streda, 01 máj 2013 12:11

Mrcha Hollywood

(12 hlasov)

Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Slovák Janko Bryndza toto príslovie dozaista poznal. Pri balení do slnečného L.A. si však neuvedomil, že Hollywood je navonok nablýskaný až príliš.

Zdá sa aj vám Mesto Anjelov atraktívne? Myslíte si, že je plné ľudí, ktorí sú večne usmiati, majú patent na úspech a štíhlu postavu dostali do vienka? Omyl! Je to presne naopak. Ak mi neveríte, začítajte sa do malého farebného paperbacku Mrcha Hollywood. Garantujem vám, že budete otvárať ústa od prekvapenia.

Rodák z Nitry sa vyberie do Hollywoodu za lepším životom. Chce tam preraziť ako stylista, spoznať dôležitých ľudí, zapísať si do diára kontakty, ktoré by sa mu v budúcnosti mohli zísť. Pár hodín po prílete spoznáva dvoch chlapíkov Dereka a Hillaryho. Prívlastok zvláštni je pre nich nedostačujúci. Naháňajú sa za peniazmi, no na druhej strane sa neštítia vysoliť 150 dolárov za vyčistenie kúska trávnika. Obaja chodia oblečení ako žobráci, hoci ich skrine sú plné značkového oblečenia. Krvopotne sa snažia presadiť svoju vlastnú kozmetickú značku a neváhajú ísť aj cez mŕtvoly. Ján sa vďaka nim spozná so slávnou hollywoodskou herečkou Veronicou Madison. Stane sa jej osobným stylistom a spoznáva odvrátenú stranu života celebrity.

„,Dám ti vzorky krémov pre Veronicu. Má hroznú pleť, robím jej tým láskavosť.´ ,Tam a vtedy som si uvedomil, že všetko je len hra v Hollywoode. Každý využíva každého. Hillary ma chcel použiť ako cestu k Veronice Madison. Ten styling džob bol len zámienkou, ako to celé zorganizovať.´“

Veronica sa miestami vôbec nepodobá na tú vtipnú a sebavedomú ženu známu z amerických seriálov. Jej luxusné auto je plné odpadkov a špiny, po dome jej behajú potkany a hoci sa často oduševnene zúčastňuje charitatívnych akcií na pomoc zvieratám, bez mihnutia oka nechá vo svojom aute uškvariť psa. Ján ju sprevádza po akciách, na ktoré je pozvaná, a čím dlhšie sa v Hollywoode pohybuje, tým viac si uvedomuje, že takto žiť nedokáže.

Faloš, široké lakte, pretvárka, zdraviu nebezpečné diéty, neusporiadané priority a snaha byť úspešným za každú cenu. Ešte nikdy som pri čítaní knihy nepocítila takú skľúčenosť. Príbeh je napísaný podľa skutočnej udalosti, zmenené sú z pochopiteľných príčin len mená celebrít. Ján síce mnohé situácie vykresľuje humorne, no človek sa ani nemusí dlhšie zamýšľať, aby pochopil, že to smiešne nie je ani náhodou. Tí ľudia sa celý svoj život naháňajú za šťastím, a pritom si vôbec neuvedomujú, že týmto spôsobom šťastie nikdy nedosiahnu.

Kniha sa číta pomerne rýchlo a ľahko, ako rušivé som vnímala len časté preklepy v texte, ktoré vznikli nepozornosťou jazykového korektora. Teda, ak tam nejaký vlastne bol... Na takú malú knižku bolo v texte chýb až príliš. Tiež sa autor mohol vyvarovať mnohým anglickým výrazom. Namiesto nich mohol spomenúť slovenský ekvivalent, ktorým by danú skutočnosť vystihol úplne rovnako.

„Stál som v zákulisí a pozeral klipy American Muffin 1, 2, 3 a Blonďavé právničky 1 a 2 a premýšľal nad tým, že by sa človek nikdy nemal stretnúť so známymi ľuďmi, ktorých obdivuje. Vždy vás sklamú.“

• Meno autora: Ján & Robert Bryndza
  • Národnosť: slovenská/anglická