pondelok, 14 júl 2014 10:22

Miluj ma ironicky

Jedna vec je, ako o mužsko-ženských vzťahoch píšu ženské časopisy. Druhá, úplne iná, je to, ako o nich píšu časopisy určené mužom. No a potom je tu ešte Maxim E. Matkin, píšuci o tom, ako to vidí on.

Miluj ma ironicky s podtitulom Návody na život s ručením obmedzeným je piatou Matkinovou knihou. Vydaná bola v roku 2007, v čase, kedy už bolo jeho meno dosť známe a predstavovalo istý fenomén na poli slovenskej literatúry, zároveň sa však ešte tak neriešilo, či je Matkin muž, alebo žena a či všetky knihy, ktoré vyšli pod jeho menom napísala tá istá osoba. Pri čítaní knihy (v roku 2014) som pri niektorých kapitolách naozaj uvažovala nad tým, akého pohlavia je autor, ktorý dokázal tak perfektne vykresliť a súčasne parodovať správanie žien i mužov, no myslím, že môžem za všetkých povedať, že na tom vôbec nezáleží. Dôležité je, že sa mu to podarilo na výbornú!

V krátkych článkoch vždy rieši nejaký problém a ponúka návod na prežitie vo vzťahovej džungli.

Táto kniha sa od ostatných matkinoviek veľmi odlišuje. Nejde o žiaden román. Porovnanie so ženskými časopismi v úvode nie je náhodné. Kniha má totiž formu viacerých krátkych článkov, ktoré by mohli byť pokojne uverejnené v nejakom magazíne v rubrike Vzťahy. (Niektoré z nich vraj v nemenovanom – pre mňa neznámom– ženskom časopise vychádzali naozaj.) V krátkych článkoch vždy rieši nejaký problém a ponúka návod na prežitie vo vzťahovej džungli. Svoje „zistenia“ vždy demonštruje množstvom príkladov seba a kamarátov.

„Cherchez la femme. To hovorím ako muž, ktorý je občas v nevyhnutnom kontakte s mužským šovinizmom, cudzím aj vlastným. Za všetkým hľadaj ženu. Verte mi, že odkedy som sa s týmto faktom zmieril, žije sa mi omnoho ľahšie.“

Chcete sa dozvedieť, ako robiť drahoty, a tak prísť ku šťastiu? Ako zaobchádzať s mužmi, ktorí majú chronickú alergiu na slovo záväzky? Kto je citový hacker a kto zas druhá najdôležitejšia žena života? Prečo by ste nikdy nemali čítať cudzie denníky? Plus odhalenie večnej záhady ľudstva: prečo chodia ženy na toaletu vždy skupinkách a čo tam, preboha, tak dlho robia? To je len príklad niekoľkých otázok, na ktoré Matkin ponúka svojské odpovede.

„Podľa mňa je vzťah na jednu noc mužským snom a ženským volaním na nejakú vesmírnu tiesňovú linku. Muži túžia prísť do neznámeho mesta, zbaliť krásnu ženu, zažiť s ňou neuveriteľný sex a potom zbohom. Zmiznúť a mať len ten zážitok bez nutnosti premýšľať, počúvať reči, snažiť sa, plánovať, rozvíjať a tak ďalej do aleluja sa zaťažovať vzťahovým balastom. Keď do toho idú ženy, väčšinou si niečo riešia. Samotu, zlosť, pomstu, zúfalstvo, nízke sebavedomie, málo sebalásky. Trestajú sa. Keď do toho idú, takmer každá dúfa, že potom jej ten chlap ešte zavolá s tým, že je ženou jeho života.“

Záver knihy obsahuje prílohu s názvom Príručka blafera, kde podľa vlastných slov ponúka dobré rady tým mužom, ktorí nechcú, nemôžu alebo už nevládzu byť tými, ktorými naozaj sú. A tak im jednoducho radí, ako zaručene predstierať, že ste fotografom, milionárom, DJ-om, homosexuálom (prípadne heterosexuálom) či astrológom. Je hádam jasné, že takéto návody slúžia skôr na pobavenie než na reálne praktikovanie. A presne takto sa dá chápať celá kniha.

Kniha hovorí o vzťahových situáciách, ktoré môžete zažiť a s najväčšou pravdepodobnosťou ste mnohé z nich aj zažili, bez ohľadu na to, či máte sedemnásť, tridsať, alebo osemdesiat.

Netreba zabúdať na to, že návody na riešenie partnerských problémov, ktoré kniha ponúka, sú len s ručením obmedzeným. Čitateľ vďaka nej skôr môže na partnerské vzťahy pozerať s nadhľadom, humorom a tak trochu ironicky. Kniha hovorí o vzťahových situáciách, ktoré môžete zažiť a s najväčšou pravdepodobnosťou ste mnohé z nich aj zažili, bez ohľadu na to, či máte sedemnásť, tridsať, alebo osemdesiat.

Nehovorím, že Miluj ma ironicky je akousi Bibliou moderných vzťahov a už vôbec, že ide o nejakú mimoriadne výnimočnú knihu. Ak si však práve búchate hlavu o stenu s otázkou, prečo vám to ani tentokrát nevyšlo, rozmýšľate nad tým, prečo sa niektorí bývalí do vášho života pravidelne vracajú, aby z neho potom mohli pravidelne odchádzať, prípadne začínate pochybovať či si ešte niekedy niekoho nájdete, môžu mať Matkinove vtipné konštatovania a odpovede podobný účinok ako tabuľka sladkej čokolády (a ani z nej nepriberiete). A vôbec, môžete sa tváriť akokoľvek drsne, ale priznajme si: kto by nechcel počuť to sladké klišé, že pravá láska predsa len existuje?

Kto by nechcel počuť to sladké klišé, že pravá láska predsa len existuje?

„– Láska si ťa nájde, – hovorila vždy moja matka. – Aj keby si mala na teba počkať podvečer pri kontajneri, keď pôjdeš v teplákoch, po opici a s mastnými vlasmi vyniesť smeti. Láska si ťa nájde, a pretože nikdy nevieš, kedy presne to bude, je životne dôležité, aby si mal na sebe vždy pekné čisté slipy.“

Ak máte chuť na nenáročné úsmevné čítanie, pri ktorom nemusíte veľmi premýšľať, len oddychovať a nasávať „životné múdra“, Miluj ma ironicky môže byť tou správnou voľbou. Skvelé tiež ako darček pre kamošku, s ktorou donekonečna rozoberáte mužské pokolenie.

P.S.: A vôbec nemusí byť určená len ženám!

male-and-female-relationship-sign

• Meno autora: Matkin E. Matkin