nedeľa, 17 november 2013 12:05

Salmon fishing in the Yemen

Ako by ste premiestnili desaťtisíc lososov doprostred púšte a presvedčili ich, aby sa tam udomácnili a množili?

Celkom jednoducho. Potrebujete na to len bohatého arabského šejka s nesmiernou záľubou v chytaní lososov a vedca, odborníka na ryby, ktorý by to všetko naplánoval... No počkať, počkať, poviete si. To nám akože chce nahovoriť, že o tom niekto napísal celú knihu? Naozaj sa už väčšia blbosť vymyslieť nedala? Osobne si myslím, že napísané boli aj oveľa väčšie nezmysly, ktoré si vylihujú v policiach a na vašom mieste by som skúsila čítať ďalej. Hoci hlavná línia deja sa skutočne točí okolo naoko bláznivého nápadu, v tejto nenápadnej knihe sa toho skrýva omnoho viac.

...v tejto nenápadnej knihe sa toho skrýva omnoho viac.

Skúste si predstaviť vážneho, prácou pohlteného vedca, ktorého princípy sú založené výhradne na racionalite a logike vedy ako takej. Pracuje ako výskumník sladkovodných organizmov a má manželku – kariéristku, s ktorou venujú svoj voľný čas pomoci lokálnej komunite vo forme prednášok. Doktor Alfred Jones vidí všetky výhody a racionálne priznáva hlavné nevýhody svojho života, no vo všeobecnosti je zaškatuľkovane spokojný. Nič rušivé sa nedeje, všetko plynie bez akýchkoľvek elementov prekvapenia. To sa ale rýchlo zmení.

Počas čítania pozorujeme, ako Alfred dostáva spomenutú bizarnú úlohu - vymyslieť ako premiestniť lososy do Jemenu a zabezpečiť ich spokojný život v púšti. V rámci toho spoznáva nových ľudí, názory a miesta, ktoré mu otvárajú oči. Objavuje význam slova láska, samého seba a dokonca aj to, ako sa dá veriť.

...spoznáva nových ľudí, názory a miesta, ktoré mu otvárajú oči.

„Veril som. V tej chvíli som síce nevedel a ani sa nestaral v čo konkrétne by som mal veriť. Vedel som ale, že veriť v niečo bol prvý krok od viery v nič, prvý krok preč od sveta, ktorý vidí len veci spočítateľné, merateľné, hodné predaja či kúpy.“

Jednou z hlavných postáv, vďaka ktorým sa doktor Jones zamýšľa nad svojím životom je práve šejk. To on príde s požiadavkou o sprístupnenie lovu lososov v jeho rodom Jemene. Zo začiatku som si spolu s Alfredom myslela, že to bude človek, ktorý má toľko peňazí, že si môže dovoliť vyhodiť ich na nezmysly podobného charakteru. Ako veľmi sme sa obaja mýlili! Jeho múdrosť, názory, hodnoty, pokora, prirodzený šarm a autorita z neho spravili niekoho, pri kom som si želala, aby som ho mohla raz v živote stretnúť alebo aspoň aby niekde vo svete existoval človek jeho rázu.

„...nepamätám si veľa z toho večera, ale tie slová a spôsob, akým boli povedané mi v pamäti ostali. Viem, že je, ako on vraví, blázon, ale je to jemná a nóbl forma bláznovstva. Taká, ktorej sa nedá odolať.“

Veľmi sa mi páčilo, že okrem boja za vysoké hodnoty a uskutočnenie nemysliteľného autor do knihy prináša realitu a načrtáva obraz skutočných médií, britskej domácej i zahraničnej politiky a vojnových problémov. Všadeprítomný sarkazmus a vtip votkaný do toho všetkého mi bol pochuti, tak ako aj zaujímavá neotrepaná forma textu. Je až prekvapujúce, ako e-maily, listy, úryvky z novín, scenárov TV relácií, denníkových zápiskov či politických formálnych dokumentov dokážu vytvoriť celistvý dej.

Všadeprítomný sarkazmus a vtip votkaný do toho všetkého mi bol pochuti...

Najväčšmi sa mi ale páčilo to, ako sa autor snaží nájsť odpoveď na otázku, či je reálne možné ísť v tomto svete za svojim cieľom. Hoc by aj bol na prvý pohľad (a niekedy aj v skutočnosti) bláznivý. Dá sa to dokázať napriek očakávaniam vlastného okolia, tlaku tejto spoločnosti alebo podmienkam, ktoré sú menej ako priaznivé? Čo vy na to?

• Meno autora: Paul Torday
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Phoenix