sobota, 29 november 2014 21:11

Zlá hodina

Susedov a spoluobčanov si jednoducho nevyberiete. Na jednej strane môžu byť síce veľmi milí, no na strane druhej to môžu byť poriadni grázli či podivíni. Stačí, ak ste sa ubytovali v tej nesprávnej obci či sídlisku.

Juhoamerický spisovateľ písal diela, ktoré boli niečím špecifické. Väčšinou vytváral také postavy, ktoré si v dnešnej bežnej spoločnosti ani len nevieme predstaviť. Nejaké ich vlastnosti áno, to je jasné, ale tie ostatné vyzerajú, akoby pozbieral všetky podivné typy správania sa a uložil ich do svojich typických zvláštnych dediniek, kde si pomaly pomaličky žijú svoje zvláštne životy.

akoby pozbieral všetky podivné typy správania sa a uložil ich do svojich typických zvláštnych dediniek

„Pastor ležal doluznačky na chodbe oproti holubníku na lôžku zo skrvaveného peria. Holubí trus odporne zapáchal. Skupinka chlapov sa chystala zdvihnúť nebožtíka práve vo chvíli, keď sa na prahu ukázal starosta.“

Jednu z týchto dediniek predstavil aj v Zlej hodine. Hneď na začiatku vás musím upozorniť, že v prípade, ak neholdujete neobyčajným knihám, ani sa nenamáhajte dočítať túto recenziu. To isté platí, ak neplánujete v budúcnosti risknúť čosi neznáme a nechcete sa nechať vtiahnuť do diel klasického autora s nie príliš bežnou tvorbou. Zlá hodina vás donúti vkročiť do dediny, ktorú by ste v normálnom živote asi zďaleka obišli. Panuje v nej pochmúrna nálada, ustavičný strach a nevysporiadané vzťahy.

Panuje v nej pochmúrna nálada, ustavičný strach a nevysporiadané vzťahy.

Obyvateľstvu v ňom vládne miestny starosta, čo je úplne bežné, no ako dobrého by som ho necharakterizovala. A pevne dúfam, že si z neho súčasní starostovia nebudú brať príklad. Nikdy neviete, čo si máte o ňom myslieť a čo má v úmysle spraviť. Zo všetkého sa usiluje čo najviac vyťažiť a aj keď sa dostane do absurdnej situácie, ktorých je mimochodom v knihe dostatočne, neviete z neho nič prečítať. V podstate každá postava žijúca v tejto dedine má úplne netradičné a takpovediac svojské správanie. To je síce vskutku zaujímavé, ale môže pôsobiť aj mätúco a pre niekoho aj otravne.

„Sýrčania sedeli pred dverami svojich obchodíkov a pozorovali pokojnú hladinu rieky. Keď prechádzal popred ordináciu doktora Giralda, poškrabal nechtom po kovovej sieti na dverách, ale nepristavil sa, len zavolal: ,Doktor, aký je najlepší liek proti boleniu hlavy?´ ,Noc predtým nepiť,´ odpovedal zvnútra lekár.“

Kniha nie je rozsahovo veľká, no nedá sa prečítať na jeden hlt. Stále vás čosi drží v úzadí a nemôžete v čítaní postupovať. Niekedy sa treba vrátiť späť, aby ste si overili fakty, inokedy si zase musíte oddýchnuť, lebo informácie, ktoré sa na vás zo stránok vyhrnú, nebude ľahké stráviť. Pretekajú totiž z nich absurdné momenty, dokonalý čierny humor a sarkazmus, bez ktorých by však kniha vôbec nemala taký zmysel, aký má.

Pretekajú totiž z nich absurdné momenty, dokonalý čierny humor a sarkazmus, bez ktorých by však kniha vôbec nemala taký zmysel, aký vďaka nim má.

„Arcadio ich chcel poznať. Prípady si poznamenal s menami a dátumami: za týždeň ich bolo jedenásť. No medzi jedenástimi menami neboli nijaké súvislosti. Tí, ktorí hanopisy videli, sa zhovárali o tom, že boli napísané štetcom, belasým atramentom a tlačeným písmom, v ktorom sa miešali veľké písmená s malými, akoby ich bola načarbala detská ruka.“

Ak máte problém s tým, čo viete o svojich susedoch, môžete použiť návod priamo zo Zlej hodiny. Tam sa totiž rozmohli hanopisy. Neviete, čo to je? Jednoducho sú to klebety napísané na papieri a pripevnené na dvere toho-ktorého suseda. Spravíte to jednému, no okej. Strhnú sa reči a ďalšie klebety. Zaveste ich na dvere viacerým a rozpútate hanopisovú vojnu, ktorá môže vyústiť do vrážd a úteku mnohých ľudí z mesta. Takému záveru sa nedá zabrániť a nedokáže to ani miestny farár, ktorého poučovanie pôsobí len tak povrchne. Jednoducho Márquez sa nezaprel a vytvoril svojské prostredie, do ktorého vložil podivných občanov a nechal ich robiť, čo sa im len zachce. Nenechajte sa však zmiasť, pretože všetky zvláštnosti majú svoj zmysel.

• Meno autora: Gabriel García Márquez
  • Národnosť: kolumbijská
  • Počet strán: 168