streda, 26 august 2015 10:09

Proč nejsi jako chlapi v práci, vole?

Čudácki milovníci cynicko-perverzného humoru, je tu niečo pre vás!

Ak ste už mali tú česť stretnúť sa so svojskou výtvarníčkou, ilustrátorkou a performátorkou Vendulou Chalánkovou – pred časom sa napríklad sociálne siete hemžili odkazom na neodvysielané interview v šou Adely Banášovej – pravdepodobne ste si vedomí autorkinej špecifickej povahy. Potom približne viete, čo od jej tvorby očakávať. Napríklad takú „lyriku záchodových nápisov“. A ak nie, predchádzajúce spojenie vás hádam už smeruje správne.

Lyrika záchodových nápisov

Zbierka cynicky ladených situačných tragikomiksov, tvorená šesťdesiatimi šiestimi stripmi (to tvrdí obálka, číslami označené nie sú), zobrazuje bežnú dennú realitu, vo väčšine prípadov z oblasti vzťahov, peňazí a pohľadu na ženskosť. V praxi to vyzerá napríklad tak, že žena kúpi za posledných 10 korún chlieb, no cestou domov sa jej rozsype po ceste, tak s partnerom majú na večeru „road tousty“. Prípadne pokiaľ ide o sex na jednu noc, stáva sa zo ženy matematik – aby sa to počítalo, musí ísť o prienik. Alebo pri kočíkovaní sa ženy rozprávajú, že spievať dieťaťu „Ty ty ty, ty to budeš platiti!“ je strašenie detí štátnym dlhom :-).

„Vendula sa v nich důsledne vystavuje posměchu; musí vyslechnout poznámku, že je stará, tlustá a nemocná a její umělecká dráha byla jen dlouhou řadou let, promarněných vystřihováním a lepením barevných papírů.“

Nešetrí ani explicitným a zvrhlým, miestami až perverzným slovníkom, čo nie je na škodu.

Autorka okrem cynizmu jej každodenného nešetrí ani explicitným a zvrhlým, miestami až perverzným slovníkom, čo nie je na škodu, niektoré situácie si to priam pýtajú a kvalita komiksu by bez nich klesala. Samozrejme, že to nie je pre každého, ako to už je s každým typom humoru, musí vám sadnúť. Vo viacerých zdrojoch, ktoré spomínali túto publikáciu, som však našla odporúčanie 18+, ku ktorému sa tiež prikláňam.

Stripy z Proč nejsi jak chlapi v práci, vole sa dajú rozdeliť do dvoch kategórií. V prvej sú tie vyslovene vtipné, zvláštne podmanivo pochybné, no také blízke, že je jednoduché nájsť sa v nich. Presne také, ako som od tejto publikácie vyžadovala, také, kvôli ktorým sa kúpa knihy oplatí – a nebolo ich málo. Ale je tu tiež druhá skupina, plná interného humoru, ktorý bežný čitateľ nemá ako pochopiť. Sú skôr osobné alebo mimo situácie, v ktorej vznikli, nie tak veľmi zábavné. Tieto stripy sú síce dobre naštartované a čakáte úsmevnú pointu, no keď prídete na posledný obrázok, máte pocit, že vám chýba ešte jeden s vysvetlením.

„Ať už jsou důvody jakékoliv, do komiksů nepronikne nic, co by celkový obraz přizpůsobovalo běžnému standardu úspěšné kariéry. Vendula očividne necítí potrěbu líčit spokojenou a sebevědomou tvář, s níž by se zapojila do některé ze souteživých her.“

Autorka si obrázky vystrihuje sama z farebného papiera. A tak aj vyzerajú :-)

Kniha je výberom autorkiných najlepších komiksov za posledných 10 rokov. Dalo by sa povedať, že ide o vyrovnávanie sa s neprikrášlenou každodennosťou po svojom, s typickým humorom, ktorý len zdôrazňuje realitu. A čo sa týka obrazovej stránky komiksu, autorka si obrázky vystrihuje sama z farebného papiera. A tak aj vyzerajú :-) . Určite to však nemyslím ako kritiku, nebol to zlý počin. Naopak, fascinuje ma, ako sa pozriete na niektoré postavičky vystrihnuté veľmi jednoducho – alebo minimalisticky, ak chcete – a viete, ako sa cíti. Aj to väčšinou len podľa sklonu vlasov do tváre.

Humor tragikomiksov Proč nejsi jak chlapi v práci, vole nie je pre každého, to je isté. Ale myslím si, že každý z nás má v sebe aspoň trochu zvrhlého cynizmu, ktorý občas treba vziať na vychádzku. A máločo je na to takým dobrým prostriedkom ako literatúra.

• Meno autora: Vendula Chalánková
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: B4U Publishing