sobota, 30 júl 2016 20:35

Veľké kúzlo

(5 hlasov)

Motivačné knihy sú ako môj obľúbený koláč. Vždy ho rada ochutnám, ale ak ho je priveľa, pričom chuť zostáva rovnaká, presýtim sa. Novinka od Elizabeth Gilbertovej je však koláč úplne inej a nezvyčajnej chuti. Kreatívnej.

Budem úprimná. Titul som si vybrala v prvom rade preto, lebo ma zaujala obálka. Takisto aj to, že ide o samotnú Elizabeth Gilbert, autorku literárneho trháku Jedz, modli sa a miluj. No už po pár stranách som začala tušiť, že sa mi dostalo do rúk niečo, čo som dlho hľadala, a zatiaľ nenašla. Prvýkrát som mala možnosť prečítať si motivačnú knihu, ktorá bola iná ako ostatné.

Nejde totiž o sériu užitočných rád, ako si do mesiaca nájsť partnera, pritiahnuť k sebe bohatstvo a uzdraviť telo. Nechápte ma zle, proti takýmto publikáciám nič nemám, práve naopak. Úprimne ma ale potešilo, že tentoraz sa púšťam do návodu ako prežiť ten najtvorivejší a najkreatívnejší život, aký si dokážem predstaviť. Znie to dobre, však?

Dostalo sa mi do rúk niečo, čo som dlho hľadala, a zatiaľ nenašla.

Každý, kto „robí umenie“, vie, že nie vždy je to prechádzka ružovou záhradou. Minimálne raz za deň o sebe pochybuje. Premýšľa, či je dosť dobrý, originálny, porovnáva sa s ostatnými a možno ťažšie znáša kritiku. Skrátka, má strach. V tejto skvelej publikácii však nenájdete odpovede na otázky, ako so strachom skoncovať. To nie. Strach je totiž nevyhnutný spoločník na našej ceste kreatívnym životom. Je ako spolujazdec na zadnom sedadle, ktorý vás neustále nabáda, aby ste spomalili, alebo pre istotu úplne zastavili. Vtedy máte dve možnosti: buď svoj strach poslúchnete a stiahnete sa, alebo poriadne dupnete na plyn a pustíte rádio, aby ste ten dotieravý hlas prehlušili. Je teda jasné, akú možnosť radí autorka.

„Možno sa bojíte, že nie ste dosť originálny. Možno to je ten problém – bojíte sa, že vaše myšlienky sú bežné a nezaujímavé, a preto si nezaslúžia byť stvorené. Začínajúci spisovatelia mi často hovoria: ,Mám nápad, ale bojím sa, že ho už niekto napísal.´ No, áno, pravdepodobne už to niekto spravil. Väčšinu vecí už niekto spravil – ale ešte ste ich nespravili vy.“

Z jej rozprávania sála nadšenie a empatia. Nepochybne všetko, čo opisuje vo svojom diele, prežila na vlastnej koži, alebo bola poslucháčom svojich priateľov – umelcov. A nielen tých úspešných. Vyzýva nás, aby sme v sebe objavili skryté poklady. Ako sama tvrdí, na svet sa nerodí len hŕstka kreatívnych ľudí. Kreatívny je každý z nás. Rozdiel je v tom, že niektorí svoje skryté poklady ešte nenašli. Pri čítaní som mala pocit, akoby sa mi prihovárala najlepšia priateľka. Na jednej strane ma energicky nabáda zažiť všetky tie úžasné kreatívne dobrodružstvá, ale na druhej strane pôsobí dojmom: chcem ti pomôcť, ale ak o moju pomoc nestojíš, radšej knihu niekomu podaruj, mne je to fuk. A práve to ma zaujalo.

Vyzýva nás, aby sme v sebe objavili skryté poklady.

„Vyjdite na svetlo s tým, čo je vo vás – či už uspejete, alebo prehráte. Urobte to, nech už je vaše dielo naprd, alebo geniálne. Urobte to, či vás kritici milujú, alebo nenávidia – alebo aj ak o vás kritici nikdy nepočuli, a asi ani nebudú. Urobte to, či už tomu ľudia rozumejú, alebo nie.“

Osobne ma zaujala časť o trpiacich umelcoch. Ako príklad využila ľudí zo svojho okolia, ale padli na mušku aj zvučné mená ako Oscar Wilde či Rainer Maria Rilke. Väčšina literárnych velikánov bola presvedčená, že umenie nie je výsledkom šťastného života. Popravde, tiež som tomu verila, kým sa mi nedostala do rúk táto kniha. Elizabeth sa nám snaží vysvetliť, že na to, aby sme žili tvorivo a kreatívne, nepotrebujeme trpieť. Vyjadrila to peknou myšlienkou: môžem drámu žiť a môžem drámu písať, ale nedokážem to robiť súčasne. Pomáha nám meniť pohľad na vec, a teda, že tvoriť dokážeme s láskou, nie naopak.

Na to, aby sme žili tvorivo a kreatívne, nepotrebujeme trpieť.

„Keď som bola na strednej, môj najobľúbenejší angličtinár mi raz povedal: ,Si talentovaná spisovateľka, Liz. Ale nikdy neuspeješ, pretože si v živote málo trpela.´ Bože, to bola ale zvrátenosť! Odkedy je kreativita súťažou v utrpení?“

Ak sa rozhodnete čítať bez prestávky, alebo postupne (čo nebol môj prípad, keďže som stihla vypiť len dve kávy a ocitla som sa na konci), určite nejde o knihu na jedno použitie. Som si istá, že rovnako ako ja, aj vy sa k nej budete neustále vracať. Prinajmenšom majte po ruke samolepiace lístky. Bude čo zvýrazňovať.

Veľké kúzlo je krásnym vyznaním lásky ku kreativite, inšpirácii, ale aj k životu samotnému. Opisuje vzťah autorky k umeniu a túžbe žiť tvorivo. Naozaj nezáleží na tom, aký druh umenia vykonávame, či už staviame modely zo zápaliek, alebo maľujeme obrazy – všetkých nás spája tvorivosť. Ak si teda vytvoríme s kreativitou harmonický vzťah a prijmeme spoluprácu s inšpiráciou, ak prestaneme bojovať so strachom a vyhľadávať utrpenie, potom už len stačí sledovať, ako sa to veľké kúzlo udeje.

• Meno autora: Elizabeth Gilbert
  • Knihu vydalo: Noxi
  • Počet strán: 192