piatok, 21 december 2012 23:06

Pýcha a predsudok

(14 hlasov)

Príbeh z čias 18. storočia, keď ženy nosili výlučne šaty, vydávali sa v porovnaní so súčasnosťou priskoro a správali sa tak, ako to od nich vyžadovala spoločenská etiketa. Príbeh pôvabnej Elizabeth a pyšného Darcyho, ktorí sa do seba zamilovali, no neboli z rovnakej spoločenskej vrstvy. Bol to problém?

Musím sa priznať, že prvý kontakt s týmto svetoznámym klasickým románom som nemala vďaka knihe, ale bola som na divadelnom prevedení v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Milujem dobové predstavenia, je to klasika a hlavného hrdinu stvárnil Tomáš Maštalír! Predstavenie bolo krásne a naozaj vtipné, tak si vravím, že si prečítam aj knihu.

Elizabeth Bennetová, podľa mnohých bezočivá, no pre mňa len úprimná a priama osoba

Je logické, že v divadelnom scenári bude mnoho vecí vypustených pre nedostatok času, mohla som teda porovnávať s knihou situácie, ktoré som videla a nevidela. Boli to väčšinou príbehy vzdialených príbuzných, čo ma až tak nezaujímalo a priznám sa, že som tomu nevenovala veľkú pozornosť. Keďže som zvolila poradie divadlo – kniha, obrala som sa o možnosť fantazírovať nad vzhľadom postáv, takže som mala jasnú predstavu o tom, ako vyzerajú.

Ústredná postava Elizabeth Bennetová, podľa mnohých bezočivá, no pre mňa len úprimná a priama osoba, žila so svojimi sestrami a rodičmi, ktorých dialógy vytvárali vtipnú kulisu príbehu. Veľmi si rozumela s najstaršou z dcér Bennetových – s Jane, ktorá videla v každom len nekonečnú dobrotu a lásku. Boli z nižšej spoločenskej vrstvy a pani Bennetová sa obávala, že dcéry nevydá, lebo mali malé veno. Až jedného dňa zavítal do mesta Netherfield pán Darcy, spoločnosťou považovaný za arogantného, márnomyseľného, chladného a hlavne PYŠNÉHO muža (uznávam, tiež som si to o ňom myslela, totiž pôsobil tak). Nerozprával sa s kýmkoľvek a na plese skoro so žiadnou z dám netancoval. Ani sám nevedel ako a zahorel láskou k Elizabeth, ktorá bola iná ako ostatné ženy. Neodpadávala z neho kvôli tomu, že vyzeral k svetu a mal veľký majetok. Vyznal jej svoju lásku, no ona odmietla. Odmietla, pretože ju k tomu hnali predsudky, ktoré sa o Darcym šírili.

Vyznal jej svoju lásku, no ona odmietla. Odmietla pretože ju k tomu hnali predsudky, ktoré sa o Darcym šírili.

Elizabeth žila v časoch, keď o emancipácii nebolo ani chýru, ani slychu a manželstvá sa uzatvárali z rozumu. Bolo to „jediné čestné zaopatrenie pre vzdelané mladé ženy s malým prijímom“. Veľmi ma zaujímalo čítať o tom, ako fungovali tieto manželstvá, sledovať, ako Darcy dokazoval svojej vyvolenej, že nie je taký, za akého ho všetci považujú. A popri tom som vnímala tú nekonečnú noblesu, ktorá sa viaže na túto dobu. Zdvorilosť, ktorá bola všadeprítomná a listy, plné vzletných prívlastkov. V Pýche a predsudku je množstvo múdrych myšlienok, citátov, ponaučení a napriek tomu, že originál vyšiel v roku 1946, sú všetky aktuálne a bez problému aplikovateľné do našich každodenných životov.

a popri tom som vnímala tú nekonečnú noblesu, ktorá sa viaže k tejto dobe

„Darcy mlčal. Takmer ju ani nepočul, vážne zamyslený chodil sem a ta po izbe, čelo mal zmraštené, tvár zachmúrenú. Elizabeth to spozorovala a hneď pochopila. Klesla uňho na cene. Pravdaže musela klesnúť pod ťarchou takého rodinného previnenia, keď vyšla najavo ich hrozná hanba. Dosiaľ nikdy tak úprimne necítila, že by ho mohla ľúbiť, ako práve vtedy, keď jej všetka láska pripadala márna.“

• Meno autora: Jane Austenová
  • Knihu vydalo: Media klub
  • Počet strán: 285