štvrtok, 09 január 2020 19:20

Hygge

V čom spočíva skutočné šťastie? Dá sa vôbec nájsť v tomto svete plnom stresu a chaosu, v ktorom sa každý niekam ponáhľa? Dáni to očividne vedia a s princípom svojho šťastia sa radi podelia. Každý si predsa zaslúži prežiť život s úsmevom na perách a dobrým pocitom v srdci.

Hygge – dánske šťastie ukryté v maličkostiach každodenného života. Presne tieto slová nájdete hneď na obálke knihy. Upúta vás to, aby ste si ju prečítali? Hlavná podstata knihy je síce vyjadrená už v týchto slovách, ale je dobré si to lepšie rozobrať. Autorka knihy ponúka široký náhľad na celkovú existenciu slova hygge. Od jeho histórie a vzniku po dnešné používanie nám objasní, čo to vlastne znamená. Hygge je o pocitoch. Samozrejme, o dobrých pocitoch. Otázkou je, ako sa k nim dopracovať. A presne na toto kniha odpovedá. Ponúka mnoho tipov, ako zažiť niečo hyggelig. Autorka Marrie ukazuje, aká je dôležitá blízkosť ľudí v našom živote a že vzťahy sú gro nášho šťastia. Kniha prichádza s mnohými praktickými radami do života. Napríklad ako si navodiť doma atmosféru hygge, ako zariadiť jednotlivé izby, ale ponúka aj mnoho receptov na chutné jedlá, ako sú lievance, žemličky či letné limonády. Lebo maškrtenie urobí radosť každému. Dostanete sa k nápadom, čo robiť v jednotlivých ročných obdobiach, ako si obveseliť dni alebo ako sa zabaviť s rodinou a tráviť s jej členmi viac času.

Hygge je o pocitoch.

„Hygge by sme mohli charakterizovať pojmami ako pokoj, intimita, introvertnosť a rovnosť. Tento opis zodpovedá obrazu, ktorý máme o sebe ako o národe – malá mierumilovná a bezpečná krajina, kde sú si všetci rovní.“

Málo textu, veľa obrázkov. Takto by sa dalo v krátkosti charakterizovať toto dielo. Prečítate ho jedným dychom za veľmi krátky čas a to práve kvôli absencii väčšieho množstva textu. Nevravím, že je to v tomto prípade zlé. Skôr by som povedala, že tejto téme dané množstvo slov aj sedí. Nemyslite si však, že sa nič nedozviete. To nie, až tak málinko ho nie je, ale oproti veľkosti samotnej knihy...

Málo textu, veľa obrázkov.

Mnoho obrázkov – áno, táto kniha sa zakladá skôr na grafických prvkoch, ako na samotnom obsahu. Každá dvojstrana ponúka minimálne jeden obrázok, ktorý dotvára celkový efekt toho napísaného. Obrázky by mali poskytnúť už pri čítaní pohodový dojem. Veľa z nich je naozaj krásnych a esteticky pôvabných, ale... pre mňa je tu jedno veľké ale. A tým je často dosť zlá kvalita obrázkov. Viem, že poväčšine majú odrážať pokojnú atmosféru domova, ale predsa do takejto knihy, ktorá, ako sa zdá, chcela byť graficky veľmi pútavá, by mali ísť naozaj fotky spĺňajúce kvalitatívne požiadavky.

„Kvalitné vzťahy sú nevyhnutné pre naše mentálne zdravie a šťastie. Hygge ide ruka v ruke s blízkosťou a pomáha nám prežiť kvalitné okamihy s blízkymi. Keď sa pri druhých cítime v bezpečí a pohodlne, hygge je uvoľnené a autentické. Niektorí ľudia majú výnimočný talent na hygge a dokážu pomôcť iným cítiť sa rovnako bezprostredne.“

Pri grafickej stránke ešte trochu pobudneme, pretože tak ako vás zovňajšok ohromí, tak vás môže vnútro sklamať. Nie je to tak, že by ma vyslovene sklamalo. Nápad na celý dizajn je naozaj skvelý, ale niektoré prvky naozaj nechápem.

Nejednotné zalomenie textu. Vo väčšine kníh sa stretneme so zalomením do bloku, tak je to aj v tejto knihe, ale nie na všetkých stranách. Úplne to pôsobí, že niektoré časti textu zostali zabudnuté a nikto sa neobťažoval to napokon opraviť. Snažila som sa v tom nájsť naozaj hlbší význam, ale na nič prevratné som neprišla.

Zovňajšok ohromí, vnútro môže sklamať.

Ďalšia vec je plno prázdneho bieleho miesta na stranách. Áno, chápem, že asi v tom bola myšlienka vyjadriť minimalizmus, ktorý je s hygge spojený, ale toto je dosť plytvanie. Urobiť veľký formát knihy (teda väčší než klasický) a potom použiť miniatúrne a nie najlepšie čitateľné písmo, kvôli čomu zostanú poloprázdne strany, mi prišlo ako krok vedľa. Myšlienka na dizajn super, ale jej stvárnenie už naozaj nie. A to by úplne postačovalo zväčšiť písmo.

V hodnotení tejto knihy som trochu nerozhodná. Mne samotnej už jej kúpa urobila nesmiernu radosť, asi pre jej vonkajšiu krásu (áno, viem, aké povrchné :D). Dielo zároveň nesie skvelý odkaz, ktorý môžu mnohí zužitkovať. Len tá grafika... To je kameň úrazu. Ale tým, ktorým takéto veci neprekážajú a chcú zistiť, v čom spočíva šťastie Dánov, tak nech neváhajú a pustia sa do čítania.

• Meno autora: Marie Tourell Søderberg
  • Národnosť: dánska
  • Knihu vydalo: LUKA