nedeľa, 15 december 2013 18:55

Výber z poviedok / Selected stories

Vtipné poviedky o nešťastiach iných alebo veselé príhody priateľov v kurióznych situáciách nás vždy obdaria širokým úsmevom. Rovnako, ako keď vnímanie ženského sveta mužskými očami spracované mužským mozgom prinúti ženy zamyslieť sa nad sebou (alebo nad zmýšľaním mužov).

Výber z poviedok je milá kniha, s ktorou strávite príjemné chvíle. Zaujala ma najmä tým, že príbehy sú písané dvojjazyčne – na ľavej strane v angličtine a hneď na pravej v slovenčine. Takže pri čítaní anglickej verzie nemusíte hneď za každou vetou listovať v slovníku. Je to vlastne hravá forma učenia okorenená humorom a ironickými poznámkami.

Viete, čo si o ženách myslia muži? A ako by podľa nich mala vyzerať dokonalá žena?

Viete, čo si o ženách myslia muži? A ako by podľa nich mala vyzerať dokonalá žena? Jasné, z každej strany sa na nás sypú zaručené modely najdokonalejšej ženy na svete, pred ktorou by si kľakol každý muž s briliantovým prsteňom v červenej krabičke. Poznáte takéto články zo ženských webov a časopisov, od kolegýň v práci či z čakární, kde prítomní chlapi iba neveriacky krútia hlavami nad nesmrteľnosťou tejto témy. Poviedka Majú byť ženy krásne? vám konečne odpovie na to, akú ženu by si dnešní chlapi chceli chovať v posteli. Výsledok skladania podoby dokonalej ženy pripomína zošívanie častí tela Frankensteina.

Náhodný čitateľ, Muž, si raz prelistoval ženský časopis, kde sa o dokonalosti ženy z pohľadu muža píše. Rozhodol sa prediskutovať túto tému s profesorom, aby KONEČNE ženám ozrejmili svoje predstavy.

Náhodný čitateľ, Muž, si raz prelistoval ženský časopis, kde sa o dokonalosti ženy z pohľadu muža píše. Rozhodol sa prediskutovať túto tému s profesorom, aby KONEČNE ženám ozrejmili svoje predstavy. Spolu tak vytvárajú perfektný model ženy.

„Profesor nesúhlasí s priveľkou výstrednosťou. Príroda je koniec koncov najlepší radca, elegancia spojená s vkusom, to je ideál, na ktorý sa treba zamerať. Obočie by malo byť takmer rovné, domnieva sa profesor, mihalnice dlhé a hodvábne, s letmým náznakom ohnutia. Profesor by takisto odporúčal trocha menšie lícne kosti. Túto sezónu sa nosia triezvejšie lícne kosti. Pre slobodné dievča je pravdepodobne bezpečnejšia brada s jamkou a ústa ako ružový púčik. Niektorých pánov pevná, hranatá brada znervózňuje.“

Muž rozpráva humorne o tom, ako sa dnešné ženy chcú podobať jedna druhej – rovnaké účesy, štýl obliekania či dokonca správania sa. Napodobňovanie „idolov“ alebo tzv. „celebrít“, ktoré nie sú ničím iným, iba vyumelkovanými chodiacimi reklamami nahrávacích spoločností či iných megalomanských finančných korporácií, je dnes in. A keďže ženy úplne dokonale vedia čítať mužské myšlienky a dokážu rozpoznať to, ako by podľa nich vysnívaná ženská mala vyzerať, podstupujú nezmyselné skrášľovacie kúry, pri ktorých trpia iba v mene krásy.

„Pekné ženy to budú mať v budúcnosti ťažké. Až doteraz išlo všetko priveľmi podľa ich predstáv. V budúcnosti nebudú nijaké pekné dievčatá z veľmi jednoduchého dôvodu – nebudú ani nijaké obyčajné dievčatá, od ktorých by sa mohli odlišovať. V poslednom čase som sa systematicky venoval čítaniu časopisov pre ženy. Obyčajné dievča podstúpi „kúru“. O osemnásť mesiacov sa odrazu zjaví v spoločnosti ako uznávaná kráska."

Pri poviedke Majú byť ženy krásne? sa mi páčila irónia, s akou tento Muž nahliada na potrebu najmä mladých ľudí byť uniformní, rovnakí.

Pri poviedke Majú byť ženy krásne? sa mi páčila irónia, s akou tento Muž nahliada na potrebu najmä mladých ľudí byť uniformní, rovnakí. Tí, ktorých zaujíma iba obsah, príbeh, sa zasmejú a bez ďalších úvah otočia stranu k ďalšiemu príbehu. Zastavila by som sa však chvíľu pri tomto príbehu, pretože po smiechu a úsmeve prichádza aj vytriezvenie, kedy si uvedomíme, že poviedka načrtáva oveľa hlbšiu tému, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

„V nasledujúcich rokoch si už mladý muž nebude musieť svoju manželku hľadať. Jednoducho vezme najbližšie dievča, popíše jej svoj ideál, a ak ona bude mať o neho skutočný záujem, pôjde do obchodu a nechá sa prerobiť podľa jeho vzoru. Myslím, že v niektorých východných krajinách sa niečo také aj robí. Muž, ktorý túži rozšíriť svoju rodinu, rozošle po okolí hmotnosť a veľkosť svojej obľúbenej manželky a naznačí, že keby sa našla ďalšia s rovnakými proporciami, je pre ňu miesto.“

• Meno autora: Jerome Klapka Jerome
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 112