štvrtok, 31 júl 2014 21:58

Zásady muštárne

Možno ste už počuli meno Homér Wells. Homér Wells je totiž hlavnou postavou tohto jedinečného príbehu. Je to sirota, ktorá žalostne veľkú časť svojho života prežila v ošumelom sirotinci večne upršaného mesta St. Cloud's pod dohľadom doktora Larcha. No napokon sa jej odtiaľ podarilo dostať a nový život začala... kde inde, ako v slnkom zaliatych jabloňových sadoch nazývaných Morská vyhliadka.

Zásady muštárne, nie však tie zavesené na ošarpanej stene v budove pre sezónnych zberačov, ale tie v podobe hrubočiznej knihy, ktorú napísal John Irving, sa stali senzáciou. Svetovou klasikou, ktorá dala námet na niekoľkonásobne ocenené filmové spracovanie, alebo či už len, ktorá bola tak často spomínaná po celom svete. Napriek týmto faktom je zarmucujúce, že väčšina ľudí, aj napriek tomu, že im jej názov „niečo hovorí“, stále nevie, o čom vlastne táto kniha je. A nie je len o zásadách muštárne.

„Krutosť nemožno ospravedlniť, no v sirotinci je zrejme našou povinnosťou zdržať sa prejavov lásky; ak sa to nepodarí, vznikne v sirotinci taká atmosféra, že sirota nebude chcieť odísť. Vytvoríme sirotu typu Homéra Wellsa – ozajstnú sirotu, ktorej jediným domovom sa navždy stane St. Cloud's. Bože, či kto si, odpusť. Ja som stvoril sirotu, volá sa Homér Wells a do St. Cloud's bude patriť naveky.“

Ako som už v úvode spomenula, Homér Wells je sirota, ktorá pochádza zo sirotinca v St. Cloud's. Tento sirotinec riadi doktor Larch, ktorý v ňom uskutočňuje pôrody či na toto obdobie veľmi zavrhované potraty, podľa potreby. A práve za jeho pomoci prišiel na svet aj malý Homér Wells. To, že tam ostal tak dlho, mu bolo, jednoducho, súdené. V mnohých rodinách mu to nevyšlo a keďže byť užitočný bolo podľa neho to jediné, na čo je sirota stvorená, ujal sa ho doktor Larch, ktorý ho priučil základom medicíny. A tak už v mladom veku Homér začal uskutočňovať pôrody (či potraty), až kým jedného dňa neprišiel na to, že to nie je to, čím chce byť v živote užitočný. Tak sa dostal do muštárne. Zo sirotinca na miesto, ktoré preňho znamenalo celý svet. Dostal sa do spoločnosti najrôznejších ľudí, ktorí ho mnoho naučili. Konečne sa naučil plávať, šoférovať, opravovať, prvýkrát uvidel černochov či autokino a ako to už býva, nešťastne sa zamiloval do priateľky svojho najlepšieho kamaráta.

Musím však povedať, že aj keď je celý tento dej veľmi pútavý, nie je to to, čo robí túto knihu takou zaujímavou. To, prečo máte chuť čítať Zásady muštárne ďalej a ďalej, keď ju už raz chytíte do ruky, je spôsobené len a len rozprávaním autora, ktorý je skutočným majstrom slova. Vo veľkej časti tejto knihy ani tak nejde o práve tento už spomínaný dej alebo zápletku, ale o množstvo príbehov a postrehov, ktoré sú, aj napriek tomu, že vás možno až tak nezaujímajú, tak dobre vyrozprávané, že sa pre vás naozaj stanú zaujímavými. A navyše, je tu aj to úžasné nostalgické predvojnové obdobie začiatku 20. storočia. Myslím si, že najvýstižnejšie ho možno opísať už len slovami The Boston Sunday Globe: „Príbeh s veľkým srdcom, napísaný v duchu amerických klasikov 19. storočia. Kvalita Irvingovho rukopisu je v jeho detailoch.“

Ďalšou vecou, ktorá ma na tejto knihe veľmi prekvapila, ale zároveň sa mi aj veľmi páčila, bola, že postava Homéra Wellsa ako siroty je vykreslená úplne ináč, než som čakala. Slovo „sirota“ vo mne automaticky evokuje bezbranného Olivera Twista. Homér Wells, ako aj všetky ostatné postavy, nebol však vykreslený až tak bezchybne a s ľútosťou. Povedala by som ľudsky. Veľmi ľudsky. A všetka tá ľudskosť robí knihu takou jedinečnou, že vám jednoducho prirastie k srdcu.

„,Podľa mňa by si sa mal stať lekárom,´ povedal raz Wally Homérovi, ,máš na to nepochybne vlohy.´
,Tým je doktor Larch,´ odvetil Homér. ,Ja som len beduín.´“

• Meno autora: John Irving