nedeľa, 07 jún 2020 07:40

Gundžovníky

Július Satinský bol slovenský herec, komik, dramatik, prozaik, publicista, spisovateľ a autor literatúry pre deti. Bratislavčan každým kúskom, tu sa v auguste 1941 narodil, tu v decembri 2002 zomrel. Predstavovať ho netreba. Viete však, že bol vášnivým pisateľom listov?

Gundžovníky vznikali ako originálna forma korešpondencie medzi Júliusom Satinským a jeho švagrami, ktorí v 60.rokoch 20.storočia emigrovali z Československa do Švajčiarska a USA. Vyrábal ich na písacom stroji v dvoch exemplároch a sám ich aj ilustroval. Rád kreslil napríklad kopce a mraky, takým jednoduchým až detským spôsobom, sú to však pôvabné kresbičky.

Špecifická forma novín a listov zároveň.

Svojim švagrom písal o rodinných udalostiach, klebetách, o oslavách narodenín, ale aj úmrtiach – nielen v rodine, ale aj medzi známymi či umelcami. Tvoril ich ako špecifickú formu novinových listov a sú akousi rodinnou kronikou. A prečo Gundžovníky? V hovorovej bratislavčine slovo gundžovať znamenalo frflať či nadávať a to je celé taký „ohováračský“ časopis, ale tak nejako v dobrom. Klebetník.

„Celý svet pozná výrobky známej odborníčky na ručné práce – madame Elén. Za dlhých zimných večerov sa najnovšie dala na háčkovanie papúč z lyka vo všetkých veľkostiach. Navyrábala ich už celú hŕbu a dedo s Julom sa cítia ešte viac pod papučou ako predtým.“

Písal ich od roku 1967 do 1984, spočiatku takmer s mesačnou periodicitou, neskôr menej, posledné dva roky, 1983 a 1984 to bolo už len po jednom čísle. Gundžovníky zozbierala jeho dcéra Lucia Molnár Satinská, ktorá pri úprave časopisu do knižného vydania spolupracovala s vydavateľstvom Slovart a vďaka tomu máme aj my dnes možnosť nahliadnuť do súkromia jedného z najúspešnejších a najobľúbenejších slovenských hercov.

Láskavo úsmevný humor.

Knižka ako taká je plná láskavo úsmevného humoru. Jej autor píše veľmi pekne o svojich blízkych, o manželke Oľge, rodičoch, svokrovcoch, dáva im rôzne mená a hoci na prvý pohľad neznejú pekne, sú takými. Seba a manželku označuje starci – starec a starena, svokrovcov starček a starenka, manželku ale aj Eržébet, Eržika, švagrinú doktorka Manca či Gundža, sestra a podobne. Je z toho cítiť, že sú to všetko ľudia, na ktorých mu záleží.

V jeho klebetníku dominujú kratučké správičky, udalosti dňa, aj nepodstatné (napr. kúpenie stoličiek), aj dôležité (napr. svadba Lasicu), tradície udržiavané v rodine alebo s kamarátmi. Pre mňa bolo prekvapením, aký bol vášnivý turista, mal rád hory, veľa chodil pešo a spoznával krajinu. Keď sa mu nakopilo práce, už na túto svoju záľubu čas nemal.

„Ako každoročne aj teraz pred Vianocami sa zišla partia starších čundrákov National geographic corporation na Pánovej lúke v Malých Karpatoch, aby oslávili svoj Štedrý večer. Zvonili zvonce, tridsaťpäť roční chlapci ovešali krpatý eukalyptus (v skutočnosti buk), zvaný aj baobab, vianočnými ozdobami: toho roku to boli malé ploské fľašky s rumom a vodkou.“

Július Satinský bol vášnivý turista.

Vtipne v dnešnej dobe znie, že on v roku 1975 napísal, že rodiny sú rozlietané a doba uponáhľaná, takže sa niet kedy stretnúť, len na tých oslavách alebo pohreboch. Ako by sa na svet pozeral dnes? Keď už vtedy to bolo uponáhľané?

Okrem textov a obrázkov sú v Gundžovníkoch aj fotografie a tie sa mi páčili – zachytávali dobu, mali atmosféru a ja som mala lepšiu predstavu, o kom čítam. A pritom boli obyčajné, jednoduché, manželka v novej kuchyni, posedenie u svokrovcov v záhrade... Nešlo o štylizované portréty, ale o reálne fotografie zachycujúce normálny život skutočných ľudí. V tom je ich pôvab.

„Československý tabakový priemysel zastavil výrobu svetoznámych cigariet značky Bystrica. Je síce pravda, že v svetových parametroch už boli bystrice medzi cigaretami raritou. Boli bez filtra, kratučké, tenučké, ale nadovšetko zdravé a lacné. Julo sa zmieta už tretí mesiac v dileme: prestať fajčiť? Presedlať na inú značku? Kúpiť stroje, ktoré bystrice vyrábali? Zatiaľ skupuje vyrobené zásoby po dedinách a rozmýšľa, že si začne šúľať vlastnú značku.“

Čitateľ sa trošku dozvie aj o tom, ako vznikali dnes slávne a kultové programy ako Ktosi je za dverami či celými generáciami obľúbený film S tebou mě baví svět. Neprezrádza o nich síce veľa, ale keď človek číta tieto jeho zápisky a správy, je práve pri ich zrode. Je veľmi príjemné nahliadnuť aj do tohto sveta.

Gundžovníky sú správou o dobe jednej slávnej rodiny a jej slávnych priateľov. Nejde však o žiadne chválenkárstvo, Satinský to písal svojim švagrom, rodine, preto bol úprimný, nemusel sa na nič hrať. A vlastne, keď človek tak na neho spomína, má pocit, že on sa tak či tak nikdy na nič nehral a vždy bol sám sebou...

• Meno autora: Július Satinský
  • Počet strán: 384+360
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 2018