utorok, 08 apríl 2014 13:50

Návod na šťastný život

Návod na šťastný život? Skutočne nejaký existuje? Naozaj stačí nasledovať pár rád a odstránia sa všetky komplikácie? Príručiek, ktoré takéto niečo sľubujú, je mnoho. No s akým zámerom sú písané? Chcú nám ich autori pomôcť alebo iba vyťažiť peniaze z ľudskej beznádeje a nespokojnosti?

Joe Vitale je môj najobľúbenejší autor, ktorý sa venuje literatúre rozvoja osobnosti. Možno ho poznáte i vy, je to ten sympatický a usmiaty pán, ktorého ste mohli stretnúť vo filme Tajomstvo. Svoj život zasvätil marketingu a v Amerike je uznávaným marketingovým guru. Nie vždy sa však mohol pochváliť svojím úspechom. Kedysi bol bezdomovcom, čo znamená, že musel podniknúť isté kroky... Veď úspech by neprišiel sám, ak by ostal stáť na mieste. Ako sa dokázal z nuly vypracovať na svetoznámeho človeka, experta v oblasti podnikania a autora knižných bestsellerov? Akými myšlienkami začal zamestnávať svoju myseľ?

Návod na šťastný život je súhrnom myšlienok, ktoré bezpochyby dokázali Joa vytrhnúť z biedy. Niektoré pasáže napísal on sám, no väčšinou si prizval na pomoc svojich kolegov alebo známe a úspešné osobnosti. Vznikla tak príručka obsahujúca mnoho rád. Možno sa pýtate, čím je táto kniha výnimočná. Veď motivačnej literatúry je dnes knižný trh doslova presýtený. Táto sa však niečím predsa len líši. Nenájdete tu iba ťažkú filozofiu a večné polemizovanie o zákone príťažlivosti či emočných frekvenciách. Oveľa viac je tu úplne „prízemných“ rád, ktoré dokážu váš život posunúť k lepšiemu hneď v tomto momente. Nájdete tu teda extrémne rýchle „pozdvihovače“ nálady, ale aj tvrdenia, ktoré keď budete istý čas vo veľkej viere nasledovať, výsledok sa dostaví.

„Toto je ďalšie stratené tajomstvo. Čím väčší neporiadok je vo vašej izbe, tým väčší neporiadok bude aj vo vašej hlave. Upracte si šatník. Upracte si garáž. Upracte si kanceláriu. Upracte si svoje priestory. Energia sa pohybuje, keď jej nič neprekáža. A zbytočné množstvo harabúrd prekáža.“

V knihe nájdete osem kapitol, pričom každá z nich sa dotýka inej oblasti života. Aký máte vzťah sám k sebe? Ako vnímate ostatných? A čo životné ciele? Máte nejaké? Veríte im, viete, že ich raz dosiahnete? Myslíte si, že máte čo svetu ponúknuť? Aký máte postoj k budúcnosti? Bojíte sa jej, alebo ju s otvorenou náručou vítate?

„Áno, život môže byť ťažký. Ale môže byť aj ľahký. Hlavný rozdiel je v tom, ako sa na vec dívate. Pokiaľ vám pripadá ťažké bežať maratón, nepobeží sa vám ľahko. Ale ak bežíte radi a maratón považujete za osobnú výzvu, ktorú vítate, tak sa vám pobeží ľahko. Áno, budete sa pritom síce potiť, budete so sebou bojovať a funieť, ale bude vás to baviť. A tak je to aj so všetkým ostatným – voľba je na vás.“

Kniha nie je odsúdená na jedno prečítanie. Má potenciál stať sa vaším dlhoročným priateľom. Vo chvíľke voľna si ju môžete otvoriť na ktorejkoľvek strane a začítať sa do vety, ktorá vám ako prvá padne do očí. Návod na šťastný život vám tak bude pripomínať, že život je fajn vec, len k nemu treba zaujať správne a férové stanovisko.

Napriek všetkým pozitívnym afirmáciám, ktorá tento návod obsahuje, je stále iba knihou. Čo tým presne myslím? Na knihách je zvláštne to, že sa niekomu páčia a inému nie. Niekto sa v nej nájde, iný by v nej mohol blúdiť aj celý život, no nikdy by tam svoj odraz neuvidel. Takisto je to aj tu. Niekomu Vitalove slová prehovoria z duše a do duše, no nájdu sa aj takí, ktorí sa nikdy nezaoberali otázkami, na ktoré v knihe nájdeme odpoveď. Objektívne hodnotenie ale znie nasledovne: Návod na šťastný život je trošku nadpriemernou knihou v oblasti motivačnej literatúry. Nie je sivou myškou, no ani žiarivou princeznou. Dokáže však do duše zasiať semienko nádeje, aj dať pár odporúčaní, ktoré vám pomôžu kráčať tou správnou cestou. Je ľahká, je nenáročná, dokáže potešiť smutných, dá nádej beznádejným, pochváli šťastných, poradí podnikateľom a strateným ukáže smer.

• Meno autora: Joe Vitale
  • Počet strán: 184
  • Dátum vydania: piatok, 01 január 2010