sobota, 05 január 2013 08:32

Anna Karenina

Rodinné vzťahy so svojimi problémami boli, sú a budú javmi bežnými. Stretávame sa s nimi každodenne a považujeme ich za všedné. Tolstoj z nich však vyťažil toľko, že jeho najväčšie diela sa zaoberajú práve touto tematikou. Dvojdielny román Anna Karenina je jedným z nich.

Všetky šťastné rodiny sú si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná svojím spôsobom.“

akoby ste boli súčasťou šľachtických rodín, žijúcich vo večne studenom Rusku

Dej sa odohráva v troch rodinách žijúcich v cárskom Rusku - Levinovci, Oblonskovci a Kareninovci. Autor sa pohral s podrobnými charakteristikami postáv, a tak vás ľahko vtiahne do deja, akoby ste boli súčasťou šľachtických rodín, žijúcich vo večne studenom Rusku. Dokonale vám priblíži vtedajšiu spoločnosť, jej problémy i radosti. Môžete s nimi pretancovať noc na veľkolepom plese, nechať sa uviesť do spoločnosti, dohodnúť „náhodné“ stretnutie, sledovať priebeh šarlachu, prevážať sa v koči, liečiť neduhy v kúpeľoch či sledovať napínavé dostihy a báť sa o zranených jazdcov.

„V smrť, o ktorej tak často počúval, Serioža vôbec neveril. Neveril, že by ľudia, ktorých ľúbi, mohli zomrieť, no predovšetkým neveril, že by mohol zomrieť on. To pokladal za celkom vylúčené, ba nepochopiteľné. No počúval, že všetci raz umrú; dokonca sa spytoval na to ľudí, ktorým veril, a tí mu to potvrdili; aj pestúnka to vravela, i keď nerada.“

Je jediným východiskom z ťaživej situácie naozaj smrť?

Hlavná hrdinka, ktorá sa celý život podriaďovala konvenciám, sa rozhoduje medzi usporiadaným životom s manželom Alexejom Alexandrovičom a dobrodružstvom s milencom Vronským. Po dlhom vnútornom zápase zdravého rozumu s opantaným srdcom opúšťa nielen manžela, ale aj milovaného syna, ktorého nadovšetko miluje. Po návrate z cudziny začne obviňovať zo svojho utrpenia Vronského. Nevedia zvládnuť svoju situáciu a zároveň pokles v spoločnosti. Je jediným východiskom z ťaživej situácie naozaj smrť? I keď osud Anny, symbolu utrápeného ženského srdca, je známy takmer každému, knihu sa oplatí čítať od začiatku až po posledné strany.

„Liberálna strana hovorila, že manželstvo je prežitá inštitúcia a že ho treba zreorganizovať, a naozaj, rodinný život poskytoval Stepanovi Arkaďjičovi málo potešenia a nútil ho luhať a pretvarovať sa, čo sa tak priečilo jeho povahe.“

Rokmi overený a vetrom ošľahaný balíček plný honosnej spoločnosti ale aj chudobnej vrstvy, lásky i nešťastia ponúka oveľa viac ako len ďalšiu čiarku v zozname povinnej literatúry. Po rozviazaní mašle a odstránení papiera vás neprekvapí žiadna mačka vo vreci. Pretože tento kvalitný román jeho povesť predchádza. Nikto si totiž nedovolí kritizovať tak precízne a úžasné dielo. No, možno tí, ktorí z neho musia vypracovať seminárnu prácu do školy.

Nikto si totiž nedovolí kritizovať tak precízne a úžasné dielo.

Rozsiahly román s nekonečným počtom strán môže na prvý pohľad odradiť, no keď raz začnete, neprestanete, kým sa nedozviete ako dopadnú všetky postavy. Bude Stepan Arkadjič napriek nevere žiť so svojou ženou? Zmieri sa Kitty so svojou nešťastnou láskou alebo si ideálny muž Levin nájde inú životnú partnerku? To všetko a ešte viac zistíte, keď sa prelúskate touto napohľad zložitou knihou. Dielo je určené najmä milovníkom klasiky a ruských velikánov.

• Meno autora: Lev Nikolajevič Tolstoj
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Tatran