nedeľa, 18 september 2016 19:00

Ženy, jedlo a Boh

Všetci máme spoločnú jednu vec. Jeme. Niekto rýchlo a hltavo, iný pomaly a zdravo. No vedeli ste, že to, čo máte na tanieri, chuť, s akou sa do toho pustíte, či veľkosť mikiny hovoria o vašom vzťahu k životu? Kam patríte vy – prejedáte sa, či postíte?

Po knihe som siahla, pretože jej názov mi evokoval skvelý film Jedz, modli sa a miluj a chcela som si ho prečítať v knižnej forme. Nedajte sa podobným názvom pomýliť, Ženy, jedlo a Boh od Geneen Rothovej je o niečom úplne inom. Na začiatku som bola mierne sklamaná. Mám normálnu postavu, jem, čo chcem a čítať o ľuďoch, ktorí majú problémy s váhou, sa mi zdalo zbytočné. No keďže sa nevzdávam, rozhodla som sa prelúskať ju do konca a i vďaka tomu vám môžem na ňu podať objektívny pohľad.

Neustále niektorá z vás drží diétu, strašne priberie či rapídne schudne.

Nenapísalo ju žiadne amatérske béčko, ale žena, ktorá prejedanie sa skúma už tridsať rokov. Jej kniha nie je len zhrnutie rád a názorov, ale ponúka nám skutočné zážitky z terapií, ktoré viedla so svojimi žiačkami. A niečo vám poviem. Pristihla som sa pritom, ako pokyvkávam hlavou na znak súhlasu a podčiarkujem si pasáže, ktoré bezpodmienečne musím poslať svojim kamarátkam. Pretože nepoznám ženu, ktorá by bola spokojná so svojou váhou. Neustále niektorá z vás drží diétu, strašne priberie či rapídne schudne. O to zaujímavejšie bolo čítať, že jedlo je len prostriedok na zahnanie emocionálneho hladu.

Dozvedela som sa aj, že človek večne riešiaci postavu sa mení na otroka, ktorý je v začarovanom kruhu. Prejedá sa, pretože nie je v živote šťastný, chýba mu práca, ktorá by ho napĺňala, či láska, ktorá by ho objímala. A tak je. Je viac, ako je pre jeho telo potrebné, čo spôsobuje, že nemá len komplexy z toho, že mu v živote niečo chýba, ale aj z postavy. Áno! O to takým ľuďom ide. Záujem okolia, a aj ten svoj, presmerujú na jeho tučnú schránku a nikto nerieši podstatu. Tá podstata je nešťastie a pocit prázdnoty.

Človek večne riešiaci postavu sa mení na otroka, ktorý je v začarovanom kruhu.

„Oslobodenie od posadnutosti nezávisí od toho, čo robíte, ale kým ste. Musíte zistiť, čo vás napĺňa a čo vás vyčerpáva. Čo milujete a o čom si myslíte, že to milujete – len preto, lebo to zdanlivo nemôžete mať.“

Autorka rozoberá kompulzívne prejedanie sa (i hladovanie). Na psychiku človeka hľadí teda zaujímavou optikou – cez jeho tanier. Neustále prejedanie sa a chudnutie je ako nikdy nekončiaci maratón. Najskôr sa prejete, pretože potrebujete cítiť šťastie, a potom chudnete, pretože ste presvedčení, že jedine ak budete štíhli, budete šťastní. Kniha slúži ako náhľad do psychiky človeka. Do tej, ktorá je mierne naštrbená. Okrem jedenia sa dočítate aj o životných radách, ktoré pokojne môžete aplikovať vo svojom živote. A to aj za predpokladu, že nebojujete s váhou, pretože snahou každého jedného z nás je byť šťastný a vyrovnaný. Ak sa to nedeje, prejedáme sa, chudneme, utiekame sa k alkoholu, príliš veľa pracujeme... Podstatou Ženy, jedlo a Boh je práve utiekanie sa k jedlu.

„Kompulzívne jedenie je motivované mnohými faktormi. Načahujete sa za niečím, túžite po niečom, pokúšate sa spojiť s miestom, ktoré je úplné. Keď sa opýtate ľudí, ktorí nesú jarmo neusporiadaného stravovania, čo ich núti siahať po jedle, povedia vám: ,Chcem pokoj. Ticho. Zabudnúť na chvíľu na seba. Dostať sa do inej zóny.´ Ako keby už vedeli, že sa môžu povzniesť nad osobné problémy, a keďže tam chcú ostať čo najdlhšie, využívajú ako prostriedok jedlo.“

Pretože tučný človek nie je len tučný človek. Je to zväčša smutný človek alebo človek s problémom.

Vzťah k jedlu a vzťah k životu bude asi do istej miery spolu súvisieť. Vďaka tejto knihe som si spomenula na kamarátku, ktorá si nikdy nevedela vybrať jedlo na obed, a keď si ho konečne vybrala, aj tak jej nechutilo. V živote bola naozaj nerozhodná a večne nespokojná.

Psychologická príručka, terapeutická pomôcka alebo fajn kniha – to som hovorila svojim blízkym, keď sa ma pýtali, čo práve čítam. Viem, že vám môže pomôcť, pokiaľ nedokážete dodržiavať ani jeden diétny plán a máte v rukáve vždy tisíc výhovoriek. Vy ostatní (podobne ako ja) z nej nespadnete na zadok, ale je veľmi obohacujúce dozvedieť sa, s čím zvádzajú boj iní ľudia. Pretože tučný človek nie je len tučný človek. Je to zväčša smutný človek alebo človek s problémom, ktorý nevie inak vyriešiť. A ozaj, čítala sa ľahko ako romantická kniha, žiadne medicínske výrazy a krkolomné definície nečakajte.

• Meno autora: Geneen Rothová
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 168