nedeľa, 13 december 2015 13:56

Pekelná muzika

Znenazdajky sa pri mne objavili a zaútočili. Vandali. Nedokázala som sa im ubrániť. Útočili slovami. Útočili akordmi. Stačil len krátky moment a zamotala som sa do ich osídiel. Do osídiel Rock 'n' Rollu.

Pekelná muzika je kniha plná veselých historiek, Rock 'n' Rollu, hnevu, drog a nechýba ani sex. Veď inak to snáď pri muzikantoch ani byť nemôže. Autorom 120 strán neuveriteľných príbehov, zážitkov a šialených nápadov nie je nikto iný ako gitarista a spevák Pišta Vandal Wilson. Obálku navrhol Valér Vandal Tornád a graficky ju spracovala Basia Vandal Noiseovna. Na knižke sa tak podieľalo celé trio, rovnako ako aj na prežívaní príbehov v nej.

120 strán neuveriteľných príbehov, zážitkov a šialených nápadov.

O skupine ČAD a ani o Vandaloch som predtým, než sa ku mne kniha dostala, nepočula. A to si o sebe dovoľujem tvrdiť, že som rockerka. Hold, nemôžem predsa poznať každého. No som rada, že som ich prostredníctvom Pekelnej muziky spoznala. A tak sa okrem zaplnenia mojej knižnice, zaplnil aj môj playlist.

„Odohrali sme všetko, čo sme mali. Všetko, čo sme vedeli aj nevedeli. Od ľudoviek, cez naše vlastné skladby, až po prebrané. Potom ľudovky a našimi textami a vlastné skladby s ľudovkovými textami. Mysleli sme si, že sme mrte fasa. Cítili sme zodpovednosť za radosť na námestí. Len sme pridávali a pridávali. Keď sme odohrali všetky pesničky, začali sme odznova.“

Vďaka svojmu jedinečnému štýlu získal aj novú fanúšičku. Mňa.

Pišta Vandal má svojský štýl písania, ktorý mi však bol od prvého momentu veľmi blízky. Z jeho slov je cítiť, že sa na nič nehrá. Nepotrebuje to. Chcel sa so svojimi fanúšikmi podeliť o pár svojich zážitkov a to sa mu podarilo. A keby len to. Vďaka svojmu jedinečnému štýlu získal aj novú fanúšičku. Mňa.

Musím priznať, že som hltala každé jeho slovo a všetko som mu uverila. Vždy som sa nesmierne tešila, keď pôjdem z práce domov a budem môcť z kabelky vytiahnuť Pekelnú muziku. Cesta mi tak s Vandalmi nielen že ubehla rýchlo, ale ma aj dosť pobavila. Strávila som s ňou pár hodín skvelej zábavy. A tu prichádzame k najväčšiemu negatívu knižky. Je ukrutne krátka! 120 strán? Veď to je hrozne málo! Keď som knihu dočítala, nastúpili u mňa príšerné abstinenčné príznaky. Chcela som viac. Potrebovala som viac. A tak som hneď sadla k počítaču a začala hľadať a objednávať ďalšie Vandalove knižky.

„Hnusný spratok si utieral sople do rukáva. Mamka mu tresla po hlave. Malý na ňu pozrel nechápavo. S výčitkou. Ona vygúlila oko a somársky potriasla hlavou. Akože, to kto ťa naučil? A všetci videli, že je celý po nej. V detstve určite jedla vlastné šušne.“

Autor narába so slovíčkami obratne a skladá ich do viet s tou najväčšou gráciou.

Pišta si v knihe rozhodne nedáva servítku pred ústa. Používa slovník a výrazové prostriedky, ktoré u mňa občas spôsobili červenanie. Ale bez nich by knihe chýbala šťava a nebola by takou, akou je. Pekelne dobrou! Autor narába so slovíčkami obratne a skladá ich do viet s tou najväčšou gráciou. A tak ani nemáte pocit, že čítate knihu. Celý čas sa mi zdalo, že s Vandalom sedím niekde na pive v krčme a on ma zabáva svojimi príbehmi. A nie hocijakými. Niekedy sa mu do nich dostali aj kapely s o čosi zvučnejšími menami.

„Minule pozerám, že CD Metalinda zadarmo k Časopisu. Tak som to kúpil, reku, čo vymysleli... No... Úplná somarina. Čo pesnička, to pokus o hit. Mám pocit, že toto neunesú ani deti z detských domovov. A tie sú životom pekne ošľahané. Pokojne by toto CDčko aj so skupinou mohli vyslať do Ameriky. Tam by popri elektrickom kresle či zabíjackej injekcii, mohlo byť tiež usmrtenie Metalindou.“

Spoiler Alert! Dúfam, že mi to pre tento krát odpustíte, viem, že záver knihy by sa prezrádzať nemal. Vandal však na konci knihy prosí, aby čitateľ knihu po prečítaní posunul ďalej. A presne toto aj urobím. Aj keď sa mi s ňou len ťažko lúči. Nájdeš ju v Bôrickom parku v Žiline. V knihobúdke bude čakať práve na teba - ďalšieho pekelníka, ktorý jej prázdne stránky zaplní svojím príbehom.

• Meno autora: Pišta Vandal
  • Knihu vydalo: Limerick
  • Počet strán: 123