nedeľa, 06 január 2013 12:55

Nežiaduce účinky

Byť umeleckým podivínom je exkluzívnou výhodou. Môžete hovoriť, čo vám napadne, písať o všetkom, čo zaútočí na vašu myseľ a v prípade Woodyho Allena to aj vydať. Musíte však byť veľmi úspešný, inteligentný a rešpektovaný, aby ste konečne mohli dať na papier vašu najdivnejšiu fantáziu, najtajnejšiu predstavu, najšokujúcejší príbeh tak, aby to ľudia s nadšením prijali. Toto je kniha, ktorú autor vytvorí v dobe, keď už neexistujú žiadne zákazy, žiadne tabuované témy.

Nežiaduce účinky sú pre mňa veľmi žiaducimi v obklopení reality a monotónnosti každodenného života, ktorá sa raz za čas dotkne každého. Allenove poviedky boli pre mňa jednohubkami, ktoré sa musia dávkovať pravidelne a nikdy nie naraz. Sedemnásť kratších poviedok tvorí cestu, na ktorej autor hľadá pravdu a vedľajším účinkom tejto cesty je jednoznačne dobrá zábava. Všetky zápletky sprevádzajú vzťahy a sex, aj keď ich autor vníma tak trochu inak.­ "Má vôbec niekto, koho poznám zmysluplný vzťah? Moji rodičia spolu vydržali 40 rokov, no to len z trucu. Greenglass, doktor od nás z nemocnice, si vzal ženskú, ktorá vyzerá ako syr feta, „pretože má dobré srdce“. "

Poviedka Príbeh blázna sa dá považovať za klasický príbeh muža, ktorého milenka zásobuje sexuálnym potešením a manželka zasa múdrymi radami. „Je sex nemravný? Len ak sa robí poriadne,“ odpovedá si bez zaváhania na etickú dilemu hlavný hrdina a vo svojej úvahe pokračuje: „Zdá sa, že ľudstvo sa delí na dobrých a zlých. Dobrí v noci lepšie spávajú... tí zlí sa zas lepšie bavia v bdelom stave.“ Výčitky svedomia ho však predsa prenasledujú a nakoniec privedú až k bláznivému nápadu spojiť tieto ženy do jednej. Ako otravná mucha ho však stále sprevádza otázka či bude s dokonalou ženou už konečne šťastný.

Autor sa v diele nevyhýba ani všadeprítomnému konfliktu života a smrti. Čakáte typickú krízu existencie? Nebojte sa, v tejto knihe nenájdete nič typické. A keďže lepšie je raz prečítať, ako o tom zbytočne dlho polemizovať, ponúkam krátku ochutnávku z poviedky Beznádejný prípad.

„Niečo sa mu sníva, pomyslel si Cloquet, ktorý stál nad ním s revolverom v ruke. Pokojne si sníva, kým ja existujem v realite. Cloquet neznášal realitu, no na druhej strane si uvedomoval, že je to jediné miesto, kde dostane dobrý steak. Ešte nikdy nikoho nepripravil o život. Je síce pravda, že raz zastrelil besného psa, ale až potom, keď ho tím psychiatrov oficiálne vyhlásil za besného.“

Ak vás hocikto chce nalákať, aby ste si danú knihu prečítali, zvyčajne vám povie: „Je to jedna z tých kníh, ktoré prečítate na jeden dych.“ Ja vám hovorím, dýchajte, dych nezadržujte a choďte sa aj prejsť či pospať si. Allena musíte prijímať postupne, vychutnávať si ho a nie hltať, pretože by vám mohol zabehnúť. Knihu odporúčam ľuďom, ktorí si „ulietavajú“ na absurdnosti a veria, že niekedy je dobré ignorovať fyzikálne zákony či úbohosť reality.

• Meno autora: Woody Allen
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 143