streda, 16 apríl 2014 20:37

Mizerná karma

Veríte v reinkarnáciu, v minulé a budúce životy? Obľubujete knihy, pri ktorých sa zasmejete, pobavíte a ktorých príbeh je netradičný, svieži a živý? Tak potom mám pre vás skvelý tip!

Kim Langová je populárna televízna moderátorka, ktorej životný štýl a všeobecnú obľúbenosť takmer všetci závidia. Popri svojej kariére však zabúda žiť a vychutnávať si každodenné čarovné okamihy. V čase narodenín svojej malej dcéry Lilly je na veľkolepom odovzdávaní televíznych cien. Má síce výčitky, že tento deň neprežije s ňou, no už je neskoro. Hoci vesmír dáva druhé šance, jeho trpezlivosť tiež nie je nekonečná. Kim nečakane zomrie a ocitá sa v tele mravca. Na to, aby sa opäť stala človekom, musí zvýšiť svoju karmu vykonávaním dobrých skutkov. Ako mravec má však obmedzené možnosti a začiatky sú veľmi ťažké. Popritom musí pozorovať, ako jej manžela utešuje iná žena a doslova kradne rodinu, ktorú si Kim založila. Skutky poháňané žiarlivosťou jej však karmu nezlepšia. Tie, za ktorými stojí láska, už áno. Dokáže ich Kim rozoznať?

„Pane bože, jsem mrtvá teprve jeden den a už myslím trochu jako mravenec. A pak jsem se propadla do hluboké propasti sebelítosti, myslela jsem na všechny věci, které už nezažiju, protože nejsem člověk: výdatný shopping na Manhatanu, líbaní s Danielen Kohnem, wellness, sex s Danielem Kohnem, špagety Gamba u našeho oblíbeného Itala, vyznání Daniela Kohna. Vtom mi došlo, že v iných myšlenkách figuruje Daniel Kohn nadprůměrně a můj vlastní manžel podprůměrně.“

Kniha, ktorá sa začína smrťou hlavnej postavy a rozprávačky? Netradičné. No kniha, ktorá sa začína smrťou a napriek tomu je humorne ladená? To je ešte ojedinelejšie. Očakávala som úplne všetko – knižnú apokalypsu, knižný priemer a trochu som si trúfla dúfať aj v malý knižný nadpriemer. No Mizerná karma vo svojej kategórii nielenže vyniká, ona by mala byť pre iných autorov príkladom! Tak trochu mi Safierov štýl pripomenul diela Alexandry Potterovej. Aj ona do svojich príbehov zapája fantastické prvky a hlavné postavy musia prejsť určitou zmenou, aby si uvedomili, čo je v živote dôležité.

Čítali ste Daj si pozor na želania, Kto je to dievča? alebo Dokonalé rande? Páčili sa vám tieto kúsky? Ak áno, Mizernú karmu zhltnete na jedno posedenie. Získate vďaka nej nový pohľad na svet, začnete premýšľať nad spôsobom, akým svoj život formujete. Ak by prišlo aj na vás a niekto tam hore by začal robiť inventúru vášho života, k akému výsledku by dospel? Prevyšovali by dobré skutky alebo tie zlé? Nebolo by to naopak?

„Ale především jsem zažila, jaké to je cítit se absolútně bezmocně. Nemohla jsem vyhnat Ninu, a tak jsem doufala, jak jsem jen mohla, že jí Alex sám od sebe vypudil ze svého života. Na to jsem však spoléhat nemohla. Sebrala jsem všechny síly a chtěla koněčně opravdu sbírat dobrou karmu. Mojí jedinou nadějí bylo, že se jednou zase narodím někde poblíž domovu. A tak jsem shromažďovala dobrou karmu tím, že jsem žížaly učila, jak se vyhýbat sekačce.“

David Safier vo svojej knihe poukázal na to, že by sme nemali zabúdať vykonávať dobré skutky a šíriť okolo seba pozitívnu energiu. Každý deň vysielať do sveta radosť bez toho, aby sme za to očakávali odmenu. Tiež svojím príbehom ukázal, že láska nepozná hranice, nezanikne ani po smrti a môžeme ju prispôsobovať podmienkam, ktoré nás práve obklopujú. Nie každá romanticko-humorná kniha v sebe nesie užitočný odkaz. Táto áno, čím autor dokázal, že žáner chic literatúry môže skrývať viac než len pobavenie a pár romantických okamihov.

Mizerná karma dokonale odzrkadľuje dobu, v ktorej žijeme. Je bláznivá, na prvý pohľad komplikovaná, no vo vnútri celkom priamočiara a jednoduchá. Plná príčin a dôsledkov, otázok, spytovania svedomia, návrhov a pokusov. A hlavne, napriek jej obsahu s fantasy prvkami sa v nej nájdeme všetci.

• Meno autora: David Safier
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 304