utorok, 23 september 2014 20:12

Babička

(5 hlasov)

V úvode knihy sa Němcová svojim čitateľom zveruje, že nevie komu sa opis jej babičky zaľúbi. Bola to však úplne zbytočná obava. Príbeh o babičke Boženy Němcovej sa zapáčil mne a myslím si, že aj mnohým ďalším na Slovensku i v Čechách.

Túto knihu som mala doma už veľmi dávno. Patrí mojej mame, ktorá ju dostala ako cenu v súťaži ešte keď bola na základnej. Ja som však doposiaľ videla iba film. Prednedávnom ale prišla chvíľa, kedy som si povedala, že nadišiel čas Babičku si i prečítať. A urobila som dobre.

„Tu odrazu prišiel babičke list z Viedne od najstaršej dcéry, v ktorom jej dáva na vedomie, že jej manžel prijal službu u jednej kňažny, ktorá má veliký majetok v Čechách a síce vzdialený len na niekoľko míľ od dedinky, v ktorej babička býva. Ta že sa teraz s rodinou odsťahuje, ale že manžel bude tam len cez leto, keď sa i pani kňahyňa tam zdržuje. Ku koncu listu bola vrúcna prosba, aby sa babička k nim navždy odobrala a život svoj ztrávila u dcéry a vnúčat, ktoré sa už vopred na ňu tešia.“

Dej knihy sa odohráva okolo roku 1830 za vlády Jozefa II. a príbeh začína príchodom babičky na Staré Bielidlo. Jej dcéra i vnúčatká, ktoré doposiaľ nevidela, ju v rozkošnej dolinke privítali s nesmiernou radosťou. A babička si svojou múdrosťou, nežnosťou a obetavosťou postupne získala srdcia celej rodiny aj ich priateľov.

A babička si svojou múdrosťou, nežnosťou a obetavosťou postupne získala srdcia celej rodiny aj ich priateľov.

Bola to jednoducho výnimočná žena. Starala sa o domácnosť i hospodárstvo svojej dcéry. Nepatrila totiž k ľuďom, ktorí dokážu len tak nečinne sedieť. Taktiež jej pomáhala s výchovou detí. Chodila s nimi na prechádzky, rozprávala im príbehy zo svojej minulosti, učila ich tradíciám, slušnému správaniu a nebadane formovala aj ich charaktery. Babička bola obľúbená aj medzi susedmi. Každému, kto potreboval pomoc, vždy ochotne a nezištne pomohla. Počas svojho života toho veľa prežila, dobrého i zlého, vďaka čomu mala mnoho skúseností a vedela si pohotovo poradiť skoro v každej situácii.

Bola to jednoducho výnimočná žena. Starala sa o domácnosť i hospodárstvo svojej dcéry. Nepatrila totiž k ľuďom, ktorí dokážu len tak nečinne sedieť.

„Ostali mi tri siroty, na peniazoch ani haliera, len trocha tých hábov. V tom samom pluku, kde slúžil Juraj, bol šikovateľom istý Lehotský — a to bol Jurkov najmilší priateľ, ten sa ma ujal, zaopatril mi krosná, keď som sa zmienila, že by som tkala koberce a všetko ostatné, čoho som potrebovala k tomu. Pán Boh mu to zaplať! Hodilo sa mi dobre, čomu som sa v mladosti od nebohej svokry naučila. Práca mi šla dobre na odbyt a onedlho som zaplatila Lehotskému dlh a ešte som sa s deťmi poriadne živila.“

Aj keď sa dej knihy na prvý pohľad javí ako veľmi jednoduchý a babička je vo veľkej miere zidealizovanou postavou, kniha je nesmierne rozmanitá a má svoje kúzlo. Zachytáva kolobeh života na vidieku, predstavuje mnoho zvykov i tradícií a prináša množstvo životných múdrostí. Z každého slova Boženy Němcovej je cítiť vrúcnu lásku, ktorú cítila ku svojej babičke a s ktorou sa so svojimi čitateľmi chcela podeliť. Práve táto láska posilňuje čitateľa, aby s čítaním knihy neprestával.

Aj keď sa dej knihy na prvý pohľad javí ako veľmi jednoduchý a babička je vo veľkej miere zidealizovanou postavou, kniha je nesmierne rozmanitá a má svoje kúzlo.

Babička možno nepatrí ku knihám, ktoré by na čitateľa zapôsobili svojim strhujúcim dejom. Čitateľa však poteší i zabaví, no najmä pôsobí na dušu ako balzam. Je pokojná, dojemná a dá sa pri nej veľmi dobre odreagovať. Má však aj iné účinky. Ja som vďaka nej prišla na to, že času je veľmi málo a treba ho kvalitne využiť. Preto som sa odhodlala pýtať sa mojej starej mamy ako to bolo, keď ona bola malá a čo zažila. Ba dokonca vytvorili sme aj náš rodokmeň. Babička je jednoducho klenot, ktorý by nemal chýbať v žiadnej domácnosti.

• Meno autora: Božena Němcová
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Ottovo nakladatelství