pondelok, 01 september 2014 00:14

Svet podľa Garpa

Spisovateľ je ako boh. Má moc rozhodovať o osudoch svojich postáv. Je ako lekár, ktorý má zázračnú schopnosť liečiť a udržiavať postavy nažive. V prvom rade je však spisovateľ človek. A podobnými schopnosťami nedisponuje, pokiaľ ide o jeho blízkych či samého seba.

Rozsiahly román Svet podľa Garpa je životným príbehom fiktívneho spisovateľa T. S. Garpa. Ide o jeho kroniku zachytávajúcu celý jeho život – doslova od počatia (sčasti i tomu, čo mu predchádzalo) po smrť, nielen Garpovu, ale i ostatných postáv. Ide naozaj o tak precízne vykreslené všetky aspekty jeho života, že ak by šlo o skutočný príbeh, mohol by ho napísať len niekto, kto dlhé roky študoval každú zmienku o tejto postave a následne to majstrovsky zapracoval do príbehu.

Mladá Jenny Fieldsová sa výrazne odlišovala od žien, ktoré poznala. Netúžila sa dobre vydať, nešlo jej o priazeň mužov a ani raz nepocítila túžbu po chlapovi, či už po fyzickej, alebo citovej stránke. Napriek tomu chcela mať dieťa. Hoci okolie ju skôr odsúdilo ako by sa ju snažilo pochopiť, Jenny bizarným spôsobom otehotnela a rozhodla sa svoje dieťa vychovávať sama. Tým dieťaťom bol T. S. Garp. Garp vyrastá v prostredí chlapčenskej internátnej školy, kde jeho matka pracuje ako zdravotná sestra a kde o niekoľko rokov Garp prichádza na to, čo chce v živote robiť. Chce byť zápasníkom, ale v prvom rade chce byť spisovateľom. Lebo len takto si podľa vlastnej mienky získa lásku tajomnej Helen. Spisovateľský sen si odchádza plniť do Viedne spolu s matkou, ktorá sa na jeho veľké prekvapenie rozhodne napísať knihu tiež.

Chce byť zápasníkom, ale v prvom rade chce byť spisovateľom.

„Koncom leta a začiatkom jesene Garp prebrúsil peši alebo dopravnými prostriedkami celú Viedeň a s nikým sa nezoznámil. Napísal Helen, že ,súčasťou dospievania je pocit, že široko-ďaleko niet nikoho, kto by mu rozumel.´ Potom pokračoval, že podľa neho Viedeň v človeku taký pocit ešte umocňuje, ,pretože tu skutočne nie je nikto ako ja.´ “

Zatiaľ čo Garpa k písaniu vedie umelecké cítenie a túžba vymyslieť nejaké zaujímavé literárne dielo, Jenny má prostú potrebu dať svoj život na papier a knižne ho vydať. Na veľké prekvapenie jej životopis s názvom Sexuálne podozrivá zožne mimoriadny úspech a stane sa manifestom ženského hnutia napriek tomu, že ona sama sa za feministku nepovažuje. S Garpovou tvorbou je to o niečo zložitejšie. Po návrate domov sa ožení s Helen a stáva sa otcom, no ostáva stále spisovateľom s túžbou napísať niečo lepšie než poviedku Penzión Grillparzer, ktorú stvoril vo Viedni.

Písanie (alebo aspoň myšlienky o ňom) ho sprevádza celým životom, a tak môžeme pozorovať ako sa jeho osobný život presne odzrkadľuje v jeho tvorbe: keď sa nedeje nič mimoriadne, Garp nepíše, lebo nemá o čom; čím viac toho v živote prežíva, tým viac do svojich diel vkladá seba. Ukážky jeho diel sa v knihe nachádzajú vždy napísané iným druhom písma a je zaujímavé pozorovať paralely medzi jeho tvorbou a udalosťami, ktoré na ne vplývali. Treba však povedať, že T. S. Garp nebol ani zďaleka takým dobrým spisovateľom ako John Irving. (A takisto mi to nedá a musím poznamenať, že ak by som mala ja hodnotiť jeho diela, tie, ktoré boli označované ako najhoršie, by sa v mojom zozname umiestnili na vrchole; a opačne.)

