piatok, 10 máj 2013 06:46

E-maily Coco Pinchardovej

Časy, keď sme sa so svojimi problémami zverovali denníku, sú nenávratne preč. Papier a pero vystriedal počítač, súkromie sa stalo neznámym pojmom a jediné, na čo musíme klásť dôraz je to, aby sme zadali správnu e-mailovú adresu.

Coco Pinchardová je atraktívna štyridsiatnička, ktorá si v tomto svete stále hľadá svoje miesto. Jej syn Rosencrantz je gay, kniha, do ktorej vložila nemalé úsilie, sa stala prepadákom a svojho manžela Daniela nachádza v posteli s inou ženou. Ešte šťastie, že jej Daniel v časoch pokoja daroval na Vianoce iPhone. Inak by nikdy neobjavila čaro e-mailovej komunikácie a všetky svoje problémy by dusila v sebe. A ešte väčším šťastím je, že Coco Pinchardová je len fiktívna knižná postava. V prípade, že by bola z mäsa a kostí, prišla by pri vyťukávaní dlhočizných e-mailov o prsty.

„Milý Chris, šťastné a veselé Vianoce? Moje také nie sú. Švagrovci pricestovali včera v noci. Meryl a Tony pribicyklovali do Londýna z Milton Keynes na svojom novom tandemovom bicykli. Museli sa asi hodinu rozmrazovať v garáži pri kotle. Hlavne, že zachraňujú celú planétu bicyklovaním!“

Ak čakáte dejovú líniu popretkávanú strhujúcimi zážitkami, radšej svoje očakávania ihneď odhoďte. Namiesto toho sa pripravte na miernu paródiu života strednej anglickej vrstvy. Slovenka Marika, kamarát Chris, syn Rosencrantz a manžel Daniel sú najčastejšími, no nie jedinými adresátmi e-mailov od svojskej a temperamentnej Coco. Potom ako sa jej život začal lámať na kúsky, si písaním ventiluje prejavy svojej vnútornej krízy. Sprevádza nás nie práve pokojným polročným obdobím svojej existencie a dokazuje, že aj v časoch, kedy sa zdá všetko čierne, by sme mali vstať, oprášiť si kolená a vykročiť vpred. A to všetko s úsmevom na tvári.

Čo také zaujímavé sa mohlo udiať v živote priemernej ženy, že z toho vznikla kniha? Zošrotovanie nádejného knižného bestselleru, rozvodové naťahovačky o majetok, svokra, ktorá nemá trvalé bydlisko, trochu trafení švagrovci, dovolenka na Slovensku, pokus o napísanie divadelnej hry, dospelý syn v problémoch so zákonom a k tomu všetkému stretnutie s fešákom Adamom. Všetky míľniky na ceste svojím životom Coco okoreňuje jedinečným humorom. Práve ten dodáva knihe špecifickosť a odlišuje ju od iných knižných diel z tejto edície.

„Zvyšok rána sme mali naprogramované zoznamovacie hry. Schovávačku som nehrala roky rokúce. Po začiatku, keď sa väčšina sťažovala a chcela začať so skúškou, sme si to začali užívať. Angie, najsúťaživejšia z celej skupiny, sa zasekla do Chrisovej rozkladacej sedačky. Byron sa ju snažil vytiahnuť von, ale nemala na výber a museli ju vysekať motorovou pílou.“

Čo mi však v texte trochu chýbalo, bola spätná väzba. Po čase bolo unavujúce a ťažkopádne čítať dokola podľa vzorca dátum, adresáta, a potom samotný e-mail. Coco občas nejakú tú odpoveď preposlala svojim priateľom, a tak ju zverejnila aj mne, no týchto momentov bolo v knihe málo-pramálo. Ocenila by som, keby mám možnosť nahliadnuť aj do schránky prijatých e-mailov, nielen tých odoslaných.

Napriek tomu, že kniha nemá práve najnapínavejší dej, ani tesne pred koncom som nevedela uhádnuť, ako sa táto nešťastná kapitola v živote Coco uzavrie. Tým, ktorí E-maily Coco Pinchardovej práve držia v rukách, by som odkázala nasledovné: Nenechajte sa odradiť množstvom mien, po pár prečítaných stránkach sa v nich zorientujete. A tiež si e-maily vychutnávajte. Pretože ihneď po prečítaní posledného, vám bude za Coco trochu smutno.

• Meno autora: Robert Bryndza
  • Počet strán: 325
  • Žáner: pre ženy