Jane Austenovej, ale všetky jej diela máte už načítané? V tom prípade je načase siahnuť aj po tých nedokončených.

Sympatická knižka z pera jednej z najväčších anglických spisovateliek obsahuje tri príbehy. Prvý z nich, Lady Susan, je písaný v podobe listov, čo môže byť najskôr mätúce, no po pár hárkoch budete presne vedieť, kto komu píše a aké sú medzi postavami vzťahy. Dohadzovačstvo bolo v tej dobe dosť častým javom a nebolo tomu inak ani v listovom románe. Keď chcete priviesť dcéru k tomu, aby si niekoho vzala, určite ju k tomu nenúťte, ale vymyslite vhodnú lesť, na ktorú sa prilepí nielen ona, ale aj budúci ženích. Prípadne s ním môžete skončiť nakoniec samé.

Pretože nevedieť, ako sa ich príbeh skončí, je akoby ste začali čítať Pýchu a predsudok a pri tom, ako je hlavná hrdinka prvýkrát požiadaná o ruku, by sa román skončil.

„Nemysli si však, že som sa pri všetkej tejto zhovievavosti čo len na okamih vzdala zámeru vydať ju. Vôbec nie, v tomto je môj názor nemenný, hoci som sa ešte celkom nerozhodla, ako to dosiahnem.“

Ostatné dva sú napísané bežným štýlom. Aby však nezapadli medzi všedný priemer, ostali autorkou nedokončené. Verte, že ma to neskutočne vytočilo, najmä pri Watsonovcoch. Pretože nevedieť, ako sa ich príbeh skončí, je akoby ste začali čítať Pýchu a predsudok a pri tom, ako je hlavná hrdinka prvýkrát požiadaná o ruku, by sa román skončil. Nikdy by ste sa už nedozvedeli, že slečna Bennetová skončí so svojou životnou láskou a hrdinom všetkých ženských sŕdc – pánom Darcym. Teraz už chápete?

„Emmu to rozrušilo, vôbec sa jej to nepáčilo, nechcela sa s týmto pánom veľmi zbližovať, a predsa sa bála, aby nezneužívala pohostinnosť Edwardsovcov, a rovnako si už želala byť doma. Pani Edwardsová vytrvalo mlčala alebo celkom nechápala, o čo ide, alebo čakala, ako sa slečna sama vyjadrí.“

Príbeh sa nerozvíjal tradičným Austenovej spôsobom

Keďže je mi táto literatúra blízka, bola som z knihy nadšená. Jediným sivým mrakom na bezoblačnej modrej oblohe bol Sanditon. Neviem prečo, no akosi ma neoslovil. Príbeh sa nerozvíjal tradičným Austenovej spôsobom a ani obsah nebol takým, aký by som čakala. Preto som bola celkom vďačná, že je jedným z tých nedokončených.

Čítať diela Jane Austenovej znamená, že sa musíte celkom preniesť do doby, kedy zdvorilosť a úslužná reč bola povinnosťou, správať sa podľa etikety nepísaným pravidlom a vyjadrovať nevhodné názory na verejnosti dokonalým faux pas. Každým riadkom sa dostávate hlbšie a hlbšie do uhladenej spoločnosti a čo strana, to pocit, že sa opäť musíte prezliecť do vhodných šiat, aby ste okolie nepriviedli do trápnej situácie tým, že neovládate spoločenské zásady.

„Osobitné zoznámenie sa pani Griffithsovej so slečnou Dianou Parkerovou ich okažmite uviedlo do spoločnosti rodiny z Trafalgar Housu a Denhamovcov a slečny Beaufortové boli čoskoro nadmieru spokojné s ,kruhom ľudí, v ktorom sa v Sanditone pohybovali´, aby sme použili to správne slovné spojenie, pretože každý sa teraz musí ,pohybovať v kruhu ľudí´, keďže všade panuje zvyk rotačného pohybu, ktorý vznikol azda z nestálosti a chybných krokov mnohých.“

Ľahkosť, s akou sa čítajú autorkine diela, sa nedá s dnešnými romantickými príbehmi ani len porovnávať

Ľahkosť, s akou sa čítajú autorkine diela, sa nedá s dnešnými romantickými príbehmi ani len porovnávať. Aj napriek tomu, že sa o to mnohí usilujú. Čo už, svetovým autorom vysokej kvality nemôže byť predsa každý. Škoda len, že si autorka nemôže užívať takúto poctu. Celkom by ma totiž zaujímalo, koho by videla ako hrdinku dnešných čias, kto by bol tou silnou a nezávislou ženskou postavou v súčasnosti.

V každom prípade, ak sa vám páčia knihy s tematikou života vyšších vidieckych vrstiev, ktorých hlavnou postavou je ženská hrdinka, a doslova zbožňujete ten dokonalý zastaraný jazyk, je táto kniha vhodnou voľbou. Ak však túžite po prázdnych slovách a predvídateľnom deji, ktorý doprevádzajú erotické scény na každej strane a gýčovitá obálka, tak sa, prosím, kníh od Jane Austenovej nedotýkajte.

• Meno autora: Jane Austenová
  • Počet strán: 199
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012