pondelok, 21 január 2013 15:18

Sto rokov samoty

Asi najťažšie je písať o obľúbenom diele, pretože chcete toľko povedať. Chcete, aby človek, ktorému hovoríte o vašej obľúbenej knihe pochopil, o čo prichádza. Radi by ste mu odkryli tajomstvá jej vnútra, a pritom neprezradili ani kúsok. A práve ja stojím pred takouto skúškou. Napísať názor na knihu, ktorá ma každou stranou znovu a znovu prekvapuje.

Sto rokov samoty napísal známy kolumbijský spisovateľ Gabriel Garcia Marquéz. Vďaka tomuto dielu získal v roku 1982 Nobelovú cenu za literatúru.

Dej sa odohráva vo vymyslenej dedine Macondo a mapuje život jednej veľkej rodiny, presne sedem generácií rodu Buedínovcov. Od jej zakladateľov až po úplný zánik všetkého, čo vybudovali. Toto je základná čiara, okolo ktorej sa ťahá celý príbeh. Možno sa to zdá nezaujímavé. No môžem povedať len toľko, že v skutočnosti žiaden ľudský osud reálny (alebo ktorý vyšiel z pera Marquéza) nie je nudný.

Začiatok diela môže čitateľa odradiť. Meno za menom sa striedajú v neuveriteľne rýchlom slede. Zo začiatku sa nemáte čoho chytiť a tápete. Tak je to asi prvých desať strán. Postupne pochopíte, že všetko so všetkým súvisí. Minulosť s prítomnosťou, legendy, predstavy, túžby a realita... Vzniká z toho pestrá koláž dejín a osudov Maconda. Zrazu zistíte, že každý člen z Buedínoveho rodu je jedinečný. Nemôže sa stať, že by ste tú rodinu nemali radi. Ukrýva svoje tienisté a vystavuje svoje svetlé stránky. Chcete o nej vedieť viac. Nechcete, aby sa to všetko skončilo po 312 stranách.

Očarí vás však prekrásny jazyk, ktorý Marquez používa. Zdá sa akoby autorova fantázia bola nevyčerpateľná. Nie sú to absurdné situácie ako u Douglasa Adamsa. Príbehy sú písané veľmi realisticky. Sú smutné i groteskné, ale strhujúce, ako keby boli vystrihnuté zo života nejakej reálnej rodiny. Kúzelná je aj celá dedinka Macondo, ktorá sa bude pomaličky rozvíjať pred vašimi očami. Od úplného začiatku po koniec tohto „mesta zrkadiel (alebo zrkadlenia)“.

Marquéz vytvoril dielo, pri ktorom nebudete ľutovať čas, ktorý ste knihe venovali.

"Opýtal sa, čo je to za mesto, a na odpoveď dostal meno, ktoré ešte nikdy nepočul a ktoré nemalo nijaký význam, ktoré však v sne malo nadprirodzenú ozvenu: Macondo."

Ešte než došiel k poslednému veršu, stačil pochopiť, že z miestnosti nevyjde, pretože je súdené, že ono mesto zrkadiel bude zničené vetrom a vymazané z ľudskej pamäte.