sobota, 24 august 2013 12:06

Štyri dohody

(5 hlasov)

Dohody uzatvárame každý deň bez toho, aby sme si to uvedomili. Dávame sľuby, robíme kompromisy a keď sa zdá, že ideme zlým smerom, povieme si, že sa radšej stiahneme späť. No len málokedy sa vedome dohodneme sami so sebou. Nežilo by sa nám lepšie, keby sme si vždy ráno rozkázali, aby sme svojej duši nerobili prieky?

Podľa Dona Miguela Ruiza je uzatvorenie dohôd so sebou samým kľúčovou cestou k osobnej slobode. Nezáleží na tom, ako silno ste spútaní okovami starých škodlivých návykov, ani na tom, koľko chýb ste urobili v minulosti. Každý deň nám dáva novú príležitosť začať od znova a rozohrať so svojím Ja hru plnú férových pravidiel.

„Človek je jediné zviera na zemi, ktoré tisíckrát platí za rovnakú chybu. Ostatné zvieratá platia za každú svoju chybu len raz. Ale my nie. Máme silnú pamäť.“

Vraví sa, že len veci overené časom, sú skutočne hodnotné. Ak dokázali prejsť cez pevné steny niekoľkých desiatok rokov, preukázali tým svoju jedinečnosť a kvalitu. Autor tejto knihy čerpá z poznania Toltékov, starého indiánskeho ľudu žijúceho pred tisíckami rokov v strednom a južnom Mexiku. Na základe ich múdrostí vypracoval štyri dohody, ktoré keď človek podpíše, odíde z jeho života všetko zlé. Nejde tu o žiadne náboženské dogmy, ale o ničím neprikrášlené životné princípy. Toltékovia verili, že ak pochopíme sami seba, pochopíme aj fungovanie vesmíru.

„Celá vaša myseľ je hmlou, ktorú Toltékovia nazývali mitote. Vaša myseľ je sen, v ktorom hovorí tisíc ľudí súčasne a navzájom si nerozumejú.“

Nepreviňovať sa slovom, nebrať si nič osobne, nevytvárať si domnienky a robiť všetko najlepšie ako vieme – tak v skratke znejú dohody, ktoré by sme mali so sebou uzavrieť. Na prvý pohľad jednoduché až banálne, no až krutá prax ukáže, že si to vyžaduje viac práce, ako by sa zdalo. Napriek tomu, že sa v texte nachádza posolstvo, ktoré dokáže zmeniť celý váš život, sa kniha číta ľahko, rýchlo a bezproblémovo. Autor sa vyhýba komplikovaným poučkám a všetko dôležité zaobaľuje do jednoduchých a zrozumiteľných viet, ktoré sa čitateľovi bez prekážok dostávajú do podvedomia.

Zatiaľ čo niektoré knihy naším životom iba preletia a po čase sa nestanú ničím iným len bledou rozmazanou spomienkou, iné sa k nám priblížia natoľko, že ich začneme považovať za svojich priateľov. Môžeme k nim prísť vždy, keď nás niečo mrzí, nechať si od nich poradiť a hľadať v ich úteche niečo, z čoho by sme mohli ťažiť. A Štyri dohody sú ako stvorené na to, aby sa stali naším celoživotným partnerom. Patria do tej skupiny kníh, ktorým čitateľ venuje oveľa viac ako len jedno prečítanie a vôbec pritom nemá pocit, že opätovným stretnutím s touto knihou stráca čas.

„Svet je veľmi krásny a úžasný. Život môže byť veľmi ľahký, keď je vašou životnou cestou láska. Môžete neustále milovať. Je to vaša voľba. Možno nemáte dôvod milovať, ale môžete milovať preto, lebo to vo vás vyvoláva pocit šťastia.“

• Meno autora: Don Miguel Riz
  • Národnosť: mexická
  • Knihu vydalo: Citadella