streda, 09 apríl 2014 18:34

Když se zlé věci stávají dobrým lidem

Prečo sa na niektorých dobrodincov lepí všetko zlo sveta a tí, ktorí nikdy nevyslali do ovzdušia lásku, si užívajú život bez akýchkoľvek bolestných prekážok? Myslím, že ste si aspoň raz položili túto otázku aj vy. Veď občas to tak vyzerá, že si spravodlivosť vzala dovolenku.

Pri otváraní tejto knihy som očakávala, že mi jej stránky ponúknu akúsi teóriu, ktorej budem môcť uveriť. Spočiatku som sa len zoznamovala s autorom, ktorý sám seba predstavil ako trpiaceho človeka – prišiel o svojho ťažko chorého syna. Už od jeho narodenia vedel, že raz bude svedkom Aaronovho odchodu z tohto sveta. Odhodlal sa tak k napísaniu knihy, ktorá by sa mohla stať spásou pre trpiace duše s podobným osudom.

Aspoň na začiatku som dúfala, že autor počas svojich úvah dospeje k nejakému rozumnému a dôveryhodnému záveru. Ale nedočkala som sa. Ako teda vyzeralo jadro knihy? Harold si kládol mnoho otázok, ktorých odpovede nepoznal ani on sám, všetky jeho výklady ostali len v rovine akéhosi polemizovania. Často sa odvolával na biblické texty, niektoré pasáže z nich citoval a potom nám podával svoju interpretáciu. Neveriaci ľudia túto knihu nedočítajú, silno nábožensky založení ju budú vnímať ako zaujímavú, no či sa stotožnia s Haroldovými interpretáciami, to vám už garantovať neviem.

„Myslím, že v tom příběhu je skryto víc než jen tento jednoduchý případ neposlušnosti a trestu. Moje interpretace se možná liší od těch, které jste dosud slyšeli, ale myslím, že dáva smysl a zapadá do biblického kontextu.“

Čoraz častejšie som sa sama seba pýtala, prečo sa niekto rozhodne napísať knihu o téme, v ktorej má sám absolútny zmätok. Takmer každá veta sa začínala slovami, ktorými dával Harold najavo, že aj on v tejto problematike tápa. V knihe som tak prestávala cítiť oporu a už som ani nedúfala, že mi bude ponúknutá teória, ktorá by mi niečo vysvetlila. Najviac ma však prekvapilo, že autor neviedol čitateľov k tomu, aby za obsah svojich životov prijali plnú zodpovednosť. Namiesto toho hľadal neexistujúcich vinníkov, ktorí by všetky nešťastia mohli mať na svedomí.

Ľudia s podobným osudom, aký má Harold, budú nazerať na jeho slová trochu inak než nezainteresovaný človek. Môže ich potešiť, dodať im nádej, no celé tajomstvo úspechu tejto knihy medzi smútiacimi spočíva v tom, že zistia, že nie sú na svete sami. Je to celkom jednoduché. Spomeňte si na moment, kedy sa vám prihodilo niečo zlé. A potom si predstavte tú úľavu, keď ste zistili, že to isté sa prihodilo stovkám, možno tisíckam ďalších ľudí. Nálada sa vám trochu pozdvihla, nie? Keď človek zistí, že sa nebrodí v bahne sám, je mu hneď o čosi lepšie. Tento princíp funguje aj tu.

„Myslím, že zlé věci, které nás v životě potkají, nemají žádný smysl samy o sobě. Nestávají se nám z nějakého dobrého důvodu, pro který bychom je měli chtít přijímat. Ale můžeme jim sami smysl dát. Je na nás, abychom své životní tragédie zbavili nesmyslnosti a dali jim určitý význam. V tom případě bychom si však neměli klásť otázky: ,Proč se mi to stalo? Čím jsem si to zasloužil?´ To jsou nesmyslné otázky, na které neexistuje odpověď. Lepší otázka je: ,Teď když se mi to stalo, co s tím mám dělat?´“

Posledná kapitola mi autorov spisovateľský zámer trochu priblížila, no stále mi neponúkla nijaké vysvetlenie. Zistila som však, že písanie tejto knihy bolo pre Harolda dôležitou terapiou. Dostal zo seba svoje emócie, poriadne všetko rozanalyzoval a bezpochyby mu potom odľahlo. No lepšie by urobil, keby nám svoj cieľ ozrejmil hneď na začiatku. Nevzbudil by v čitateľoch očakávania a ku knihe by pristupovali úplne inak. Každý sa s bolesťou vyrovnávame po svojom a Harold si v tých chvíľach vzal pero a papier. Človek, ktorý s ním nemá súcit, ho však môže obviniť zo zavádzania. Pretože vysvetlenie, prečo sa zlé veci stávajú najmä dobrým ľuďom, tu skutočne nie je. Namiesto toho tu nájdete veľa úvah, interpretácií a zvláštnych obrazov, ktoré sa nie u každého stretnú s pochopením.

• Meno autora: Harold Kushner
  • Počet strán: 143
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011