utorok, 19 august 2014 13:00

Dobrý človek ešte žije

„Veď som mohol už aj nežiť... Bože dobrý, keď si nato pomyslím, mráz mi ide po chrbte. Tento krásny maličký vesmír, tento život, a bez Breugnona! A Breugnon bez života! Aká psota! Aký smutný svet, priatelia moji, nech ma tu niet!...“

Hlavný hrdina románu Colas Breugnon nám rozpovedáva príbeh svojho života. Vo svojich zápiskoch nám približuje atmosféru medzivojnového obdobia, problémy s ním spojené a povahy ľudí meniace sa vďaka nemu. Neustále boje, snaha o záchranu seba a majetku či vízia čiernej budúcnosti nútila Clamecyjčanov konať často proti vlastnej výchove a presvedčeniu.

Dielo tohto francúzskeho velikána je zasadené do jemu známeho prostredia, jeho rodiska Clamecy. Je jasným znakom toho, ako Romain Rolland pozná dušu svojho ľudu. Colas Breugnon, bez ktorého by Burgundsko nebolo Burgundskom, ako sám tvrdí, je prototypom večného optimistu.

Ten veselý Colas, ktorého príbeh ste sa rozhodli, prípadne rozhodujete čítať, je človek, ktorý život miluje triezvou láskou. Miluje víno, ženy, rodinu, no neidealizuje to, čo sa zidealizovať nedá. Vie, že aj život má svoje úskalia, rodina problémy a ako všetko na svete, aj víno sa časom pokazí. S myšlienkou triezveho uvedomenia vám poskytne úvahy hodné zamyslenia a nasledovania.

Ak poznáte Romaina Rollanda, istotne vám neuniklo jeho dielo Peter a Lucia. Ak uniklo, v dohľadnej dobe by ste to s určitosťou mali napraviť. Nie je možno najšťastnejšou voľbou porovnávať tieto dva romány. V diele Dobrý človek ešte žije nájdete Rollanda. Nájdete jeho osobnosť, no hlavne skryté a nevyužité stránky jeho majstrovstva.

Nájdete tu všetky jemu špecifické umelecké prvky a myšlienky, ale z iného súdku a v inom obale. Z umeleckej cesty tu autor prechádza do pomerne ľahšieho štýlu blízkemu možno širšiemu čitateľskému publiku. Ak ste však čitateľ vysoko profilovaný na umeleckosť slova, budete musieť hľadať naozaj pozorne.

„Krásna vec je ľúbiť, ale, preboha, priatelia moji, to by bola priveľká láska, aby sa od nej umieralo! To pristane takým Amadisom a Galaorom! My v Burgundsku nie sme takí románoví hrdinovia. My žijeme: teda žijeme. Keď nás doniesli na svet, nespytovali sa nás, či sa nám to páči, nik sa nespytoval, či chceme žiť, ale keď už sme tu, hrom do toho, ja už tu ostanem!“

Colas je hrdinom, ktorým by ste sa možno chceli stať aj vy. S chuťou do života napriek všetkým problémom a verte, nebolo ich málo, s nestrácajúcim odhodlaním a s odvahou zomrieť. V čase neradostnom, plnom biedy, smrti a moru dáva zmysel svojmu životu. Napriek všetkým nástrahám nepodlieha, ale bojuje. Viete si v tejto pozícii predstaviť samého seba?

Klasika je literatúra, ktorá nikdy nevyhynie a jej autori sú tvorcami charakterov a hrdinov, ktorí sa navždy vryjú do pamäti. Kvôli ich činom, povahe, prípadne iným aspektom. Tak ako iní, aj Colas je hrdinom, ktorý do vášho úsudku vnesie kúsok seba a zaseje vo vás aspoň zrnko svojich povahových vlastností. Nezabúdajte, že dobrý človek predsa ešte žije. Všetko však s mierou.

• Meno autora: Romain Rolland
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Tatran