sobota, 29 november 2014 08:24

Peter a Lucia

(7 hlasov)

Majú dvaja mladí ľudia právo na lásku, keď vo svete a okolo nich zúri vojna? Ani sami to nevedia, no poručiť srdcu sa nedá. Nezostáva im nič iné, než si vychutnávať aspoň tie krátke chvíle šťastia, ktoré majú, lebo nikdy nevedia, kedy sa to všetko pre nich skončí.

Príbeh je o dvoch ľuďoch, ako nám prezrádza už názov knihy. O Petrovi a Lucii. O nich dvoch spolu. Peter jedného dňa zazrie Luciu v metre, a hoci sú to len neznámi ľudia, on sa hneď zaľúbi. Na prvý pohľad sa mu zaryje do srdca. Až nejaká spleť náhod alebo možno osud im skrížia cesty znovu a znovu a Peter sa odhodlá dievča držiace skicár osloviť. Od toho dňa sa začnú pravidelne stretávať. Lucia sa stala pre Petra zmyslom života a pre ňu bol život bytie v prítomnosti. Vnímať len prítomnosť, bezstarostnosť o zajtrajšok, pretože vedeli, že je neistý a možno ani žiadny ďalší nebude.

K tomuto dielu som sa dostala prostredníctvom školy. Parí do medzivojnovej literatúry a bolo jedným z tých, ktoré som si naozaj chcela prečítať. Vedela som, že ma nesklame a nájdem v ňom krásu. A presne to sa stalo. Kúsok po kúsku som si ho vychutnávala. Aj keď to nie je žiadny rozsiahly román, ale len kratšia novela, rozpráva veľmi silný príbeh, ktorý som nedokázala prečítať naraz. Musela som to robiť na etapy a vždy určitú časť postupne spracovať a popremýšľať o nej. Prešiel cez moje srdce a zanechal v ňom stopy.

Prešiel cez moje srdce a zanechal v ňom stopy

Plno metaforických zobrazení pridáva dielu na jeho dokonalosti a postupne vám učaruje viac a viac. Zamilujete sa doň, tak ako sa zamiloval Peter do Lucie. Na prvý pohľad. Pretože stačia prvé dve strany a získa si vás natoľko, aby zostalo zapísané hlboko vo vás.

„V každom chlapcovi medzi šestnástym a osemnástym rokom je trocha hamletovskej duše. Nežiadajte od neho, aby chápal vojnu! (To je tak pre vás, vy usadlí ľudia!) Má dosť čo robiť, aby chápal život a odpustil mu.“

Zamilujete sa doňho, tak ako sa zamiloval Peter do Lucie. Na prvý pohľad.

V tejto knižke nehľadajte strohosť alebo všedné opisy. Hľadajte lásku. Takú tú jemnú, neskazenú a hlavne nevinnú, ktorá však nemôže prežiť. Úplne som obdivovala, ako to autor dokázal opísať. Takto vykresľovať lásku v každej vete chce poriadnu dávku talentu a Romain Rolland patrí k tým, ktorí ho majú. Niekomu sa môže zdať množstvo metafor prehnané, ale ja si to nemyslím. Dodávajú celému príbehu jemný nádych a cit, ktorý je prenášaný aj na čitateľa.

„Prečo teda tá besná túžba zničiť seba samého? Načo tie pyšné vlasti, tie lúpežné štáty, tie národy vychovávané vraždiť ako z nejakej povinnosti? A načo to krviprelievanie všade medzi ľuďmi? Ten svet, v ktorom zožiera druh druha?“

Dielo sa zaoberá morálnym úpadkom doby počas prvej svetovej vojny. Čo je to za svet, ktorý nechá zomrieť lásku dvoch mladých ľudí? Keď to však porovnám s tým, v čom žijeme dnes, tak tam nie je veľká zmena. Doslova a dopísmena platí: Svět je pořád stejnej, vůbec se nemění. Iba vojna nie je priama a otvorená, ľudia však bojujú proti svetu a aj proti sebe. Láska medzi dvoma je často odsúdená do záhuby, pretože na ňu nemajú právo, a rovnako ako dve hlavné postavy v tej dobe, aj ľudia dnes sa musia naučiť žiť pre prítomnosť, pretože nikto nevie, čo bude zajtra. Ďalší deň vôbec nemusí byť.

Svět je pořád stejnej, vůbec se nemění

Aj keď osudy hrdinov sú neisté, ich láska v nich dokázala potlačiť smútok a zlé myšlienky. To, ako úctivo sa v tej dobe správal muž k žene, ma udivuje a len sa tak pýtam, kam sa to stratilo? Nevravím, že úplne. Samozrejme, sú aj výnimky. Tých je však málo, nanešťastie. Trochu viac zdvorilosti by nezaškodilo mnohokrát ani v dnešnej dobe. Ale chápem... dnes sa to „nenosí“.

zalubenci

• Meno autora: Romain Rolland
  • Národnosť: francúzska