nedeľa, 21 jún 2015 19:14

Doppler

Peniaze a materiálna istota sú tým, čo každý z nás nejakým spôsobom chce alebo sa snaží dosiahnuť. Vzorom sú nám často severské národy. No čo chcú oni? Majú všetko, čo chceme my. Majú všetko a sú všetkým, čím sa chceme stať. Preto sa ešte raz pýtam. Po čom prahnú?

Odpoveď na otázku mi bez servítky predhodil jeden nórsky spisovateľ. Erlend Loe nie je ako iní severskí spisovatelia. Ak sa povie severský spisovateľ, každý laik, rovnako ako ja, si predstaví krimi. Ku mne sa dostala kniha, ktorá sa okolo krimi ani nečuchla. Rovnako ako spisovateľ, s ktorým som ešte tú česť nemal.

Svet je brutálny, nevidí žiadnu budúcnosť, nič nemá zmysel.

Oddal som sa neznámemu prostrediu, neznámym postavám a bizarnému zmýšľaniu. Zmýšľaniu Dopplera, ktorý sa na pár chvíľ stal mojím spoločníkom. Skolil losa. Vlastne losicu, a to len z dôvodu, že bol hladný. Bohužiaľ, po losici, ktorá mimochodom poslúžila ako vynikajúci zdroj potravy v divočine, ostalo malé losie mláďa. Hlúpe malé mláďa, ktoré tam v podstate ani nemalo byť, akurát Doplerovi skomplikovalo život. Vtedy som ešte netušil, že z malého losíčaťa sa stane Dopplerov nerozlučný spoločník.

„Je to až dojemné. Ak by sa tento los dostal k cigaretám, určite by neváhal ani chvíľu. Je na svete sám a začína mu dochádzať, že svet je brutálny, nevidí žiadnu budúcnosť, nič nemá zmysel. To, že si svoju frustráciu vybíja na mne, je od neho samozrejme strašne detinské, ale čo iné som mohol čakať, je to predsa dieťa."

Vedel som, som že Doppler žije v lese, že zabil losicu, že žije s losíčaťom, no stále som netušil ako a prečo sa ocitol v nórskej divočine. Doppler mi aj toto rozpovedal. Doppler bol totiž veľmi šikovný. Šikovnosť ho opantala natoľko, že šikovne vyštudoval, šikovne sa oženil, šikovne si našiel prácu a šikovnosť mu dopomohla ku všetkému ostatnému. Za všetko mohla jeho šikovnosť.

Za všetko mohla jeho šikovnosť.

Výborne, asi by som aj ja mal byť šikovný, povedal som si, no Doppler ma rýchlo z môjho omylu vyviedol. Nemusel riešiť, či si kúpi drahší alebo lacnejší výrobok, či si finančne vystačia a či je tá kúpa potrebná. Pozeral len na kvalitu, značku a plne využíval blahobyt, ktorý mu denno-denne ponúkal neobmedzené množstvo možností. Šikovnosť je príčinou skazy. Napriek tomu komfortu, na ktorý bol zvyknutý, sa necítil šťastný, až raz...

„Som cyklista. Som manžel a otec a syn a zamestnanec. A majiteľ domu. A kopec iných vecí. Človek je toho veľa."

Doppler sa ako zvyčajne vydal na svoju pravidelnú jazdu na bicykli, keď zrazu niekde v lese nabúral a spadol. Prekvapilo ma, ako autor jednoducho využíva bežné situácie a s akou ľahkosťou urobí z komára somára. Práve táto situácia spôsobila v hlavnej postave prerod. Zrazu z neho opadlo napätie, všedné starosti, výber vane, otravné pesničky, ktoré jeho deti opakovali z televízie, zbavil sa všetkého a cítil, že sa jednoducho musí izolovať. Akoby zrazu dospel. Chvíľami mi Doppler nápadne pripomínal Holdena z knihy Kto chytá v žite. Dopplerove drzé rozhodnutie opustiť rodinu a znechať všetko, sa ukázalo ako veľmi šľachetné.

Cítil, že sa jednoducho musí izolovať.

Takto teda Doppler žije v divočine úplne izolovaný od ľudí, no nedokáže sa zbaviť závislosti na ľudských výdobytkoch. To ani nechce. Paradoxy. V zjavne jednoduchej dejovej línii sa prepája dospelácke myslenie s detským, reálne s nereálnym, čudné s normálnym a to všetko s ironickým podtónom. K hlavnému hrdinovi, ktorý si tvrdo vydobyl hlavné postavenie v knihe, sa začínajú pridávať iné postavy. Fanatik, ktorý sa radikálnym spôsobom chce priblížiť k Dopplerovi, muž, ktorému umrela žena a hľadá si cestu v živote, a nakoniec jeho dvojročný syn, jeho vlastná krv.

„,Je to zlý svet´, hovorím mu, kde človeka podozrievajú z nekalých úmyslov bez toho, aby sa mohol brániť´."

Je zaujímavé ako sa toto prehustenie postáv vyvŕbi, ale to neprezradím, pokazil by som prekvapenie. Môžem však povedať, že kniha Doppler sa veľmi jednoducho číta. Bohužiaľ, po jej prečítaní som ostal akosi prázdny. Nič som si z nej neodniesol. Žiadna myšlienka, nič, len ďalšia kniha, ktorú si môžem odfajknúť zo zoznamu. No prázdnota sa postupne začala vypĺňať. Začal som chápať, odložil som svoju šikovnosť a začal som čítať ešte raz. Tentokrát medzi riadkami. Doppler, napriek tomu, že nebol zo žánru severské krimi, nesklamal. Naopak, príjemne potešil a už teraz sa teším, keď si prečítam jeho pokračovanie s názvom Kamióny Volvo.

• Meno autora: Erlend Loe
  • Národnosť: nórska
  • Knihu vydalo: Premedia