streda, 26 november 2014 09:43

Dom so siedmimi štítmi

Nové knihy sú krásne, voňavé, lákajú obalom, sú pastvou už aj pre oko. Ja však rada siahnem aj po starých knihách. Poskytujú mi čitateľský zážitok iného druhu. Sú z doby, kedy knihy boli kultivované a „čisté“ a vulgarizmy by ste v nich nenašli ani s vysoko kvalitnou lupou.

Kniha Dom so siedmimi štítmi je z roku 1866, autor k nej predslov napísal už v roku 1851. Spisovatelia z 19.storočia obľubovali pre niekoho možno rozvláčne opisy, s dejom sa neponáhľali, dávali si na čas. Dnešní spisovatelia len málokedy venujú svoje myšlienky a slová napríklad detailom ulice, na ktorej sa možno on a ona ani vôbec nestretnú. Na čítanie starších kníh je potrebná čitateľská trpezlivosť, ale nazdávam sa, že raz za čas sa oplatí prečítať si takú „pomalšiu“ knihu. Obzvlášť to platí pri tomto diele, Dom so siedmimi štítmi. Prvá kapitola je presne takto pomalá, no ani náhodou neodporúčam preskočiť ju, pretože práve tam sa udeje závažná skutočnosť, ktorá ovplyvní rodinu Pyncheonovcov, obyvateľov domu so siedmimi štítmi, na celé generácie. Autor sa s čitateľom pohráva, akoby sa iba odhodlával, či príbeh prezradí, alebo nie a ja som na jeho hru pristúpila. Veď, koniec koncov, na dobré sa oplatí čakať...

Autor sa s čitateľom pohráva ... a ja som na jeho hru pristúpila

„Keby sme sa nemohli spoliehať, že ktosi na nebi má s nami hlboký súcit, museli by sme sa zmieriť s myšlienkou, že na železnej tvári osudu je pre nás pripravený len urážlivý posmech a neľútostné opovrhnutie.“

Slečna Hepzibah Pyncheová, 60 ročná stará dievka, je dedičkou mocného mena a schátralého, kedysi veľkolepého domu. Domu, ktorý má sedem štítov, no inokedy šťastná sedmička je tu skôr metaforou pre sedemhlavého draka. Hepzibah je chudobná tak veľmi, že stojí pred dilemou: zomrieť od hladu, alebo vo svojom rodnom dome, pánskom sídle, otvoriť obchod so zmiešaným tovarom? Ani jedna voľba nie je lákavá, najmä pre starú pannu, ktorá samu seba vníma ako dámu. Ošumelú a chudobnú, no stále noblesnú, s aristokratickými spôsobmi.

„Nič v živote sa mi nezdá také pozoruhodné ako to, že len čo sa človek podujme pustiť sa za pasy s prekážkami, hneď strácajú hrozivosť.“

Hepzibah sa rozhodne nezomrieť, ale bojovať

Aj Hepzibah sa rozhodne nezomrieť, ale bojovať. Spoločnosť jej aspoň občas robí strýko Verner, ktorý je taký starý, že slečna je pre neho „mladicou“. Starý dom postupne ožíva i ďalšími postavami. Skľúčenej a osamelej Hepzibah pribudne podnájomník Holgrav, mladučká sesternica Phoebe a napokon aj brat Clifford. Najmä Clifford vzbudzuje záujem, starý pán, nie celkom pri zmysloch, poznačený akousi, zatiaľ len tušenou, katastrofou.

„... jeho myseľ a vedomie akoby sa vzďaľovali a zanechávali na stoličke pri stole len unavenú, šedivú a melancholickú postavu, stelesnenú prázdnotu, hmotný prízrak.“

Starý dom má svoje vlastné prízraky a duchov, najmä vo forme spomienok a pobyt v ňom mení každú ľudskú bytosť. Vzťahy členov rodiny Pyncheonovcov nie sú vždy ideálne, občas sú dokonca priam „na zabitie“.

je ako vzácnosť, z ktorej po trošku ukrajujete

Kniha Dom so siedmimi štítmi je ako vzácnosť, z ktorej po trošku ukrajujete. Na túto knihu je nutné sústrediť sa, vychutnať si ju. Možno ako staršie víno, ktoré sa k nej dokonale hodí. Dotvárajú ju zvláštne, občas priam strašidelné ilustrácie Mateja Krena. Kniha mala až dve korektorky a tak nečudo, že som v texte nenašla žiadnu chybu. Dnes sa na tom šetrí, čo mne osobne príde ako veľká škoda, lebo do očí bijúca chyba, mi vie pokaziť zážitok z čítania. V tomto prípade som si ju však mohla v tichosti vychutnať až do úplného záveru...

• Meno autora: Nathaniel Hawthorne
  • Knihu vydalo: Nakladateľstvo Pravda
  • Počet strán: 280