Chyba
  • JUser: :_load: Nemôžem načítať užívateľa s ID: 581
  • Go to Perfect Ajax Popup Contact Form configuration panel and correct your site errors.

piatok, 04 október 2013 06:21

Kraď jako umělec

Malá knižka, veľké slová, ťažké zamyslenie. Austin Kleon sa rozhodol prehovoriť do duše všetkým kreatívnym jedincom, ktorí hľadajú svoju cestu. Prezradil desať vecí, ktoré ešte nikto nikdy o kreativite nepovedal, prezradil desať vecí, ktoré zbúrajú väzenie vystavané z myšlienok na neúspech či na zbytočnú námahu a porazia tú nežnú pomalú dámu, ktorá ničí životy: lenivosť.

Na prvý pohľad som ani (ne)tušila, aký poklad sa mi dostal do rúk. Malá šikovná knižka s bohatou grafikou, prehľadnými ilustráciami, vtipom a radami, ktoré zaručene dokopú lenivých umelcov k činom. Austin Kleon prichádza s návodom a postupom, ako konečne niečo začať robiť. A ja ako lenivý spisovateľ (občas zúfalo a tragicky pesimistický spisovateľ bez perspektívy) som si všetky jeho slová vzala k srdcu. Avšak, keď mám niečo milovať, musím to najskôr nenávidieť. A podobne to bolo s prvými stránkami tohto knižného manuálu „for creativity".

Svojský autor začal výrokom od Pabla Picassa, že umenie je krádež. Následne to zabil titulkom: Nič nie je originálne. Moje „writerské“ srdce spustilo rev: „Nieeeeeeeee! Čo tým myslí, že neexistuje originál? Prečo mi berie nádeje, že nikdy nič prevratné nenapíšem? To mám akože odkukávať?"

„Zaobstarajte si zlodejské vrece. Myslím tým presne to, čo hádaš – zložku na veci, ktoré ukradneš ostatným. Môže byť digitálna alebo papierová, na forme totiž nezáleží. Hlavne, keď to funguje... Vidíš niečo, čo stojí za krádež? Šup s tým do vreca. Potrebuješ trochu inšpirácie? Stačí vrece otvoriť...“

No musím sa priznať, že som začala ohŕňať nosom, ale čítala som ďalej. Postupne autor odhaľuje, že nehovorí o kradnutí ako takom, alebo o plagiátorstve, ale o súkromnom nácviku, o nasávaní inšpirácie a štúdiu, ktoré môže vašu prácu iba obohatiť. Autor odporúča sadnúť si na riť a začať tvoriť. Donútiť sa konečne písať, maľovať, hrať... Nie o tom, čo pozná, ale o tom, čo má rád.

„Opýtaj sa ľudí, ktorí robia skutočne kreatívnu prácu a povedia ti pravdu: nemajú ani potuchy, kde sa tie dobré veci berú. Napriek tomu si vyhrnú rukávy a pustia sa do diela. Každý deň.“

Čítala som čoraz s väčším nadšením. Stránky šušťali, len to tak lietalo a ja som hltala každé slovo, každý citát. Hľadáme vo svete návody, návody ako žiť, ako sa zamilovať, ako písať knihy, ako tvoriť, ako... Chceme, aby nám to niekto povedal, pretože náš vlastný hlas často mlčí, alebo len ticho šepká. Chceme tvoriť. Chceme, aby nám niekto pomohol, pretože nevieme, kde začať, nevieme ako na to, či ono. V skutočnosti sme vo väčšine prípadov ovládaní lenivosťou a predčasným vzdávaním sa.

Pochopila som pravý význam slova motivačná literatúra, pretože táto kniha vás priam dokope k činom. Vypnete počítač, kúpite zápisník, vyleziete von a začnete vnímať umenie žiť. Prenesiete ho do vlastných diel presne tak, ako vám poradil Austin. Chalan vie, o čom hovorí a jeho výtvor by som zaradila do povinnej literatúry pre všetkých, ktorí sa jedného dňa chcú živiť svojím tvorivým koníčkom.

„Práca na veľkom diele či budovanie celej kariéry je dlhý príbeh o pomalom prikladaní tehličky k tehle. Jedna napísaná stránka denne nevyzerá ako bohvieaký výkon, ale za 365 dní to už vyzerá na román.“

Skutočne pozoruhodné dielo na odblokovanie kreativity, návod ako natankovať šťavu a konečne naštartovať niečo, čo sa možno stane absolútnym zmyslom vášho života. A nie je určená iba umelcom, ale snáď každému kto práve stagnuje alebo stratil smer.

Dávno mi nikto tak dobre neporadil. Dávno mi nikto tak jednoducho neporadil. Austin Kleon svojou knižkou možno zobudil tisícky umelcov, ktorí konečne začali vrhať svoje výtvory do sveta, možno zmenil stovky životov. Možno zmenil aj ten môj, len či to bolo skutočne z jeho hlavy... Alebo zakutral vo svojom zlodejskom vreci? Je mi to jedno. Ak zakutral, dobre zakutral!

• Meno autora: Austin Kleon
  • Knihu vydalo: Jan Melvil Publishing
  • Počet strán: 148