nedeľa, 05 január 2014 17:54

Pútnik z Compostely (Mágov denník)

"Všetko je vpísané vo zvukoch. Minulosť, prítomnosť i budúcnosť každého človeka. Človek, ktorý nevie načúvať, nemôže prijímať rady, ktoré nám život dáva v každom okamihu. Len ten, kto načúva zvukom prítomnosti, sa môže správne rozhodnúť...“

Dávno pred napísaním svetoznámeho románu Alchymista; v časoch, keď svet nepoznal žiadnu Veroniku, rieku Rio Piedra ba ani portobellskú čarodejnicu, sa jeden neobyčajný Brazílčan podujal na ešte neobyčajnejšiu púť. Cieľom zvláštnej cesty tohto neznámeho muža bolo legendami opradené pútnické mesto Santiago de Compostela na západe Španielska, známe ako miesto posledného odpočinku svätého Jakuba. V tomto veľkom dobrodružstve do neznáma ho poháňal jeho dovtedy nesplnený sen: obrovská túžba stať sa spisovateľom, ktorý sa zapíše do sŕdc všetkých knihomoľov. Keby len tušil, že toto hľadanie dávnej múdrosti navždy zmení jeho život...

"Ľudia prídu vždy v pravý čas na pravé miesto. Tam, kde ich očakávajú."

Spomínaným spisovateľom samozrejme nie je nik iný než Paulo Coelho. Dnes, o dvadsaťpäť rokov neskôr, sa okrem prívlastku mág slova môže popýšiť viac ako 100 miliónmi predanými výtlačkami kníh, ktoré sú preložené do 73 jazykov a predávané v 168 krajinách. O spisovateľskom talente tohto brazílskeho umelca viac nik nepochybuje a nadšení čitatelia mu vďaka jeho písaniu verne ležia pri nohách. Príbeh jeho života je dokonalou ukážkou známej pravdy „ak chceš zmeniť svet, musíš najprv zmeniť seba“.

"Prešiel som mnoho kilometrov, aby som napokon objavil to, čo som dávno vedel, čo vie každý z nás, ale čo len veľmi ťažko prijímame. Vari pre človeka existuje niečo ťažšie ako zistenie, že môže dosiahnuť Moc? Bolesť, ktorú teraz cítim v hrudi, a vzlyky, ktorých sa bojí tento baránok, sprevádzajú človeka od jeho zrodu. Iba málokto je schopný prijať výzvu vlastného víťazstva: väčšina ľudí sa vzdá svojich snov vo chvíli, keď sa ich sny stanú možnými. Odmietajú bojovať Dobrý boj, lebo nevedia, čo si majú počať s vlastným šťastím, lebo sa dali príliš spútať vecami tohto sveta. Presne tak ako ja som chcel nájsť svoj meč a nevedel som, na čo mi bude.“

Nič však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Coelha na jeho putovaní čaká mnoho ťažkých skúšok a náročných otázok, na ktoré musí s pomocou svojho tajomného sprievodcu Petrusa nájsť odpoveď. V životnom príbehu každého jedného z nás je koniec koncov čosi nepochopiteľné, čo nemá logické odôvodnenie... O tajomnej zmene, ktorá poznačila Coelhovo spisovateľské umenie a navždy zmenila autorov spôsob videnia sveta, sa dočítate práve v Pútnikovi z Compostely.

"A tak sa stáva, že tento krehký tvor sa sám pred sebou snaží nemyslieť na nevyvrátiteľnú istotu o Smrti. Nevidí, že práve ona ho motivuje robiť tie najlepšie veci v živote. Má strach z kroku do temnoty, obáva sa neznáma. Jediný spôsob, ako poraziť tento strach, je zabudnúť na to, že jeho dni sú zrátané. Nechápe, že keby mal stále na pamäti smrť, bol by oveľa odvážnejší, vo svojich každodenných zápasoch by dokázal zájsť oveľa ďalej, lebo by si uvedomoval, že nemá čo stratiť, pretože Smrti neunikne tak či tak..."

Coelhov prvý bestseller je teda nielen záznamom udalostí magickej púte, ale aj osobnou autorovou výpoveďou. Príbeh plný lekcií a ponaučení doslova priťahuje všetkých ľudí hľadajúcich vlastnú životnú cestu, pretože im citlivo pomáha porozumieť svetu. Ak teda nemôžete podobnú púť absolvovať sami, dôverujte životu a vyberte sa na cestu s Coelhom, pretože ako vraví sám autor, "Boh vybral tie najbláznivejšie veci na svete, aby zahanbil mudrcov, a vybral slabé veci sveta, aby pokoril silných.“

• Meno autora: Paulo Coelho
  • Národnosť: brazílska
  • Počet strán: 224