T. S. Garp nebol ani zďaleka takým dobrým spisovateľom ako John Irving.

„,Je príjemné byť slávny.´
,Myslíte, že otec bude slávny?´
,Myslím, že áno.´
,Stará mama už je slávna,´ poznamenal Duncan.
,Viem,´ odvetil John Wolf.
,Myslím, že sa jej to nepáči.´
,Prečo?´
,Má stále okolo seba priveľa cudzích ľudí,´ vysvetľoval Duncan. ,Počul som ako hovorila: V dome je priveľa cudzích ľudí.´
,Tvoj ocko pravdepodobne nebude slávny úplne rovnako ako stará mama´ povedal John Wolf.
,Koľkými rozličnými spôsobmi môže byť človek slávny?´“

Čitateľ tuší, že „spodný výr" (detská skomolenina spodného víru v mori) kdesi striehne. V knihe je vyjadrená myšlienka, že jediný dôvod, prečo väčšina ľudí číta knihy je ten, že chcú vedieť, ako sa skončia. Tušíte, že sa niečo stane, ale netušíte, čo.

Garp sa vo svojom svete zaoberá bežnými problémami ako strach o deti a nekonečná láska k nim, manželské problémy a ich občas neštandardné riešenia, ale vplyvom svojej matky sa bližšie ozrejmuje aj s filozofiou ženského hnutia a problematikou znásilnení. A pomedzi to všetko sa snaží písať... Život rodiny Garpovcov sa pohybuje po dokonalej sínusoide, malé drámy striedajú malé radosti, no čitateľ tuší, že „spodný výr" (detská skomolenina spodného víru v mori) kdesi striehne. V knihe je vyjadrená myšlienka, že jediný dôvod, prečo väčšina ľudí číta knihy je ten, že chcú vedieť, ako sa skončia. Tušíte, že sa niečo stane, ale netušíte, čo. Presne tak je to v prípade tejto knihy. Keď „to“ asi po dvoch tretinách knihy príde, Garpov život bude podľa jeho slov už len jeden veľký epilóg. Čitateľ tuší, že „spodný výr" (detská skomolenina spodného víru v mori) kdesi striehne. V knihe je vyjadrená myšlienka, že jediný dôvod, prečo väčšina ľudí číta knihy je ten, že chcú vedieť, ako sa skončia. Tušíte, že sa niečo stane, ale netušíte, čo.

Svet podľa Garpa sa okrem pozoruhodného námetu vyznačuje aj spôsobom, akým je príbeh vyrozprávaný. Je to kompaktný celok, keď čítate vetu za vetou pred očami sa vám odohráva celý životný príbeh hlavného hrdinu, bez akýchkoľvek zbytočných opisov. Dej je občasne prerušovaný krátkymi jednovetnými neskoršími výrokmi postáv alebo citátmi z diel Jenny Fieldsovej a T. S. Garpa, ale aj napríklad Marca Aurelia či iných autorov, ktoré výstižne dopĺňajú text.

„Garp podozrieval väčšinu ľudí, ktorí priťahovali jeho ženu a deti, pociťoval naliehavú túžbu ochrániť niekoľkých jedincov, ktorých ľúbil, aby sa nestali takými, akými boli podľa jeho predstáv ,všetci ostatní´.“

V knihe vystupuje mnoho postáv, no každá tam má svoje miesto a opodstatnenie. Väčšina z nich, najmä Garp, pôsobí veľmi sympaticky, a tak im hravo odpustíte ich prehrešky či nerozvážne konanie. Zaujímavosťou je, že tak, ako vo všetkých Garpových dielach, aj v tomto sa na konci v skratke dozviete osud každej postavy až po jej smrť, čo robí román dokonale kompletným.

Tak, ako vo všetkých Garpových dielach, aj v tomto sa na konci v skratke dozviete osud každej postavy až po jej smrť, čo robí román dokonale kompletným.

Jediné, čo sa mi na knihe až tak veľmi nepáčilo bolo to, že záverečné časti (po spomínanej veľkej tragédií) akoby stratili svoju svižnosť a ľahkosť a boli tak trochu ponuré, ale v konečnom dôsledku to možno napokon pôsobí aj viac autenticky... Inak môžem knihu len a len odporúčať. Aj napriek tomu, že bola vydaná už v roku 1978, vyvoláva dojem, že ide o dielo súčasnej literatúry, kde si autori pred ústa servítku nekladú.

P. S.: Ak rovnako ako ja bezhranične dôverujete všetkému, čo sa vo vašich obľúbených knihách píše a beriete to ako fakty, pripájam malú radu: Ak podľa Garpovho vzoru na panvici spálite papriku na uhoľ, v skutočnosti vám to vôbec nerozvonia celú kuchyňu príjemnou vôňou! ;)

image12

tumblr lpc4xqa40c1qedb29o1 500

10917006 800