streda, 02 júl 2014 23:00

Listy z Onoho sveta

Aj vás zaujíma, ako to vyzerá na Onom svete? Chcete vedieť, kto zo slávnych autorov sa tam nachádza a ako trávia svoje voľné chvíle? Tak viac neváhajte a siahnite po Satinského Listoch z Onoho sveta.

Július Satinský bol vždy pre mňa pán herec i spisovateľ. Vyrastala som na filmoch, v ktorých hral a jeho príbehy o Čučoriedkach mi dali mnoho do života. Rovnako ako aj Listy z Onoho sveta. Kniha vyšla päť rokov po Satinského smrti a obsahuje fejtóny, ktoré dovtedy neboli nikdy publikované. Mnoho z jeho „fejtónov“ sa však z tohto žánru vymykajú. Myslím si však, že nie je dôležité škatuľkovanie jeho publicistického diela. A predpokladám, že nikoho z vás ani nebude zaujímať, či čítate fejtón, glosu alebo besednicu. Pri každom diele je dôležité najmä to, čo človek pri čítaní cíti. A pri Listoch z Onoho sveta pocítite pôžitok z dobre napísaného diela.

A pri Listoch z Onoho sveta pocítite pôžitok z dobre napísaného diela.

„Bola sychravá novembrová noc. Čítal som Umberta Eca a bolo to dosť napínavé. Hoci sme mali v byte všetky variče a spotrebiče vypnuté, zacítil som slabý zápach síry. Otvoril som vchodové dvere a na rohožke ležala obálka s mojou adresou. Veľmi jemne sa z nej dymilo. Skôr sa mi zdalo, že je to para zo suchého ľadu. Bol to prvý list z Onoho sveta, prý list priamo zo Strediska pre autorov nesmrteľných listov.“

Kniha je rozdelená na štyri časti. V prvej kapitole sa nachádza jedenásť Listov z Onoho sveta od známych svetových i slovenských autorov, ako napr. Denis Diderot, Ludwig van Beethoven, Martin Kukučín či Svetozár Hurban Vajanský. Ďalšie kapitoly tvoria fejtóny, ktoré vyšli v novinách Národná obroda, český Telegraf a SME. Najrozsiahlejšiu časť predstavuje cyklus Jeden za všetkých – všetci za nikoho! Knižku veľmi vkusne dopĺňajú kresby Satinského od výtvarníka Svetozára Mydla.

Knižku veľmi vkusne dopĺňajú kresby Satinského od výtvarníka Svetozára Mydla.

Listy z Onoho sveta je kniha v mnohých smeroch výnimočná. Kto Satinského diela aspoň trošku poznal, vie, že sa veľmi rád hrával na Hviezdoslava a vymýšľal si nové slová a pravopisné pravidlá i gramatiku menil tak, ako mu to vyhovovalo. Nerobil to však z obyčajnej roztopaše. Satinského jazyk bol vždy jeho súčasťou. To, ako hovoril a ako písal, bol jednoducho on. Nechcel žiť v okovách kodifikácie. Slovenčina v jeho podaní bola vždy šťavnatá a žila si vlastným slobodným životom rovnako, ako sa snažil žiť aj Satinský.

Autorovým životným cieľom bolo hovoriť vždy to, čo si myslel. A ani Listy z Onoho sveta nie sú výnimkou. Už podľa nadpisov jednotlivých fejtónov – Vlezieme do demokracie?, Schváľte zákon na ochranu rozumu! či Harmatanec – si môžete domyslieť, o čo mu v nich ide. Vo svojich fejtónoch sa venoval veľmi širokej tematike, životu. Približuje situácie, v ktorých sa mnohí ľudia na Slovensku ocitli, rieši politickú situáciu a upozorňuje na nečinnosť ľudí, na ich poslušnosť. Do svojich čitateľov však nikdy „nerýpal“ a nepoučoval ich. Snažil sa ich len prinúť k zamysleniu.

"'Jeden drgá do všetkých – všetci do nikoho. To je stručné hlásenie o stave našej „únie“. Čoraz častejšie počujem a čítam'... Ten a ten svojím vyhlásením, článkom, postojom, svojou prítomnosťou alebo neprítomnosťou, angažovanosťou alebo neangažovanosťou, tým, že odovzdal hlas alebo tým, že neodovzdal hlas, DESTABILIZUJE NAŠU REPUBLIKU...'“

Listy z Onoho sveta je kniha, ktorá čitateľom ponúka relax, humor i trošku filozofovania, ktoré však nezaťaží. Knihu odporúčam všetkým, ktorí majú v obľube výnimočný humor Jula Satinského a majú aspoň aký-taký prehľad v dejinách a dianí doma i vo svete. Budete mať tak väčšiu šancu pochopoť všetky odkazy, ktoré Julo vo svojich textoch skrýva.

Listy z Onoho sveta je kniha, ktorá čitateľom ponúka relax, humor i trošku filozofovania, ktoré však nezaťaží.

Satinský mal výnimočný dar. So svojimi knižnými dielami, humoristickými scénkami a hereckými výkonmi vo filmoch dokázal nadchnúť davy. Medzi ním a jeho publikom sa vytváralo neopakovateľné spojenie. Obľúbili si ho všetky vekové kategórie na Slovensku i v Česku. Pre mňa osobne bude vždy velikánom slovenského knižného sveta i kinematografie. A knihy s jeho menom na obálke majú svoje špeciálne miesto v mojom srdci i v knižnici.

• Meno autora: Július Satinský
  • Počet strán: 208
  • Dátum vydania: streda, 17 október 2007