štvrtok, 22 máj 2014 14:21

Revízor

Prítomnosť revízora v našej blízkosti si vychutnáva skutočne len málokto. Väčšinou spôsobí zmätok, bojíme sa, že na povrch vyjdú skutočnosti, o ktorých by sme radšej nehovorili a namiesto toho im dopriali úplné utajenie. V divadelnej komediálnej hre od Gogoľa tomu nebude inak.

Zatiaľ čo si my pod pojmom revízor najčastejšie predstavíme neprívetivého pána v prepchatej električke drankajúceho od nás cestovný doklad, v ruskej dedinke, kde sa dej odohráva, je revízor akýmsi kontrolórom. Keď do mestečka príde správa, že sa k nim chystá takáto dôležitá a obávaná osoba, všetci majú hlavy v dlaniach. Upravujú, čo sa dá, modlia sa, aby sa neprišlo na nejakú nezrovnalosť, ktorých majú vo svojom systéme skutočne neúrekom.

V dedinskom hostinci sa ubytuje mladý petrohradský úradník Chlestakov, o ktorom si všetci myslia, že práve on je tým obávaným revízorom. Svojou úslužnosťou voči jeho osobe sa snažia zakryť všetky chyby a nedostatky. Každému čitateľovi je však jasné, že pozornosť venujú nesprávnemu človeku. Kedy zistia, že sa mýlia? Nebude už vtedy neskoro? A čo skutočný revízor, prekvapí ich niekedy svojou návštevou? Zatiaľ čo sa ruskí úradníci vrhnú do trmy-vrmy, vy si môžete prečítať štipľavú satiru.

Úplatkárstvo, neúprimnosť, intrigánstvo, naivita či vypočítavosť. Aj tieto vlastnosti sa okrem množstva iných snažil autor pomocou svojho diela a postáv skritizovať. Podarilo sa mu to vcelku výborne, pretože po vydaní svojej komédie musel opustiť rodnú krajinu. Raz darmo, ostrá kritika feudálno-nevoľníckeho zriadenia a štátneho cárskeho aparátu sa dostala do rúk kompetentných, ktorým to úplne pochopiteľne „nevoňalo“.

„DOBČINSKIJ: /.../ Ale potom, keď sa presvedčil o nevine Antona Antonoviča a v krátkosti sa s ním porozprával, hneď zmenil názor. Pán boh zaplať, všetko sa na dobré obrátilo. Teraz šli na prehliadku na sociálnych ústavov. Ale mimochodom, aby som pravdu povedal, už si Anton Antonovič myslel, že príde k nejakému udaniu.“

Antonovič, Chlopov, Bobčinskij a Dobčinskij – to sú figúrky, ktoré vás občas poriadne rozosmejú. V piatich dejstvách sa rozpúta naozajstná komédia, pri ktorej mnohokrát pôjde o smiech cez slzy. Autor sa krásne pohral s dialógmi a svojim postavám vsadil do úst síce jednoduché, no o mnohom svedčiace výroky. Pretvárka, klamstvo, faloš a prefíkanosť sú v ruskom mestečku každodenným javom. Zakrývanie nedostatkov a snaha za každú cenu pôsobiť dokonale sa im však trochu vymkne z rúk.

„CHLESTAKOV: Pekné ústavy. To sa mi páči, že vy svojim návštevníkom všetko poukazujete. V iných mestách mi nič neukázali.
ANTON ANTONOVIČ: Dovoľte mi poznamenať, že v iných mestách sa správcovia a úradníci starajú skôr o vlastný prospech. No môžem vás uistiť, že u nás nepomyslíme na nič iné než na to, ako si svojimi chválitebnými činmi vyslúžiť uznanie nadriadených miest.“

Pobaviť sa na účet druhého, tým nepohrdne nik. Nikolaj Vasilievič Gogoľ vám to svojom diele veľmi rád umožní. V hre totiž nenájdete ani jednu jedinú kladnú postavu, ktorá by medzi skorumpovanými lišiakmi kontrastovala. Zaujímavá je aj skutočnosť, odkiaľ autor čerpal námet. Spoločnosti nastavil zrkadlo až po tom, čo mu jeho priateľ Puškin vyrozprával skutočnú príhodu. Stačilo už len zapojiť fantáziu, dovoliť talentu, aby sa realizoval a nadčasová tragikomédia bola na svete.

Napriek skrytej myšlienke (ktorú však vôbec netreba dlho hľadať) sa táto divadelná hra číta nesmierne ľahko. Päť dejstiev uplynie ako voda a vy si na samom konci uvedomíte, že čas strávený pri Gogoľovom asi najznámejšom diele vás nikdy nezamrzí. Pointu príbehu pochopí každý, no smutný okamih nastane vtedy, keď prídete na to, že nejakého Antonoviča či Chlestakova poznáte v skutočnom živote i vy a zamyslíte sa nad tým, či sa od čias napísania tohto diela niečo zmenilo. Možno prebehli len kozmetické úpravy, ktoré však komediálnym figúrkam nezabraňujú v úplatkárstve, v šírení nezmyselných klebiet ani vo vytváraní pikantných intríg.

• Meno autora: Nikolaj Vasilievič Gogoľ
  • Národnosť: ruská
  • Počet strán: 96