piatok, 29 november 2013 23:47

Démon a slečna Prymová

Mestečko Viscos je presne také, ako všetky ostatné malé mestá so svojimi pravidlami a tradíciami. Až kým tento pokoj nenaruší cudzinec, ktorého sem privádza snaha zistiť odpoveď na otázku: Sú ľudia vo svojej podstate dobrí alebo zlí?

Spomínaný Viscos je jedným z miest, akých existujú akiste stovky. Možno práve v takom žijete aj vy. Riadi sa zastaralými pravidlami, verejnú mienku tu utvára predovšetkým starosta so svojou manželkou, majiteľka hotela a kňaz. Ináč sú si všetci rovní a história mesta prezrádza, že ide o slušných poctivých obyvateľov. Do tohto zdanlivo harmonického mestečka však prichádza tajomný cudzinec so svojím zákerným plánom.

Viscos je jedným z miest, akých existujú akiste stovky. Možno práve v takom žijete aj vy.

Ako svojho spojenca alebo možno najväčšiu obeť si zvolí slečnu Chantal Prymovú - najmladšiu obyvateľku Viscosu, sirotu, ktorá tajne sníva o tom, že toto mesto navždy opustí. Cudzinec jej v tom dokáže pomôcť - stačí, keď sa postaví na jeho stranu a prednesie mestu plán človeka, ktorý si hovorí Carlos. Ak do týždňa jeden človek zomrie, dostane mesto toľko peňazí, že jeho obyvatelia budú môcť žiť do konca života v blahobyte.

„Uvedomila si, že na uskutočnenie snov bránia ľuďom dve veci: buď si predstavujú, že sú nemožné, alebo naopak, keď pri náhlom otočení kolesa osudu úplne nečakane zistia, že sa zmenili na čosi možné. A práve v tej chvíli sa objaví strach z cesty, o ktorej sa nevie, kam povedie, zo života, ktorý pred človeka stavia doposiaľ neznáme výzvy, z možnosti, že veci, na ktoré sme si zvykli, navždy zmiznú. Ľudia chcú všetko zmeniť, ale zároveň si prajú, aby všetko zostalo rovnaké.“

Autor nastavuje zrkadlo nášmu sebectvu a (ne)schopnosti odolať pokušeniu.

Paulo Coelho prostredníctvom cudzinca načŕta otázku, či je ľudstvo dobré alebo zlé. Ten si nepripúšťa, že to ako sa rozhodne jedno malé bezvýznamné mesto, nemusí vypovedať o tom, akí sú ľudia vo všeobecnosti. A ani to, že odpoveď, ktorú mu dajú nemusí byť liekom na stratu, ktorá ho zasiahla. A tak si na 176 stranách môžete prečítať príbeh o tom, čo sú ľudia schopní spraviť kvôli vidine peňazí a ako si svoje myšlienky i správanie dokážu ľahko sami obhájiť. Autor nastavuje zrkadlo nášmu sebectvu a (ne)schopnosti odolať pokušeniu.

„Zaujímavý popis večného zatratenia našiel v jednej arabskej knihe: písalo sa v nej, že akonáhle duša opustí telo, musí kráčať po moste tenkom ako ostrie dýky, pričom vpravo je raj a vľavo séria kruhov, ktoré vedú do temnôt vnútri zeme. Skôr než niekto na ten most vkročí, vezme do pravej ruky svoje cnosti a do ľavej svoje hriechy - nevyváženosť tak spôsobí, že spadne na tú stranu, kam vzhľadom na svoje činy patrí.“

V knihe sú časté náboženské odkazy a aj keď možno nepatríte k ľuďom, ktorých táto tematika až tak zaujíma, skúste jej dať šancu. Problém, ktorý sa tiahne celým dejom, a síce či je ľudstvo dobré alebo zlé, predsa nie je len vecou náboženstva.

Román Démon a slečna Prymová je zakončením trilógie s názvom „A dňa siedmeho...“, ku ktorej patria dve predchádzajúce Coelhove knihy: Na brehu Rio Pedra som si sadla a plakala a Veronika sa rozhodla zomrieť. Všetky tri knihy hovoria o jedinom týždni v živote obyčajných ľudí, ktorí sa náhle ocitnú tvárou v tvár láske, smrti a moci. Ako hovorí sám autor:

Keď to najmenej čakáme, život sa na nás obráti s výzvou, aby vyskúšal našu odvahu a vôľu k zmene.

„Keď to najmenej čakáme, život sa na nás obráti s výzvou, aby vyskúšal našu odvahu a vôľu k zmene: v tom okamžiku nám nie je nič platné predstierať, že sa nič nedeje alebo sa vyhovárať, že ešte nie sme pripravení. Výzva nepočká. Život sa neobzerá späť. Týždeň je viac než dostatočná doba k tomu, aby sme sa vedeli rozhodnúť, či svoj osud prijímame alebo nie.“

PAULO COELHO

• Meno autora: Paulo Coelho
  • Národnosť: brazílska