pondelok, 09 jún 2014 21:41

Ortieľ

Ortieľ, krátka poviedka vyvierajúca priamo z Kafkovho vnútra sa rodí v nevídanom zápale so správne nabitými spisovateľskými silami len za jedinú noc. Z noci 22. na 23. septembra 1912.

Táto útla kniha je označovaná za výnimočný medzník v Kafkovej tvorbe. Na veľmi malom priestore dokázal sformovať tak brilantne a hlavne hmatateľne svoj svet, ktorý neskôr použil vo svojich ďalších významných dielach Zámok a Proces. Hneď na začiatku na vás dýcha uniformita a neosobná atmosféra domov, izieb a neskôr aj komplikovaných vzťahov.

Na veľmi malom priestore dokázal sformovať tak brilantne a hlavne hmatateľne svoj svet, ktorý neskôr použil vo svojich ďalších významných dielach Zámok a Proces.

Príbeh zobrazuje život Juraja, ktorý na prvý pohľad prežíva harmonický život. Obraty v obchode narastajú, bude sa ženiť, udržiava kontakt s najlepším priateľom a aký-taký vzťah so svojím otcom. Jurajov priateľ (nikdy nevysloví jeho vlastné meno, iba ho nazýva priateľ) a otec tvoria dve najdôležitejšie a ústredné skladačky celej stavebnice jeho života. Práve od nich sa odvíja celý príbeh a napokon aj nečakaný koniec.

Knižka sa číta veľmi ľahko. Jej jednoduchosť nespočíva len v počte strán, ale aj v dynamických dialógoch a perfektne vymyslenom deji. Je tajomný, plynie hravo a nestráca sa. Čo ma najviac prekvapilo, bolo, že nikdy nespomenul meno svojho priateľa. Ako keby mu nepripisoval patričnú dôležitosť, a pritom on je jedným z elementov, kvôli ktorému táto kniha nesie svoj názov.

„Myslel na to, jak tento přítel, nespokojený se svým živobytím doma, už pred lety doslova utekl do Ruska. Teď má v Petrohrade nejaký obchod, který se zpočátku velmi slibne rozvíjel, ale jak si přítel pri svých stale vzácnejších návštevách stežoval, teď už, zdá se, delší dobu vázne.”

Napriek citeľnému obdivu sa vám bude zdať Jurajov vzťah k otcovi zvláštny, ba priam cudzí. Prečítate si napríklad, že „s otcem ještě chvilku poseděli, každý se svými novinami.“ Juraj napríklad len tuší, ako vyzerá otcova izba a že jeho otec vyzerá ako obor . Sú to dvaja tak blízki a zároveň tak vzdialení ľudia, žijúci vedľa seba. Ja by som ich vzťah nazvala ako vzájomne nepochopený.

Sú to dvaja tak blízki a zároveň tak vzdialení ľudia, žijúci vedľa seba. Ja by som ich vzťah nazvala ako vzájomne nepochopený.

Teď tedy víš, co existovalo ješte krome tebe, doposud jsi vedel jen o sobe! Vždy jsi byl vlastne nevinné díte, nebo ješte lépe rečeno, byl jsi ďáblùv človek!”

Záver poviedky je doslova neistý a zápletka nevyriešená. Už je len na vás, aby ste si vytvorili obraz o tom, ako veľmi skutočný celý príbeh a jeho koniec naozaj bol. Je možné, že sa to Jurajovi celé len zdalo? Bol to iba sen, v ktorom je dovolené popustiť uzdu svojej fantázii? Je rodič schopný takéhoto činu? Na všetky tieto otázky si musíte nájsť odpovede vy sami. Vo svojom vlastnom vnútri.

Je možné, že sa to Jurajovi celé len zdalo? Bol to iba sen, v ktorom je dovolené popustiť uzdu svojej fantázii? Je rodič schopný takéhoto činu?

“Milí rodiče, prece jen jsem vás vždycky miloval!” Jediná správa, ktorú svojim rodičom a všetkým nám Juraj odkazuje…

Zdanlivo jednoduchý príbeh si zamilujú predovšetkým naroční čitatelia, bažiaci po detailoch z Kafkovho života. Vzťah otec a syn, Juraj a ženy, ba dokonca aj samotné mená prezrádzajú viac, než by ste si mysleli. Stačí sa len ponoriť, načúvať a precítiť tú jedinečnú horlivosť, s akou bol schopný písať jedine ON. Jedna noc, jeden príbeh a jeden krutý koniec nesú silné autobiografické črty a dokonale odzrkadľujú život tohto slávneho autora.

• Meno autora: Franz Kafka
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Vyšehrad