streda, 07 november 2018 15:38

Umenie sebapoznania

Ak chceme v živote dosiahnuť harmóniu, šťastie, získať bezpodmienečnú lásku, alebo vychovať samostatné a duševne zdravé deti, nepôjde to skôr, než spoznáme človeka, s ktorým trávime najviac času. Seba samého.

Kto nepozná seba samého, je ako lístok vo vetre, na ktorý má vplyv aj ten najjemnejší vánok. Túto múdrosť zvečnil na papieri don Miguel Ruiz Jr., no v skutočnosti pochádza od jeho predkov, Toltékov z kmeňa Rytieri orla. Je nagual, čo znamená, že je toltéckym majstrom sebapoznania (a podľa lichotivých anotácií je presne tou studnicou múdrosti, ktorú na ceste k sebe samému potrebujete).

Predstavuje sen planéty, ktorý je v skutočnosti nočnou morou a našu schopnosť prebudiť sa z neho.

Toltécke učenie očarilo celý svet prostredníctvom konceptu „štyroch dohôd“ a ak ste o nich už čítali, v tejto knihe nenájdete veľa nových myšlienok. Na jednej strane autor pripomína dôležité fakty, na druhej to môžete vnímať ako zbytočné opakovanie už povedaného. V tomto dielku nám predstavuje sen planéty, ktorý je v skutočnosti nočnou morou a našu schopnosť prebudiť sa z neho. Povzbudzuje nás, aby sme začali budovať život podľa svojich vlastných predstáv a pravidiel, aby sme nepodľahli tomu, čo je pokladané za normálne, módne a správne.

„Parazit pôsobí zvnútra, silu však čerpá z pozorovania a zachytávania negatívneho vonkajšieho rozprávania v sne planéty. Negatívne vonkajšie rozprávanie môžete počuť v každom rozhovore, ktorý sa vám snaží nanútiť podmienečnú lásku. Váš parazit dostane dávku energie zakaždým, keď si vás druhí chcú silou slova podmaniť alebo zneistiť. Nečakaný účinok môže mať aj mimovoľná poznámka vyslovená správnym (v tomto prípade nesprávnym) tónom.“

Chýba tu však „zatiahnutie na hlbinu“, ponorenie sa do ľudskej psychiky.

Kniha je členená na tri časti. V úvode sa venuje toltéckej tradícii a vysvetľuje, ako minulé udalosti a činy tvorili našu súčasnú realitu. V jadre ponúka nástroje na objavovanie seba samého, praktické úlohy a cvičenia. Napokon načrtáva nový smer a cieľ života jeho čitateľov. Takto opisuje členenie knihy jej vydavateľ, no v polovici čítania vám bude jasné, že úvodné chválospevy boli „trochu“ prehnané. Staré toltécke učenie o „umení života“ je inšpiratívne a mnohým ľuďom skutočne zmenilo pohľad na svet. Aj tu je však potrebné uvedomiť si, kedy si treba povedať dosť, z tejto témy už viac peňazí nevyžmýkam, pretože neprinášam nič nové.

„Ak máte v zozname niekoho, komu jednoducho nedokážete len tak odpustiť, pred spaním si vždy zopakujte túto modlitbu, doplňte do nej jeho meno: Modlím sa, aby ________ dosiahol v živote všetko, po čom túži, vrátane zážitku bezpodmienečnej lásky, pokoja a šťastia.“

Odhliadnuc od niekoľkých dobrých rád do života, táto kniha nemá náročnému čitateľovi čo ponúknuť. Ak si ju budete čítať pred spaním, po malých kúskoch a na konci dňa, kedy ste už vyčerpaní, môže sa vám páčiť. Ale ak patríte medzi ľudí, ktorí si v knihách zvýrazňujú hodnotné myšlienky a berú ich ako študijný materiál (hlavne ak ide o knihy o sebarozvoji) po tejto rozhodne nesiahajte. Pár zaujímavých myšlienok sa topí v patetickom vyjadrovaní autora, v hyperbolách a jazyku inšpirovanom predminulým storočím. Autor čitateľov veľmi podceňuje a predpokladá, že ak bude to isté dookola opakovať v košatých vetách, ktoré vyznievajú zbytočne komplikovane, bude pôsobiť fundovane.

„Sme čistá láska, čisté svetlo, tým sme naozaj.“

V mori slovnej vaty preliatej omáčkou z pátosu musia hľadať jednoduché myšlienky, ktoré by mohli nájsť aj v hociktorom magazíne pre ženy.

Mnohých čitateľov určite odradí, že v mori slovnej vaty preliatej omáčkou z pátosu musia hľadať jednoduché myšlienky, ktoré by mohli nájsť aj v hociktorom magazíne pre ženy alebo v animovaných rozprávkach pre deti či rodinných filmoch. Pomerne krátke kapitoly prečítate veľmi rýchlo, ale v jednej jedinej dokáže Miguel Ruiz Jr. aj trikrát zopakovať, že neskôr v knihe (ktorá je sama o sebe útla) alebo na nasledujúcich stranách, sa dozviete niečo nedefinované, prekvapivé a podstatné. Veľké životné odhalenie však neprichádza a hoci chce takto tvoriť napätie a nalákať čitateľa k rýchlejšiemu prevracaniu strán, v skutočnosti veľmi rýchlo počas čítania stratíte trpezlivosť.

Kniha Umenie sebapoznania sa tvári ako zásadné dielo, ktoré by mal prečítať hádam každý dospelý človek. Chýba tu však „zatiahnutie na hlbinu“, ponorenie sa do ľudskej psychiky. Namiesto toho svieti na každej druhej strane jedno z hesiel: samota je liek, v interakcii s inými ľuďmi a v aktivite rastieme, ži v prítomnosti, odpútaj sa od svojich očakávaní, či staré známe nenechaj sa ovplyvniť názormi a vyjadreniami iných ľudí. Každý z nás potrebuje raz za čas počuť povzbudenie, aby sme „nesnívali sen planéty, ale svoj osobný sen“ a aby sme zabudli na trendy a viac sa riadili vlastným rozumom a pocitmi. Preto ak od knihy o sebapoznaní nečakáte viac, ako priateľské potľapkanie po pleci, Umenie sebapoznania sa stane príjemným spoločníkom. V prípade, že vás zaujíma psychologický pohľad na vec podaný jasným jazykom, vyberte si radšej inú knihu.

• Meno autora: Don Miguel Ruiz Jr.
  • Národnosť: mexická
  • Počet strán: 176