piatok, 12 december 2014 10:46

Spoza dverí

Ak napíšem toto spojenie, musíte hneď vedieť, o koho ide a čo vás čaká. Ak nie, tak vám už nie je pomoci. Hovorím o spojení Štúdio L+S. Známa kombinácia zabávačov a autorov, ktorí sa zapísali do slovenských dejín a slovenského humoru.

Humor, nápaditosť a ponaučenie. Milan Lasica vo svojej knihe prepája svoje vlastné spomienky okorenené špecifickými názormi zabávača, ale takisto skvelého pozorovateľa. Spomienky na priateľov, na miesta, ktoré navštívil, či situácie, ktoré zažil. Množstvo závidenia i nezávidenia hodných situácií, desiatky príbehov plných humoru, ale aj čohosi silne pravdivého.

Spoza dverí je kniha, ktorá obsahuje 100 príbehov a zamyslení autora. Na papieri vám podáva akýsi náhľad do svojho života a svojej mysle. Poviem vám, mysle geniálneho rozprávača a humoristu. Štýl, ktorým je napísaná celá kniha, je tak nápaditý a ľahký, že nebudete chcieť prestať čítať. Povedzme si na rovinu, koho by nebavilo konečne čítať niečo veselé a vtipné, keď je všade toľko negatívnych vecí v okolí.

Poviedky Milana Lasicu budú pre čitateľa oveľa pochopiteľnejšie a jednoduchšie, ak si predstaví knihu ako dialóg (miestami aj monológ) so samotným autorom. To naozaj nebude ťažké, keďže sa vám autor ponúka ako na tanieri, prihovára sa a dostáva sa vám pod kožu.

Všetky príbehy sú zakončené ponaučením, prípadne myšlienkou, ktorá dotvára celý príbeh. Vždy je vypointovaná vtipne – príznačným humorom autora.

Je množstvo autorov, ktorí sa venujú podobnému žánru, do akého sa pustil pán Lasica vo svojej knihe Spoza dverí. Na prvý pohľad jednoduchý nápad vyrozprávať svoje vlastné zážitky. Autor tejto knihy vám však ponúka oveľa viac.

Často zachádza do osobných skúseností, ktoré sú veľakrát prepojené s politikou. Občas je jej zástancom, inokedy kritikom a niekedy nezávislým pozorovateľom. Napriek prítomnosti politiky sa však čitateľ nemusí obávať, že danú poviedku nepochopí. Ak aj nemá prehľad o politickej situácií kedysi a dnes, aj tak mu poviedky prinesú očakávanú pointu, vtipné zakončenie.

Pán Lasica je známy a povestný humorom, ale takisto aj svojím autorským umením. Tieto svoje vlastnosti nezaprel ani v knihe Spoza dverí!

„Čo to znamená – piť v kolektíve (niektorí chytráci tomu hovoria spoločenská príležitosť)? Znamená to predovšetkým, že pitie degradujete na športový výkon. Musím si nájsť partiu, aby som si mohol vypiť! Partiu si hľadajte na futbal, na tenis, na vodné pólo. Toto sú činnosti, ktoré človek nezvládne sám.“

Na tejto ukážke možno vidieť Lasicovu vtipnosť, tendenciu zachádzať alebo sa aspoň jemne priblížiť politike, no takisto schopnosť krásne a s ľahkosťou ironizovať. Nekompromisné postrehy zo života ľudí, vtipné poznámky o svete mnohých rozosmejú, iných napália, môžu sa vás aj dotknúť, ale s istotou pri príbehoch pána Lasicu neostanete ľahostajní. Budete rozmýšľať, smiať sa a oponovať mu. Každopádne, budete myslieť! A to dokonca aj po dočítaní knihy. Nenechá vás len tak, bude sa vám s istotou pripomínať. Veď predsa na dobré sa pamätá!

Spoza dverí vám prinesie hodiny krásneho a pohodového čítania.

Spoza dverí vám prinesie hodiny krásneho a pohodového čítania, kedy budete s úsmevom na perách čítať riadky a aj to, čo sa ukrýva medzi nimi. Jeho štýl sa vám vryje hlboko pod kožu a nepustí vás. Pán Lasica je jedným z autorov, ktorému sa skvele podarilo v každej poviedke realisticky a humorne vystihnúť situácie bežného života či zachytiť svoje postrehy, ale aj postrehy okolia, preto určite nebudete ľutovať, ak nahliadnete do života takého skvelého humoristu.

• Meno autora: Milan Lasica
  • Počet strán: 176
  • Dátum vydania: streda, 01 január 2003