nedeľa, 30 október 2016 08:03

Nesmrtelnost

Keď už sme raz na svete, asi by to nemala byť len taká bezduchá existencia. Keď už sme tu, mala by po nás ostať nejaká stopa. Myšlienka, dielo, skutok. Lebo nik z nás nie je nesmrteľný. Aspoň nie vo fyzickej forme.

Ktovie, či existuje niečo, čo nás presahuje. Čo je viac ako my. Niekto tomu hovorí Boh, iný príroda, niekto možno mimozemšťania alebo aj stvoriteľov počítač. Sme reálni? Alebo sme len fikciou v hlavách niekoho iného? Ak spím a sníva sa mi o niekom, znamená to, že aj jemu sa sníva o mne? Stvorím si postavu, dám jej charakteristické gesto a ona odrazu ožije. Som živší ja ako stvoriteľ alebo ona ako stvorenie?

„Po jeho smrti se opravdu rozhostilo ticho a to ticho bylo v její duši a bylo krásné; řeknu to ještě jednou: bylo to ticho mlčících ptáků ve vrcholcích stromů.“

Sme reálni? Alebo sme len fikciou v hlavách niekoho iného?

Kniha Milana Kunderu Nesmrtelnost na žiadnu z týchto otázok neodpovie. Naopak, prinesie ďalšie. Ale ponúkne aj zamyslenie sa nad krásou, naplnením a bohatstvom samoty. Kniha rozdelená na šesť dielov má vždy v centre diania kohosi iného. Každý diel má svoju vlastnú dynamiku a tempo rozprávania. Skutočné sa mieša s neskutočným tak neskutočne, že napokon netušíte, čo je skutočné. Goethe a Napoleon ako historické postavy alebo Goethe a jeho obdivovateľka Bettina, ktorá sa do slávneho autora zamiluje, pretože je racionálne rozhodnutá zamilovať sa do neho?

Ale pozor. Ide o Agnes. Agnes má síce manžela Paula a má aj dcéru Brigitu, no o nich vlastne vôbec nejde. Nie sú podstatní. Dôležitá je iba ona, jej prežívanie, jej duša. Aj keď vlastne... ani to nie, veď Agnes je len fiktívnou predstavou rozprávača píšuceho román. Čo na tom, že sa stáva reálnejšia než ktokoľvek skutočný v jeho živote...

Všetko sa začína ako myšlienka spisovateľa.

„Agnes se dívala se závistí na staré muže; zdálo se jí, že stárnou jinak: tělo jejího otce se zvolna měnilo ve svůj stín, odhmotňovalo se, zůstalo na světě jen jako pouhá nedbale vtělená duše. Naproti tomu tělo ženy, čím víc se stává nepotřebnější, tím víc je tělem: těžkým a obtížným; podobá se staré manufaktuře určené k demolici.“

Nesmrteľnosť je dvojaká. Taká tá obyčajná, jednoduchá, keď po našej smrti ostaneme žiť v dušiach tých, ktorí nás poznali. Ale existuje aj vyšší stupeň nesmrteľnosti – keď človek zostane žiť v dušiach tých, ktorí ho nepoznali. Ako napríklad Goethe, Beethoven či iní spisovatelia, skladatelia, výtvarníci. Evidentne politici túto úroveň dosahujú málokedy, hoci, prirodzene, aj takí sú. Má však zmysel chcieť byť nesmrteľným?

Špirálovito sa točíte. Ste súčasťou života Agnes, ktorá vlastne neexistuje; autora píšuceho o nej; ale aj rôznych velikánov, ktorých spomínané príhody sú možno založené na pravde a možno nie. Celý román začína ako myšlienka spisovateľa, máme teda pred sebou román na druhú, román v románe. Postavy sú natoľko živé, že zabúdame, že sú to iba postavy. Je to vrstevnaté a veľmi dobré a práve preto sa ťažko opisuje nejaký dej.

Kniha Nesmrtelnost je istým spôsobom optický klam.

„Milování není to hlavní. O milování nejde. Jde o to, aby na mě myslel. Měla jsem mnoho mužů a žádny z nich o mně dnes neví a já nevím o nich a říkám si, proč jsem ta léta vůbec žila, proč jsem po sobě v nikom nezanechala žádnou stopu? Co zbylo po mém životě?“

Kundera potvrdzuje v Nesmrtelnosti svoje rozprávačské umenie, skutočné dialógy striedajú vnútorné úvahy, k jednej udalosti alebo problému sa autor vracia v niekoľkých rovinách, a tak dáva možnosť nahliadnuť na ne zo širšej perspektívy. Pokúša sa zachytiť a pochopiť každé možné hľadisko, hoci neprestáva hľadať to najsprávnejšie, najobjektívnejšie. Ale zároveň rešpektuje mnohorakosť správnosti a teda aj pravdy. A popri tom je to príbeh, má dej, spád, nejaké tie konflikty!

Nesmrtelnost je istým spôsobom ako optický klam, teda „ilúzia spočívajúca v mätúcom alebo nesprávnom vnímaní nejakého obrázku človekom“, ako múdro hovorí wikipédia. Čítate a vnímate jednu vrstvu príbehu. Zamyslíte sa nad ním a odrazu pred vami vyvstane vlastne niečo úplne iné. Musíte si dať pozor, aby ste nezablúdili a práve možnosť objaviť niečo nečakané je tým najlepším pôžitkom pri čítaní tejto knihy. Odporúčam tým, ktorí sa neboja blúdiť v labyrintoch.

• Meno autora: Milan Kundera
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Atlantis