streda, 07 máj 2014 18:33

Tajomstvo siedmich závojov

„To, čo prežívate v peknom okamihu, je šíre ako oceán. Ak to rozum komentuje, z oceánu urobí vedro vody. Veľké pocity vtesná do primalých slov.“

Závoj v bežnom živote používame na to, aby sme niečo prekryli, zahalili, zatienili. Naše osobné závoje majú podobnú funkciu, no neželaný výsledok. Vraj neviete o tom, že by ste nejaký závoj mali? Nikde ho nevidíte, nič za sebou neťaháte? Potom vás musím vyviesť z omylu. S veľkou pravdepodobnosťou nejaký máte. Je to tichý spoločník, žije s vami celkom nenápadne a zastiera vám vnímanie, prekrýva skutočnosť a vaše vnútro sa tak skrýva v tieni. V tieni strachu, sebaklamu, nevedomosti alebo želaní. Prečo mnohokrát žijeme život, aký nechceme? Prečo priťahujeme to isté? Aké sú naše vnútorné spúšťače, s ktorých ovládaním máme problém?

„Želania, omyly a úteky sú blízko seba. Ak chcete ujsť pred tým, čo sa práve deje, utekáte pred vlastným životom. Váš život vás potrebuje tu a teraz.“

Ruediger Schache sa do mojej pamäti zapísal ako autor, ktorý sa dokonale orientuje v zákutiach ľudskej duše. Prečítala som už kvantá kníh o tom, ako nájsť či spoznať samého seba, a tento spisovateľ sa ma svojimi slovami dotkol najviac. K Tajomstvu siedmich závojov sa vraciam pravidelne. Čo konkrétne sa tu teda dá nájsť?

Kniha je rozčlenená na kapitoly, pričom v každej z nich sa autor venuje jednému „závoju“, ktorý nám v živote spôsobuje chaos a v mnohých prípadoch i bolesť. Či už hlavnú úlohu zohrávajú emócie, myšlienky, strach, vnútorné konflikty alebo sebaklam, môžete si byť istí, že ich vďaka autorovmu výkladu rozpoznáte a ak sa posnažíte, aj úspešne odstránite zo svojho života. Kniha je popretkávaná mnohými praktickými cvičeniami. Práve tieto vsuvky v iných motivačných príručkách preskakujem. Nechce sa mi donekonečna niečo spisovať alebo si so zavretými očami predstavovať predpísané situácie. V prípade tejto knihy sa mi však praktické úlohy nezdali zbytočné. Boli krátke a stručné, no o to viac efektívnejšie.

Ak ste už niekedy držali v rukách knihu od tohto nemeckého autora, uvidíte tu s predchádzajúcim dielom istú formálnu podobnosť. Citáty od známych úspešných osobností, skutočné príbehy demonštrujúce už spomenutú myšlienku, k záveru kapitoly jednoduché zhrnutie. Kniha svojím jednotným spracovaním získava prehľadnosť a čitateľ sa v nej už po niekoľkých stranách ľahko zorientuje.

Aj keď sa k nám Ruediger snažil prehovoriť čo najzrozumiteľnejšie, predpokladám, že tí, čo sa ešte nikdy nezačítali do podobnej knižky, budú mať isté ťažkosti so vstrebaním všetkých informácií a je len na nich, či budú mať chuť sa s nimi spočiatku trochu popasovať. Ak sa kniha dostane do rúk už skúsenejším čitateľom, iste hneď pochopia, že toto „závojové tajomstvo“ nemôžu prelúskať na jeden šup a potom ho bezstarostne položiť na poličku. Kniha obsahuje veľké množstvo informácií, ktoré je potrebné zapracovávať do svojho života postupne. Jedno prečítanie tu teda stačiť nebude a takisto sa pripravte aj na niekoľko minút cvičenia.

„Keď si rozum myslí, že ľúbi, nemusí to znamenať, že je prítomná láska. Keď si rozum myslí, že cíti, nie je vylúčené, že sú to iba jeho pocity. A keď je rozum presvedčený, že pochopil, čo mu niekto objasňuje, znamená to iba toľko, že počul slová a videl rozprávačovu tvár. Rozum je od prírody bádateľ. Sústavne pozoruje okolie, premýšľa o ňom, čosi vyskúša, opäť premýšľa, čosi zmení, pozoruje, premýšľa... V skutočnosti vôbec necíti, ale analyzuje. Dokonca aj pocity.“

Čo vlastne získate tým, že sa odhodláte do knihy ponoriť? Pri cieľavedomom a úspešnom pracovaní na sebe samom uvidíte prvé výsledky v podobe menej komplikovanejšieho života. Rozostrí sa vám zrak, pochopíte veci, ktoré ste doposiaľ nechápali, nebudete musieť prekonávať toľko konfliktov a nájdete vnútorný pokoj. Jednoducho povedané – odhrniete závoj, ktorý vám bránil vnímať krásu života.

• Meno autora: Ruediger Schache
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 200