piatok, 25 október 2019 17:32

Posolstvo od protinožcov

Predstavte si, že sa prechádzate bosý po púšti a neviete, čo bude pred vami. Iba tušíte, čo všetko ste zanechali za sebou. Všetko alebo nič.

Príbeh doktorky, ktorá prežila štvormesačnú púť so „skutočnými ľuďmi“. Bola nimi povolaná a vôbec netušila, čo sa bude diať. Celá cesta jej však otvorila oči. Našla nové rozmery a aborigéni jej ukázali svoj svet. Aborigéni sú prví žijúci pôvodní obyvatelia Austrálie, vystavení diskriminácii nášho ľudu. Jedinou pôdou pre ich život je bezcenná piesočná púšť, ktorá pozostáva z masívnych útesov, porasteným krovím. Tú musia zdieľať s turistami, pretože je zároveň národným parkom. Napriek všetkému vedia v nej žiť, nepoznajú civilizačné ochorenia, chránia prostredie a majú dar jednoduchosti.

Kam idú moje kroky, tam je môj cieľ.

Môj pocit z knihy je pozitívny. Autorka píše tak pútavo, že máte pocit, ako by ste stáli celý čas vedľa nej. Sprevádza nás spôsobom života „skutočných ľudí“, ich zvykmi a spôsobom liečby. Ako doktorka nám vysvetľuje, prečo ich sluch a zrak a celkovo zdravotný stav je oveľa lepší ako ten náš, na základe ich stravovania a životného štýlu. Aj keď sa mi z ich niektorých praktík dvíhal žalúdok, ona to vysvetlila tak, že mi to prišlo ako samozrejmé. Napr. vedeli spracovať ulovenú zver tak, aby nezostali žiadne zvyšky. Svoj zážitok z divočiny prezentovala nielen z pohľadu pozorovateľa, ale aj z osobných pocitov pri zažívaní jednotlivých etáp putovania. O to viac vieme aj my, čitatelia, precítiť a pochopiť ich zmýšľanie.

„Existujú len veci, ktorým ľudia nerozumejú. Ty si o púštnych muchách myslíš, že sú to zlé, pekelné bytosti, a tak pre teba také sú, ale je to len preto, že ti chýba pochopenie a múdrosť. V skutočnosti sú to potrebné a prospešné stvorenia. Keď ti vlezú do uší, vyčistia z nich maz a piesok. Ktorý sa do nich dostane každú noc...“

Potešenie zo života.

Dotýka sa aj otázok kanibalizmu a náboženstva. Páčilo sa mi, že ich ponímanie nie je v rozpore s naším náboženstvom. Porovnanie kanibalizmu s vojnami v našom svete ma dostalo. Nieže by som ho schvaľovala, ale tak rozumné vysvetlenia som nečakala. Aj tak súčasní „skutoční ľudia“ už od takéhoto konzumu upustili. Celkovo musím súhlasiť s autorkou, oni, primitívny národ (ako sú klasifikovaní nami), sú ďaleko popredu v ponímaní života, v liečbe atď.

„Ľudstvo blúdi a bojuje o prežitie a na austrálskom kontinente sa pritom tá najsofistikovanejšie zdravotnícka technika používa na miestach vzdialených len pár tisíc kilometrov od miest, kde sa používajú starobylé praktiky, ktoré zachraňujú život už odnepamäti…“

Myslím, že táto kniha predčí aj rôzne motivačné knihy, ktoré nám pomáhajú zdolávať stres, depresie atď. Ich pohľad do všedného života a radosť z jednoduchostí ma získal. Už len ponímanie hier – niet porazených a víťazov, všetci sa hrajú iba pre čistú zábavu.

„Večery v spoločnosti domorodých ľudí mi spôsobovali skutočné potešenia. Rozprávali príbehy, spievali, tancovali, hrali hry a viedli srdečné rozhovory. Bolo to ozajstné zdieľanie. Počas prípravy jedla vždy prebiehala nejaká aktivita. Veľa masírovali a treli si vzájomné ramená, chrbát a hlavu.“

Celá cesta jej otvorila oči..

Knihe niet čo vytknúť, ani to nie je možne, keďže je to skutočný príbeh ženy. Koľko detailov si nechala iba pre seba, nevieme. Niektoré opisy možno nebudú vhodné pre slabšie žalúdky, poprípade sa môže stať, že budete čítať pri jedení a prestane vám jedlo chutiť rovnako ako mne.

Avšak niekde som sa dočítala, že je to fiktívny príbeh autorky, ktorá iba skúmala život aborigénov a prednášala o ich spôsobe života. Nechám už na vás, čomu uveríte. Ja však príbehu verím, ako aj autorke, ktorá hneď v úvode píše: „túto knihu som napísala podľa skutočnosti a inšpirovala ma reálna skúsenosť.“ Nech je ako je, jej lekcie do života opísané v tejto knihe sa dobre čítajú. Kritikom nepovedia nič, pozornému čitateľovi ponúknu odpovede na mnohé otázky a zanechajú niečo pekné v ich srdci.

• Meno autora: Marlo Morgan
  • Národnosť: Americká
  • Knihu vydalo: Eastone Books