štvrtok, 11 december 2014 21:20

Poznáš ten príbeh?

Nesmúťte nad rozliatym mliekom. Každý má občas nejaký problém, každý má z niečoho strach a každý ho občas nezvláda. Usaďte sa radšej pohodlne do kresla a otvorte zbierku básní od Petra Gregora. Určite si nájdete aspoň jednu, ktorá vystihuje vaše melancholické či zádumčivé pocity a momentálnu životnú krízu. Ťažkú či smutnú situáciu možno báseň o niečo uľahčí, pretože Gregorova poézia je plná ironického pohľadu na svet, humornosti a nadľahčenia takýchto krízových a ťažkých situácií.

Už z názvu knihy sa dozvedáme, že pôjde o príbehy, ktoré sú známe každému, pretože sú svojím spôsobom univerzálne. Všetci sme zažili nenaplnenú lásku, ženu muža, ktorý nás sklamal, pocity vlastnej zbytočnosti, či naopak, nudu. Nie však obyčajnú nudu, ale tú existenciálnu, keď sa nám nechce ani žiť, vyhrabať sa z problémov a stretávať sa s ľuďmi.

Peter Gregor vo svojich básňach rozoberá existenciálne problémy každého človeka a jeho nenaplnené túžby.

„svet je moja samota svet je moje väzenie“

Peter Gregor vo svojich básňach rozoberá existenciálne problémy každého človeka a jeho nenaplnené túžby. Reflektuje negatívne pocity z ľudského bytia, ako napríklad samota, smrť, samovražda, nezmyselnosť vlastnej existencie, pocity tiesne a beznádeje či zbabraný život. Tieto kamenné motívy, nekonečne sa opakujúce naprieč storočiami, často obracia na humorné. Pozerá sa na ne s nadhľadom a iróniou, niekedy až sarkasticky. Zľahčuje tieto univerzálne príbehy, aby sme si uvedomili, že nie sme prví a ani poslední, ktorí sa nevedia zmieriť so svojou starobou, boja sa umrieť, rozmýšľajú nad samovraždou a cítia sa opustení a plní beznádeje.

Bez okolkov odkrýva myšlienky, ktoré v kútiku duše postrašili každého z nás aspoň na chvíľu. Hnus, chorobnosť a znechutenie z tohto sveta či falošnú, predávajúcu sa lásku pozdvihne Gregorov čierny humor a smiech cez slzy, ktorý je často v takýchto situáciách priam nevyhnutný. Vďaka tomu odľahčuje a humorizuje tieto vážne témy. Moderný človek je vo svojej podstate opustený nielen svetom a ľuďmi, ale najmä sebou samým. Peter Gregor vo svojich básňach sladko-horko hľadá východiská z tohto existenciálneho labyrintu. Hľadá lásku, Boha a vieru, ak teda skutočne existujú.

„a alexander stredný prezývaný veľký čo rozťal uzol prerieknuc problém je vyriešený ale povraz už nahovno“

Bez okolkov odkrýva myšlienky, ktoré v kútiku duše postrašili každého z nás aspoň na chvíľu.

Ak ste na túto knižku v kníhkupectvách už narazili a nechali sa odradiť obálkou, bola to chyba. Ja sama sa často nedržím starého známeho pravidla a knihy súdim podľa obalu. Ten však s hodnotou textu často nemá nič spoločné, a tak je to aj v tomto prípade. Obal je síce nevýrazný, nezaujímavý a pôsobí lacno, no Gregorove básne sú napísané veľmi elegantne a s určitou filozoficko-humornou hĺbkou.

Na obale je autor zbierok, ktorý je tam, samozrejme, oprávnene. Výtvarnému prevedeniu však chýba fantázia a aspoň nejaká výtvarná spojitosť s vnútrom knihy, ktoré je oproti obálke ako z iného sveta – oveľa krajšieho. Zaujímavé celostranové fotografie tmavých a ponurých obrazov z baroka, romantizmu či realizmu dotvárajú básňam atmosféru. Osamotený človek na úbočí, smutná jesenná krajina, za stromami skrytý dom, pretavujú myšlienky do zhmotnenej podoby na obrazoch. Obrazy sú zväčša tmavé, s ťaživou atmosférou, dopĺňajú básne svojím smutným a opusteným výrazom, ako odtrhnutým z tohto sveta. Takéto obrazy a prevedenie dodávajú knihe nielen literárnu, ale aj výtvarnú hodnotu. Preto je veľká škoda, že takýmto štýlom nie je prevedený aj obal, ktorý vo svojej podstate tvorí tvár knihy.

Pozerá sa na ne s nadhľadom a iróniou, niekedy až sarkasticky.

V zbierke nájdeme množstvo dobrých básní z celoživotného diela autora. Výber básní si Peter Gregor do zbierky Poznáš ten príbeh? vyberal sám. Jeho poézia je založená na hre a opakovaní slov, slovných spojení či myšlienok. Nečakajte však typické básničky a rýmovačky. Poézia je písaná vo voľnom verši, až na zriedkavé výnimky. Peter Gregor sa hrá so slovami, s ich významom, do čoho zapája relativitu času v podobe ročných období a denných úsekov – rána, obeda, večera a noci. Rozoberá charakter jednotlivých období a ich atmosféru. Pomocou slov modeluje nehmatateľné pocity z nich a polemizuje nad tým, či má čas vôbec zmysel. Zachytáva človeka v prúde cyklického času, ktorý takisto ovplyvňuje jeho nálady a život. Často využíva na umocnenie nálady aj pejoratívne, drsné či slangové výrazy.

„šedivý bastard vyhnaný do ulíc močí na múry a odpadkové koše“

Gregorova zbierka básní je určená najmä ľuďom, ktorí dokážu pochopiť iróniu ťažkých životných situácií. Pre takých, ktorým nevadí tvrdo a bez prifarbenia povedaná, často krutá, realita. Gregorova poézia je svižná, dynamická a veľmi dobre zachytáva ľudskú povahu. Rozhodne sa teda nenechajte odradiť obalom. S prekvapením v sebe ukrýva tajomný svet ľudských príbehov, smútok a zároveň iróniu.

• Meno autora: Peter Gregor
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 152