sobota, 09 august 2014 11:35

Pena dní

Predstavte si pocit, keď chytíte do rúk cukrovú vatu. Táto vata sa vám lepí na prsty, ale skôr ako ju začnete neznášať, premení sa na malý obláčik, ktorý vás zahalí do saténu svojho tela. Úplne ako z rozprávky. Obláčik sa premení na penu, ktorá zmýva každý zlý úmysel a z toho, čo bežný človek nazve hriechom, spraví sviatok. Tak to je Pena dní.

Autorom príbehu o večnej téme je Boris Vian. Áno, téma tohto príbehu je láska. Láska hravá, láska krásna, láska smutná. Boris Vian píše o láske jazykom, ktorý je plný pestrofarebných bublín. Asi tak by sa dala nazvať vitalita, sviežosť a nekonvenčnosť, ktorá je pre Viana typická. Keď sa čitateľ ponorí do príbehu a nechá sa ním unášať, naozaj prestáva mať predstavu o tom, čo je skutočné.

Keď sa začítame do Peny dní, začneme premýšľať, odkiaľ sa berú a kam sa vlastne derú všetky tie jagavé slová plné rozkoše. Hlavný hrdina Colin so svojím priateľom Chicom, ktorý je vážne šik, sa zhovárajú popri popíjaní koktailu, ktorý vypľúva zvláštna mašinka pianínoktail. Presne podľa tónov, ktoré na tomto prístroji/nástroji Colin hrá. Jeho osobný kuchár, špička vo svojom odbore, mu varí úhora, ktorý doplával priamo do jeho kúpeľne cez vodovodné potrubie.

Chic číta Jeana Sola-Partra a Colin hľadá lásku. Počúva pieseň Chloe v aranžmáne od Duka Ellingtona a na ďalší deň stretne na narodeninovej oslave jedného pudlíka dievča menom Chloe. Všetko s ňou je ako kúpanie sa v ružových lupeňoch. Možno je to ešte horšie. Presne ako spenený okamih v nadýchanej šľahačke. A snáď príde aj k najhoršiemu. K príbehu dych vyrážajúcej lásky bez hraníc.

Obraz svadby Colina a Chloe je obrazom presne takejto lásky, ktorej všetko praje. Všetky hviezdy sú im naklonené.

„Na stene pred Colinom bolo vidieť Ježiša na veľkom čiernom kríži. Zdal sa šťastný, že ho pozvali, a všetko so záujmom sledoval. Colin držal Chloe za ruku a neurčito sa usmieval na Ježiša.“

Bez okolkov a celkom presne je tu vystihnutá atmosféra, keď smrť je len prízrakom bez sily a prím hrá láska a jej večná nádhera.

Ako však zistiť, či to, čo život ponúka ako na podnose, je to skutočné, to bezodkladné a nekonečné? Odpoveď neexistuje. Odpoveď môže dať snáď iba jedno lekno. Áno, lekno rastúce v pľúcach. Divá a srdcervúca choroba. Kvet, ktorý keď rozkvitne, zahubí lásku. Alebo je láska večná? Chloe postihne táto zvláštna choroba, ktorá je skúškou trpezlivosti, skúškou toho, či láska všetko vydrží, všetko znesie, všetko strpí.

Colin a Chloe zažijú spolu všetko. Napriek svojej mladosti zistia, čo záhadné slovo láska naozaj znamená. Zistia, čo znamená v dobrom aj v zlom. Navždy a ešte dlhšie. A kedy je večnosť neznesiteľná. A spolu s nimi to zistí aj čitateľ Peny dní Borisa Viana, knihy s maskou klauna, za ktorou sa skrýva omnoho viac. A preto sa dajú z tejto knihy lúpať slová ako lístky zo sviežej čakanky. V strede horkého plodu ostane len sladké srdce.

• Meno autora: Boris Vian
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Agentúra Pohoda