sobota, 29 marec 2014 09:06

The Cyanide & Happiness

"Láska je chemický proces. Sex je obchod. Nie si najlepší v ničom. Nikto ťa nikdy nepochopí. Určite niekto z tvojich predkov znásilňoval ženy. Nie je žiadny život po smrti. Dobrí ľudia zomreli hroznou smrťou. Zlí ľudia nevideli potrestanie. Tvoje vnúčence si budú myslieť o tvojej viere, že je divná. Väčšina vojen nemá zmysel. Niekto, koho nikdy nestretneš, je tvoja perfektná spriaznená duša."

Asi takto začínajú autori populárneho internetového komiksu svoj prvý debut, knihu s názvom Depresívna kniha komiksov. A o tom, že to nie je hocijaký komiks na internete, ale rovno ten najpopulárnejší, svedčí aj fakt, že ich facebookový fanpage má viac ako päť miliónov odberateľov a viac ako 700 tisíc ho zdieľa alebo diskutuje o ňom – The Cyanide & Happiness. Čudnejší názov na meno komiksu už asi ani nemohol byť. V preklade Kyanid a Šťastie.

facebookový fanpage má viac ako päť miliónov odberateľov

V úvode knihy sa autori ospravedlňujú a nahovárajú čitateľov, aby knihu spálili, hodili do oceánu, vystrelili do vesmíru alebo vrátili a žiadali peniaze naspäť. V každej časti odporúčajú nečítať ďalej ak... V podstate tieto texty sú tam vložené tak trochu nasilu, aby kniha hneď nezačala farebnými obrázkami. Veď čo by to bolo za knihu, keby tam boli iba obrázky. Ale o tie primárne ide.

Humor Cyanide a Happiness vás buď dostane hneď, alebo ho nepochopíte ani po 100x. Buď ste fanúšikmi od prvého momentu, alebo nebudete nikdy. Sú to morbídne, drsné, kruté, a o čo horšie, veľmi pravdivé vtipy zobrazujúce dnešný svet. A bez servítky. Viackrát som sa zamýšľal, prečo ma priťahuje tento typ humoru. Veď je to 100% depresia. A práve o to autorom ide. Pozerajú sa na dnešný svet cez najdepresívnejšie zobrazenie ľudských tragédií a filtrujú svoju bolesť práve cez komiksy. Verte – neverte, je to určitý druh terapie, ako zvládnuť pozerať sa na dnešný svet.

Sú to morbídne, drsné, kruté, a o čo horšie, veľmi pravdivé vtipy zobrazujúce dnešný svet.

"Kde dieťa hrá videohru a kričí "umieram, umieram" a na druhej strane sveta v Somálsku to isté dieťa kričí "umieram, umieram", len nad ním skutočne lietajú muchy a krúžia supy.

Keď vyrastiem, budem doktor alebo astronaut, alebo možno aj prezident. Klapka – maturita – klapka graf hore – klapka graf dole – klapka – Dobrý deň vitajte v hypermarkete Wallmart – klapka – Boh neexistuje."

V knihe Depresívna kniha komiksov nájdete veľa krvi, veľa plaču, veľa žiaľu, veľa dažďu a veľa mŕtvych zvieratiek. Je naozaj iba pre silné žalúdky, no každopádne vytvára akúsi novú americkú subkultúru komiksov. Keď už nepomáhajú slzy z plaču, možno pomôžu slzy od smiechu.

Je naozaj iba pre silné žalúdky

cyanide1cyanide2cyanide3cyanide4cyanide5

• Meno autora: Kris Wilson