sobota, 09 august 2014 16:39

Svet masiek

(5 hlasov)

Pretvárka, faloš, nepravé kamarátstva, široké lakte, schopnosť ísť aj cez mŕtvoly a prekračovať tých, ktorí tlak prostredia neuniesli. Množstvo snov, farebné a lákavé bubliny, ktoré môžu prasknúť skôr, než sa nazdáte. Dámy a páni, vitajte vo svete masiek. Vo svete, kde túžba po úspechu robí z ľudí monštrá.

Zákulisie televízií vyzerá tak lákavo, tajomne a vzrušujúco. Myslela si to aj Alica, mladá, šikovná scenáristka, ktorej otec celé detstvo vtĺkal do hlavy, aká je nemožná. No ona sa zaťala a povedala si, že prerazí. V tom nablýskanom a navoňanom svete, kde sa vyrábajú projekty, ktoré vedia ohúriť spoločnosť. Mala kopec nápadov, ktoré preniesla do písomnej podoby a chuti, ktorá ju aj napriek nepriazni osudu neustále hnala vpred. Chcete vedieť, aké to je pohybovať sa v prostredí veľkých televíznych projektov? Ak sa nebojíte, že prídete o všetky ilúzie, pokojne sa začítajte do tejto tenučkej knižky. Hoci nemá veľa strán a vo vašej knižnici sa možno stratí, zanechá vo vás dojem a zmaže všetky vaše doterajšie domnienky.

„Dlažba a krutosť zákerných ľudí, ktorí sa trasú pred konkurenciou, klamú a švindľujú, aby si zachovali vlastnú riť. Aspoň tá riť im zostane, keďže väčšina z nich už nemá vlastnú tvár. Celé prostredie šoubiznisu a telky okupuje banda smiešnych figúrok, ktoré sa trasú o svoje miesta tak urputne, že by predali aj vlastnú mater v balíku aj so svojím deckom, len aby o svoju pozíciu neprišli.“

Premýšľali ste niekedy nad tým, čo všetko sa skrýva za jedným seriálom? Viete si predstaviť to pozadie, na ktorom celý televízny projekt vzniká? Ešte pred prečítaním tejto knižky som si myslela, že aspoň maliličkú predstavu o tomto procese mám. No čím viac stránok som pretočila, tým viac som zisťovala, že som žila v omyle. Vo veľkom, hlbokom a gigantickom omyle. Napäté vzťahy, snaha niečo dokázať za cenu toho, že niekomu podrazím nohy – veď to je v každom zamestnaní. Dnes každý každému závidí a s neskrývaným odporom nazerá do cudzieho taniera. No tu, milí moji, tu je to umocnené. Nie na druhú, nie na tretiu. Číselko v hornom indexe sa až príliš ponáša na ležatú osmičku.

Čo všetko teda mohlo mladú scenáristku Alicu na ceste k úspechu postretnúť? A prišla vlastne k svojmu vytúženému cieľu – napísať scenár, ktorému vedenie televízie bude dôverovať natoľko, že sa ho rozhodne divákom podsunúť v podobe seriálu? To vám, pochopiteľne, neprezradím. No môžem sa aspoň sčasti s vami podeliť o prekážky, ktoré Alici až príliš často zahatávali cestu. Čaká ju pár poriadne horkých a drsných skúšok. Že jej niekto ukradne nápad? To už nemá ako dokázať... Na nikoho sa nedá spoľahnúť? Ani na najlepšieho kamaráta? S tým predsa mala v tomto krutom biznise počítať. Prečo ide hore niekto, kto na to ani zďaleka nemá? Pretože LEN talent nestačí. Dôležité je mať dobrý nos. Taký, ktorý zavetrí vplyvných a „dôležitých“ ľudí.

„Keďže celý tento biznis a ľudia v ňom sa pohybovali v limitovanom priestore, každý sa s každým snažil ostať zadobre, pretože nikdy nikto nevedel, kde a v akej funkcii sa o pár rokov objaví ten, ktorého ste dnes vyhodili. Preto aj Rybárová, znalá tejto veci, pristupovala k tomu značne prezieravo. Aj keby mala za úlohu vyhodiť celý regiment zamestnancov, tvárila sa účastne a bola schopná biť sa do svojich veľkých pŕs, že by aj z vlastného vrecka platila, len aby nemusela nikoho vyhodiť, ale, bohužiaľ...“

Svet masiek vám poskytne náhľad do sveta, s ktorým sa nepriamo stretávate každučký deň. Teda, iba v prípade, že máte doma televíziu a aký-taký prehľad o tom, čo v nej aktuálne vysielajú. Trochu vám pozmení váš pohľad na seriál, ktorý si s obľubou každý večer zapínate a donúti vás popremýšľať o tom, ako to v jeho pozadí asi vyzerá. Majú aj títo herci maniere, ktoré boli opísané v knižke? A čo scenáristi, producenti a režiséri? Korčuľujú na tenkom ľade obratne a s ľahkosťou, alebo tiež stoja na základe, ktorý sa pod nimi už-už prelomí?

Okrem zradných vôd šoubiznisu sa tu stretnete aj s niečím, čo v žiadnej Evitovke nesmie chýbať – láska. Nie však prudko romantická, nie zarážajúco dramatická. No aj knižná postava Alice „je len človek“ a nedokáže sa venovať práci 24 hodín denne. Podarí sa jej zadeliť si svoj čas medzi prácu a súkromný život? Nezruinuje si svoje zázemie úspechom? Odpoveď na túto otázku nájdete vo Svete masiek, v knižke, pri ktorej sa zasmejete, popremýšľate nad skutočným významom slova úspech a tiež zistíte, že sa nikdy netreba vzdávať. Ak vás odniekiaľ vyhodia dverami, vlezte späť oknom. V prípade, že aj to bude zavreté, nájdite v stene malú škáročku a dovtedy do nej rýpte nechtom, kým cez ňu nebudete môcť preliezť.

• Meno autora: Danica Haláková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 175