štvrtok, 30 október 2014 20:40

Kronika vopred ohlásenej smrti

Kronika vopred ohlásenej smrti Kronika vopred ohlásenej smrti

Že ste ešte od Marquéza nič nečítali? O veľa prichádzate. Jeho magická realita stojí aspoň za malú pozornosť. Ak vás nevábi predstava románu Sto rokov samoty, kde sa postavy neuveriteľne zamotávajú a neláka vás ani román Láska v čase cholery – dva najznámejšie Marquézove romány, prečítajte si krátky príbeh plný tragickej osudovosti, ktorá nikoho nenechá chladným.

Jedna z najlepších Márquezových kníh. Aj taký prívlastok by sme mohli dať tejto novele, ktorá v sebe ukrýva silu osudu a márny boj s ním. Žiadna smrť nebola nikdy tak ohlasovaná ako Santiagova. Už na prvej stránke sa dozvedáme, že hlavný hrdina umrie. Ba ešte viac, bude zavraždený! Napriek tomu, že vieme, čo sa stane s hlavným hrdinom, kniha nie je nudná a už vôbec nie predvídateľná. Počas čítania sa nám odhaľujú rôzne pravdy o postavách alebo o príčine Santiagovej vraždy.

Žiadna smrť nebola nikdy tak ohlasovaná ako Santiagova.

Dej príbehu sa opäť odohráva v typicky Marquézovskej dedinke, ktorá leží niekde v karibskej oblasti a nie je konkrétne pomenovaná. Ocitáme sa na končiacej svadobnej hostine, kde sa žení bohatý prisťahovalec a berie si mladé dedinské dievča. Tesne po svadbe prichádza do prístavu biskup, aby požehnal dedine a ľudia ho po niekoľkodňovej svadobnej oslave idú privítať. Santiago Nasar, ktorý svoju krutú smrť nájde práve na oslave privítania, sa ženie do prístavu, aby stihol pozdraviť biskupa. Muž zatiaľ nevestu vráti rodičom, pretože nie je panna a Santiago ani len netuší, že mladá žena práve jeho obviní zo straty cudnosti. Na to jej bratia z dôvodu cti idú Santiaga zabiť. Na konci knihy však príde prekvapivé rozuzlenie: je vôbec Santiago vinný?

Rozprávačom je obyvateľ mesta, kamarát zavraždeného Santiaga Nasara. Po dvadsiatich rokoch od smrti Santiaga sa vracia do mestečka vypočuť všetkých, ktorí v deň vraždy niečo videli, a zostaviť kroniku. Snaží sa zrekonštruovať príbeh a zistiť, či obvinenie, kvôli ktorému vykonali na Santiagovi krvnú pomstu (vendetu), bolo pravdivé. Rozprávač, ktorého meno sa v knihe nedozvieme, je v tomto prípade skôr v pozícii uvádzača, alebo akéhosi sprievodcu, ktorý nás uvádza do jednotlivých spomienok postáv.

Santiago Nasar, ktorý svoju krutú smrť nájde práve na oslave privítania, sa ženie do prístavu, aby stihol pozdraviť biskupa.

Počas čítania je čitateľovi prestretá rôzna škála pohľadov nielen na samotnú postavu Santiaga, ale aj na ráno vraždy. Dôležitú myšlienku hrá v tomto príbehu osud, ktorý je až fatálny. Marquéz vystaval príbeh na toľkých neuveriteľných náhodách, že nie je možné, aby to nebol osud, ktorý je miestami k Santiagovi naozaj krutý. Vďaka tomu, že čitateľ od začiatku vie, čo sa stane, má nadhľad. Pozerá na osud Santiaga akoby zvrchu, ako nejaké božstvo. Počas čítania sa však z božstva premení na bezmocného pozorovateľa a čaká, či Santiagovi konečne niekto pomôže. Aj samotní Santiagovi vrahovia sa priečia tomu, že ho majú zabiť. Avšak vykonať krvnú pomstu a brániť česť je ich povinnosťou. Nemajú na výber.
Autor nám knihou kladie otázky, na ktoré nie je ľahké odpovedať. Súhlasíme s krvnou pomstou? Za akých okolností? Na jednej strane chápeme Santiagových vrahov a ich povinnosť pomstiť sa. Na strane druhej sa s tým nevieme vysporiadať a búrime sa proti jej vykonaniu.

Dôležitú myšlienku hrá v tomto príbehu osud, ktorý je až fatálny.

Márquezov povestný magický realizmus sa tu vyskytuje zväčša latentne a nepozornejší, alebo neskúsenejší čitateľ ho bude pokladať skôr za realitu pritiahnutú za vlasy, naivitu, či nedomyslenosť postáv a ich činov.
Knihu odporúčam širokému publiku, keďže príbeh nie je intelektuálne náročný. Príležitostný alebo nenáročný čitateľ bude vidieť osudový príbeh zavraždeného Santiaga. Intelektuálnejší a hĺbavejší čitateľ v ňom bude vidieť ruku osudu, či spomínanú filozofickú a sociálnu otázku pomsty. Táto krátka novela so svižným, dynamickým dejom rozhodne nebude nudiť.

• Meno autora: Gabriel García Marquéz
  • Národnosť: kolumbijská
  • Knihu vydalo: Odeon