streda, 09 marec 2016 17:55

Vajce a ja

Žena má dbať o to, aby bol jej muž v práci šťastný. Takto vychovávali malú Betty. O pár rokov dostáva možnosť uviesť pravidlo do praxe. Jej čerstvý manžel sa rozhodne splniť si sen o slepačej farme. Ostáva jej len jediné – zvyknúť si na život celkom iný, aký viedla dovtedy. Pozor, tento príbeh prežila autorka na vlastnej koži.

Život mladej Betty sa obráti naruby, keď sa ako osemnásťročná vydá za staršieho Boba. Cestovanie po krajine, záujmové krúžky, ale aj tvrdú výchovu vystrieda práca na farme, kde je hlavným pánom sliepka. Ťažká práca od svitu do mrku, obmedzený kontakt s ľuďmi a bojové podmienky na prežitie. Život na farme v lone prírody stráca v dennom ponímaní éterickú romantiku.

Život na farme v lone prírody stráca v dennom ponímaní éterickú romantiku.

Nie náhodou sa hlavná hrdinka volá rovnako ako autorka. Betty MacDonaldová čerpá vo všetkých svojich knižkách primárne z toho, čo naozaj prežila. Vajce a ja je jej najslávnejším počinom, v ktorom sa papieru zverila so všetkými starosťami aj radosťami každodennej driny na farme. Realitu slepačích dní opisuje prostredníctvom štyroch ročných období. Každé prináša nové zážitky, ale aj kopu povinností.

„Nevyhnutné a najhoršie zlo bolo vstávanie o štvrtej ráno. Zvykla som si, hoci som s tým nikdy nesúhlasila, a často ma to viedlo k raňajším hlasným úvahám, či by som sa bola vôbec za Boba vydala, keby som bola vedela, čo s tým súvisí.“

Po príchode do Olympských hôr chvíľu trvá očarenie z prírody, ktorá berie dych, no toto nadšenie opadá v sivej realite. Pri bojoch so sporákom, ktorý sa stal Bettiným úhlavným nepriateľom, aj hory zrazu začínajú hľadieť na ňu krivo. Netopiere v kuchyni a záchod mimo domu sú len vrcholom ľadovca. Udržiavať domácnosť čistú, zabezpečiť jedlo, postarať sa o dieťa a popritom „makať“ okolo sliepok, dáva hlavnej hrdinke zabrať. Pod vlhkým paplónom v zime sníva o elektrike a tečúcej vode. Za chvíľky zábavy možno považovať stretnutia s lenivými susedmi či listovanie v pestrofarebných katalógoch. Len kým sa neobjaví požiar, divoké zviera alebo azda niečo horšie.

Len kým sa neobjaví požiar, divoké zviera alebo azda niečo horšie.

Čitateľ s napätím očakáva každú zmienku o Bettinom manželstve. Bob sa na budovaní slepačieho kráľovstva podieľa s nadšením a s vervou zvláda všetky prekážky. Oduševnená, no nešikovná manželka, ktorej entuziazmus a vôľa zdolávať vlastnú nešikovnosť často klesajú na minimum, je mu s jeho vlastnými problémami niekedy dokonca na smiech. Jej obavy nechápe.

„Zapálila som si druhú cigaretu a rozmýšľala som: „Spolupráca v manželstve je dobrá, kým nedospeje k bodu, keď si manžel uvedomí viac ťarchu spočívajúcu na ramenách jeho ženy, než tieto ramená samotné.“

Napriek tvrdému farmárskemu životu si Betty dokáže zachovať nadhľad a zmysel pre humor. Aj pri opise najťažších období sa jej riadky čítajú zľahka, dôvod na pousmiatie sa nájde v každej kapitole. Namiesto ochkania nad trpkým osudom sledujeme odhodlanie hlavnej hrdinky, ktorá si vie priznať chyby a preniesť sa cez ne. Príbeh je dynamický, hneď od úvodu sme zásobení množstvom historiek z jej detstva, vyfarbených vďaka svojráznym členom jej rodiny.

Po prečítaní vám zostane len obdiv k tejto statočnej osobe.

„Kedykoľvek sme vyriekli neslušné slová, a to sme robili, len čo sme ich pochytili, a stará mama alebo mama sa to dozvedeli, dostávali sme čistiaci liek. Bola to tmavá tekutina odpornej chuti, od ktorej sa nám šúveril jazyk – a tá mala očistiť naše duše.“

Betty sa k Bobovmu snu pridala dobrovoľne. Na farme mu priviedla na svet dieťa, znášala strasti počasia, tvrdú prácu, stala sa schopnou gazdinkou. Tento príbeh môže byť pre súčasníkov inšpiráciou, ako sa vyrovnať s náročnými podmienkami a nestratiť pritom úplne hlavu. Autorka v knihe ironizuje, posmieva sa svojej nešikovnosti a lamentuje nad tým, čo ju postretlo. S humorom jej vlastným. Farma jej dala veľkú tému, ktorá o pár rokov neskôr prebudila v Betty MacDonaldovej výnimočnú spisovateľku. Zomrela pomerne mladá, no zanechala diela sálajúce ľudskosťou a životnou múdrosťou. Po prečítaní vám zostane len obdiv k tejto statočnej osobe. A možno si uvedomíte, že vaše každodenné prekážky sa tiež dajú s prehľadom zdolať.

• Meno autora: Betty MacDonaldová
  • Knihu vydalo: 4friends
  • Počet strán: 288